Vriendin denkt aan zelfmoord

Hee meiden,

Mijn beste vriendin heeft me net op de fiets verteld, dat ze elke dag denkt aan zelfmoord.
Ze is een knap, onzeker meisje en er wordt veel geroddeld over haar, dat ze een slet is, dat ze zoent met iedereen tijdens uitgaan, dat ze met heel veel jongens praat op wapp etc… Dat met heel veel jongens praten klopt ook wel, maar dat bedoeld ze vriendschappelijk. Ze heeft ook eigenlijk nog nooit gezoend laat staan verdergaan.
De roddels worden voornamelijk verspreid door jongens waarmee ze praatte, die met haar wouden afspreken, maar die ze heeft afgewezen. Ze trekt zich hier heel veel van aan door haar onzekerheid.

Ook heeft ze een zusje, waarvan zij denkt dat zij alles beter kan dan haar. Haar ouders zeggen dat ook steeds tegen haar.

Met school gaat het ook niet goed. Ze vind zichzelf echt dom en ze denkt dat ze geen toekomst heeft zo. Heel veel leraren maken ook van die opmerkingen, dat ze bijvoorbeeld de domste van de klas is en dat maakt het allemaal nog veel erger

Ze kan er niet meer tegen.
Ik weet dat dat ze geen zelfmoord zal plegen, maar ze denkt er wel veel aan.
Ik wil dat ze dit uit haar hoofd zet, maar ik weet niet hoe.
Ze is voor mij heel belangrijk en dit heb ik ook tegen haar gezegd.
Ik wil niet dat ze zo blijft denken.

Kunnen jullie mij alsjeblieft helpen.

Misschien is het een goed idee om voor te stellen dat ze er een keer over praat met een vertrouwenspersoon op school? En anders met de huisarts? Wie weet krijgt ze een doorverwijzing naar een goede psycholoog.
Maar waarschijnlijk zal ze dit kei eng vinden, en groot gelijk heeft ze, maar op dat moment kom jij als goede vriendin weer goed ‘van pas’ om het zo maar te zeggen. Dus praat rustig met haar, nodig haar een keertje 's avonds bij je uit en ga er over in gesprek. Dat geeft haar ook meer vertrouwen in jou als vriendin, je vriendschap kan er echt beter van worden. Luister naar haar verhaal en geef advies zoals je dat zelf ook zou willen. (: Het kan al zo veel schelen als iemand een keer naar je verhaal luistert, maar ik zou ook zeker haar het advies geven om te gaan praten met iemand zoals een vertrouwenspersoon.

Ik denk dat ze heel erg bang is om het hele verhaal te vertellen tegen iemand. Ik weet er heel weinig van, omdat ik denk dat ze bang is dat ik of iemand anders juist naar een vertrouwingspersoon gaat. Ze houd er niet van om haar problemen te vertellen want dat vind ze zwak en eng. Als het erger word ga ik zowiezo vragen aan haar om naar een vertrouwenspersoon te gaan. Bedankt voor je advies!

Upje :slightly_smiling_face:

ten eerste dat wat eksterr zei :wink: en ten tweede kan je haar proberen duidelijk te maken dat al dat geroddel nergens op slaat omdat ze gewoon een mooi en leuk mens is ondanks al die stomme mensen.

Wat hier al gezegd is, en daarbij zou ik als ik jou was echt haal heel erg op het hart drukken dat zij superbelangrijk is voor je en dat je echt heel verdrietig zou zijn, en zo wel meer mensen. In deze tijden kan het voor die mensen heel belangrijk zijn dat ze, al is het maar klein, het idee hebben dat ze geliefd zijn. Dat kleine dingetje kan in je leven ineens zo’n grote rol gaan spelen.

Wat naar voor haar zeg. Misschien kan je ervoor zorgen dat de vertrouwenspersoon naar háár toekomt? Maar ik snap dat dit waarschijnlijk niet de oplossing is, omdat jij het waarschijnlijk aan niemand mag zeggen enzo, dus dat valt af. Je bent haar beste vriendin? Waarschijnlijk ben jij degene die het kan laten stoppen? Tenminste in denk dat ze jou wel vertrouwt / sneller gelooft enzo.

Sorry ben niet zo goed in deze dingen, maar heel veel succes en sterkte met je vriendin!

Wat hierboven is gezegd. Alleen zou ik niet wachten tot het erger wordt voordat je haar vraagt om naar een vertrouwenspersoon te gaan, het is al ernstig genoeg en nog dieper in die put raken zorgt er alleen maar voor dat ze er moeilijker uitkomt!

wat jij kan doen is er voor haar zijn. Als ze wil praten voor haar klaarstaan en uit je verhaal te lezen wil je dit ook echt voor haar doen. Maar ik denk dat jij dit niet alleen op je kan nemen om het op te lossen, misschien met je met jou of met haar ouders er over praten? Ik denk dat het wel belangrijk is als haar ouders weten hoe hun dochter zich voelt, want je zegt dat hun zeggen dat haar kleine zusje overal beter in is, maar misschien weten ze niet wat dat met hun dochter doet en kunnen ze er voortaan op letten.

Dankjewel voor jullie reacties dit heeft me erg geholpen!

Ik hoop dat het gauw beter met haar gaat! Probeer leuke dingen met haar te ondernemen en moedig haar aan om het tegen haar ouders te zeggen. Misschien kun je voorstellen om het samen te vertellen?

Ach, wat verschrikkelijk! :sob::muscle: