Vrienden willen steeds dure dingen doen

Hallo iedereen

Ik zit eigenlijk al best lang met iets. Mijn vriendengroep wil namelijk altijd maar dure dingen doen.
Zo nodigen ze me bijvoorbeeld minstens 1x per week uit om te gaan eten. Dan eten we niet in een frituur of pizzeria of zo, maar meteen op restaurant (tussen de 15 en 20 euro). Ze gaan ook zeker 1x per week naar een film (8 euro) en meestal doen ze dan nog iets anders, een paar weken geleden zijn we bijvoorbeeld gaan lasershooten (20 euro), en zo is het altijd wat.

Met verjaardagscadeautjes is het ook zo. Meestal leggen we samen voor de jarige, en dan is het ongeveer 25 euro per persoon. Ik vind dat veel geld, zeker als het voor iemand is die ik niet zo goed ken. En dan zitten er ook nog eens twee tweelingen in onze vriendengroep… Ik vind het ook stom om als enige niet bij te leggen en dan zelf met een ‘goedkoper’ cadeautje te komen.

Ik ben student en ik heb niet zoveel uit te geven. Ik heb het geld wel, maar ik ben aan het sparen. Ik heb al vaak voorgesteld om iets anders te doen, gewoon gezellig bij iemand thuis wat te drinken of zelf eten klaar te maken of zo, maar dat vinden ze “saai”.
Ik kan ook niet liegen en zeggen dat ik het geld niet heb, want ze weten ook wel dat ik het wel heb. Ik werk gewoon om te sparen, niet om alles wat ik verdien direct uit te geven. Dat snappen ze niet zo goed. :s En de meesten van hun moeten niets zelf betalen (een vriendin krijgt zelfs 100 euro per week, alleen maar om te “eten”!)

Ik heb al heel vaak afgezegd, en zo is de band eigenlijk aan het verslechteren. Want verder doen we nooit iets. Eigenlijk zijn het ook geen zo’n supergoede vrienden, maar ze zijn de enige vrienden die ik heb in mijn studentenstad.