Vriendin buitensluiten?!?

Wat is het probleem?
Wij willen een feestje houden met een aantal mensen maar we willen liever niet dat persoon X erbij is. Omdat X zich nogal raar kan gedragen en we het gezelliger vinden met z’n vieren. Maar we hebben deze situatie ongeveer al een keer eerder gehad en toen (zonder erover na te denken) voelde X zich buitengesloten. Wij willen dit niet nog een keer want X is wel onze vriendin maar ook weer niet zo goed (vandaar willen wij haar er liever niet bij hebben). Maar aangezien X bij ons in de klas zit en in de buurt woont, willen wij niet dat ze ons voorgoed skipt (want dat had ze die andere keer wel gedaan en het gaat net weer normaal, zeg maar…)

Mogelijke oplossingen en gevolgen
• X meevragen
Wij hebben niet de optimale leuke avond maar X wel.
• X niet mee vragen
X zal ons (waarschijnlijk) voorgoed skippen en wij hebben een leuke avond.
• De avond niet door laten gaan
Niemand heeft een leuke avond
• We dumpen 1 iemand van onze beste vrienden en laten X komen
Onze beste vriend die we dumpen haat ons voorgoed. X voelt zich beter dan de gedumpte vriendin.
• X alleen in het begin of aan het einde vragen
X wordt boos omdat ze er niet de hele tijd bij mocht zijn. Wij hebben het opzich gezellig
• Het geheim houden
Als X erachter komt, haat ze ons evengoed. Wij hebben een leuke avond.

We weten dus echt niet wat we moeten doen?! Weten jullie wat we moeten doen? In ieder geval bedankt voor het lezen! Xxxx

Je kan niet controleren hoe X zich gaat voelen hierover.

Je kan nog altijd een heel boek schrijven over hoe anderen zich erbij voelen en je absoluut geen kwade bedoelingen hebt, kan X nog altijd zich gekwetst voelen en vinden dat jullie slechte vrienden zijn (bijvoorbeeld, om even de situatie te schetsen)

Vrij moeilijk maar probeer de situatie gewoon kort uit te leggen, vertel de waarheid, en leg ook uit waarom jullie je niet goed voelen wanneer ze erbij is.

Kan je niet gewoon vertellen dat je af en toe eens apart met vrienden of vriendinnen wil afspreken??
[b]
andere oplossing (beetje tegenstrijdig met waarheid vertellen :’) )
Kan je niet misschien stiekem horen wanneer X een drukke avond heeft en probeer het dan op die avond te plannen?

‘ooh, jammer, da’s net de dag dat iedereen kon behalve jij… jammer :confused: Tjah, andere dagen ging moeilijk voor ons.’

het is maar een optie maar ik vrees dat het nogal een moeilijke en delicate situatie is.
[/b]

Als een vriendin dit over mij zou schrijven zou ik echt not amused zijn en het niet meer als echte vriendin zien.

dit dus… en ik zou liever de waarheid weten als zo’n achterbaks gedoe…

Hoe kan je nou vriendinnen zijn met iemand, maar liever niet met diegene om willen gaan? Kom op zeg, dan ben je toch geen vriendinnen?

Ik zou zelf X gewoon laten komen, gewoon omdat ik het niet over mijn hart kan verkrijgen om iemand zo buiten te sluiten (ook als het geen vriendin van me zou zijn). Daarbij is het wel wat voorbarig om nu al te zeggen dat het niet een leuke avond wordt met haar erbij. Als je van te voren al zo negatief bent, dan wordt het ook helemaal niks. Als je er gewoon positief tegenaan kijkt, kan het best gezellig worden toch? Ook met X er bij?

Dit ja. Ik vind niet dat je haar een vriendin kan noemen als je haar er liever niet bij wilt hebben. Ik snap heel goed dat zij zich de vorige keer buitengesloten voelde want jullie hebben haar ook buitengesloten. Het beste is om gewoon met haar te praten. Want voor zover ik begrijp schamen jullie je soms voor haar gedrag. Zeg dit tegen haar, zolang ze dat namelijk niet weet kan ze haar gedrag ook niet aanpassen.

Je bent bovendien vooraf al ontzettend negatief, ondanks dat je niet weet hoe de avond zal lopen. Ik zou haar gewoon meevragen als ze een een vriendin is van jullie.

Ik zie hier zelf maar twee opties.
Of je vraagt haar mee en jullie behandelen haar als volwaardig vriendin, óók na die avond.
Mocht je je aan een aspect van haar gedrag ergeren kan je dat altijd aan haar vertellen (op een normale manier, joh je doet vaak dit, maar dat vind ik niet zo prettig, zou je daar rekening mee willen houden?). Als je dat op een goede manier aanpakt kan het alleen maar goed uitpakken naar mijn mening. Mijn beste vriendin had bijvoorbeeld eens een stopwoordje waarmee ze me constant aansprak, maar wat ik echt heel naar vond. Dat heb ik haar toen verteld, daar is ze toen mee gestopt. Zijn we geen minder goede vriendinnen (hooguit betere) van geworden en ik hoefde me er niet meer aan te ergeren en zij wist waar ze aan toe was.

Of je vraagt haar niet mee en vertelt haar de waarheid. Dan weet ze meteen waar ze aan toe is en weet ze dat ze haar tijd niet meer aan jullie hoeft te verspillen.

Als je haar wil houden als vriendin zou ik haar uitnodigen.
Maakt het je niet uit of jullie vriendinnen blijven, dan nodig je haar niet uit.

Sorry, maar wat een achterbaks gedoe zeg. Zo behandel je ‘vriendinnen’ toch niet? Als jullie haar er liever niet bij hebben, nodig je haar dan ook niet uit, maar vertel dit dan wel op z’n minst aan haar (en leg dan ook uit waarom).

Je wilt niet dat zij jullie voorgoed ‘skipt’, maar ondertussen willen jullie haar er niet bij hebben als je geen zin in haar hebt. In andere woorden; jullie willen haar gebruiken zoals het jullie mooi uitkomt.

Zo werkt vriendschap niet hè.

Ja, eens. De volgende keer zou je mij ook niet eens meer hoeven uitnodigen. Bij zulke mensen wil ik niet zitten.

Wees eerlijk. Dat lijkt me het beste.

Ze klinkt niet echt als iemand die je vriendin beschouwt, meer gewoon een klasgenootje. Vind het inderdaad ook vreemd dat je haar er liever niet bij wil hebben maar ook niet wil dat ze jullie voortaan ‘skipt’. Klinkt tbh alsof je dan gewoon iets van haar nodig hebt en dat graag beschikbaar wil houden. Vind dat niet netjes.

Wat wil je nou?:face_with_raised_eyebrow::face_with_raised_eyebrow:
Je wilt haar liever niet erbij hebben omdat ze de avond verpest maar je wilt haar ook niet kwijt als vriendin.
Jullie zijn echt onmogelijk slechte vriendinnen, als ik vriendin X zou zijn zou ik jullie sowieso skippen.

Dit viel mij ook met name op. Waarom mag ze jullie niet ‘skippen’, of waarom willen jullie dat niet, terwijl jullie dat wel bij haar doen? Dat is een beetje oneerlijk he.

Wees eerlijk tegen haar dat jullie haar er niet bij willen hebben, of nodig haar gewoon uit en maak er een leuke avond van met z’n allen.

Je zegt dat jullie niet weten wat jullie moeten… ik denk dat jullie het juist wel goed weten. Zo te lezen behandelen jullie je ‘‘vriendin’’ al als geen vriendin, de enige reden dat jullie haar wel erbij willen houden is zodat zij jullie niet ‘‘skipt’’. Met andere woorden: jullie gebruiken haar voor momenten dat jullie haar nodig hebben. Wat ontzettend onvriendelijk en zelfs achterbaks dat dit alles zo achter haar rug om besproken wordt. Je hebt er wel erg goed over nagedacht, gezien bovenstaande analyse van de situatie.
Wie zegt dat ze jullie vriendin wel wil zijn? En hoe zou jij je voelen als jij in haar positie zat?
Het beste is om eerlijk te zijn, want er gaan nog veel van dit soort situaties voorkomen waarbij je wederom voor dezelfde keuzes gaat staan. Bespaar je de moeite en vertel haar eerlijk dat jullie het idee hebben dat jullie uit elkaar groeien… OF get over it, hoe bedoel je ‘‘ze kan zich soms raar gedragen’’, misschien vinden anderen jou een net zo of zelfs een grotere vreemde vogel.
In vriendschap hou je onvoorwaardelijk van elkaar, ondanks diegenes ‘‘rare’’ trekjes. Spreek haar er anders op aan, zeg dat jullie die bepaalde dingen een beetje vreemd vinden. Maar ga geen achterbakse ‘‘vergaderingen’’ achter haar rug om houden over haar en hoe je haar het beste kunt vermijden. Daar wordt niemand blij van.

Achterbakse lui. Jullie moeten je vast heel cool en volwassen voelen om zulke acties uit te halen.

Als ik X was hè, had ik jou en die andere “vriendinnen” allang gedumpt.

Wat een pittige tantes hier :’)
Ik snap hoe je je voelt, ik had ook een groepje met 3 andere meiden, ik noem ze even A, B en C. Ik, A en B konden het veel beter met zijn 3en vinden dan met C, maar C zat wel in onze “vriendengroep”. We hadden C er eigenlijk liever niet bij omdat we gewoon niet even goed bevriend waren met haar dan met elkaar. Maar het is zo ongelofelijk sneu om C dan maar gewoon te “dumpen”, dat doe je gewoon niet. We waren nog steeds haar vriendinnen. Jullie hebben zelf toch ook “lagen” van vriendinnen? De ene is een betere vriendin dan de ander. Soms hoef je een vriendin waarmee je het minder goed kan vinden er niet echt bij. Het is het leukste om met je echte beste vriendinnen af te spreken, en dan is het echt niet leuk als je je verplicht voelt om die ene vriendin ook uit te moeten nodigen waarmee je gewoon niet zo goed bevriend bent.