Vrienden willen steeds dure dingen doen

Hallo iedereen

Ik zit eigenlijk al best lang met iets. Mijn vriendengroep wil namelijk altijd maar dure dingen doen.
Zo nodigen ze me bijvoorbeeld minstens 1x per week uit om te gaan eten. Dan eten we niet in een frituur of pizzeria of zo, maar meteen op restaurant (tussen de 15 en 20 euro). Ze gaan ook zeker 1x per week naar een film (8 euro) en meestal doen ze dan nog iets anders, een paar weken geleden zijn we bijvoorbeeld gaan lasershooten (20 euro), en zo is het altijd wat.

Met verjaardagscadeautjes is het ook zo. Meestal leggen we samen voor de jarige, en dan is het ongeveer 25 euro per persoon. Ik vind dat veel geld, zeker als het voor iemand is die ik niet zo goed ken. En dan zitten er ook nog eens twee tweelingen in onze vriendengroep… Ik vind het ook stom om als enige niet bij te leggen en dan zelf met een ‘goedkoper’ cadeautje te komen.

Ik ben student en ik heb niet zoveel uit te geven. Ik heb het geld wel, maar ik ben aan het sparen. Ik heb al vaak voorgesteld om iets anders te doen, gewoon gezellig bij iemand thuis wat te drinken of zelf eten klaar te maken of zo, maar dat vinden ze “saai”.
Ik kan ook niet liegen en zeggen dat ik het geld niet heb, want ze weten ook wel dat ik het wel heb. Ik werk gewoon om te sparen, niet om alles wat ik verdien direct uit te geven. Dat snappen ze niet zo goed. :s En de meesten van hun moeten niets zelf betalen (een vriendin krijgt zelfs 100 euro per week, alleen maar om te “eten”!)

Ik heb al heel vaak afgezegd, en zo is de band eigenlijk aan het verslechteren. Want verder doen we nooit iets. Eigenlijk zijn het ook geen zo’n supergoede vrienden, maar ze zijn de enige vrienden die ik heb in mijn studentenstad.

Vanavond gaan we weer uit eten. Ik heb totàal geen zin, omdat het me weer 15 à 20 euro zal kosten. En ik ben vegetariër, daar houden ze wel rekening mee, maar bij de meeste restaurants is “omelet met friet” het enigste vegetarische gerecht dat ze hebben, en om daar nu 20 euro voor te betalen… Ik moet vanavond echt mee, want ik heb al te vaak afgezegd.

Heeft iemand een idee wat ik kan doen in het vervolg? Ik ben het een beetje beu om steeds zo veel geld uit te geven…

Zeggen dat jen iet zoveel te besteden hebt en hmm met die films je kan een abonnement kopen dat je voordeliger uitbent. oh het klinkt of dat hun echt heel rijk zin zoals hier in het gooi

Het is erg lastig natuurlijk zeker omdat je ze wel te vriend wilt houden.
Maar probeer het dan eens een keer uit om bij iemand thuis wat te eten ofzo.
Elke week organiseerd iemand anders dan het eten en dat is dan toch leuk!
Dan kan je thuis bij iedereen kijken hoe het is en kan je zelf een zoveel gangen menu koken.
Stel het voor!

Ik zou ze gewoon heel te verhaal uitleggen, dat jij geen geld krijgt voor bijv eten. Maar dat je ook nog wilt sparen hiernaast omdat je later een goed leven wilt om het zo maar even te zeggen.

Als ze dat niet respecteren zijn het geen echte vrienden

En is eerlijk zeggen geen optie?
Gewoon van “eh jongens, ik sla deze keer over. ben aan het sparen. sorry. volgende keer beter”

Gewoon eerlijk zijn. Zeggen dat je niet heel veel geld te bestelden hebt, omdat je spaart. Je kan ze natuurlijk niet verplichten om al die dure dingen niet te doen, maar jij bent ook niet verplicht om met al die dure dingen mee te doen.

Ik zou het gewoon eerlijk vertellen en ze een keer uitnodigen om bij jou te komen eten zodat ze zien dat dat ook leuk kan zijn

Dat heb ik al zo vaak gezegd, maar ze begrijpen dat niet. :s

@michaeljackson: Ja, de meeste van hun zijn ook redelijk rijk… Of ja, “rijk”. Het valt te zien. Ik ga bijvoorbeeld twee keer per jaar op reis met mijn ouders, zij dan niet. Die vriendin die 100 euro per week krijgt om te eten woont in een piepklein huisje, maar heeft wel veel kleren en zo… Zij spenderen hun geld meer aan andere dingen dan ik.

@Chococrunch: dat heb ik ook al voorgesteld, dat hebben we 1x gedaan maar dat vonden ze “te veel werk”. Echt stom. :frowning_face:

Mee eens.

Ik zou ze inderdaad een keer bij jou uitnodigen, en dan iets heel lekkers koken. Laat ze zien dat je niet per se veel geld uit hoeft te geven om een leuke avond te hebben. Offf (elke stad heeft ze wel) zoek van die goedkope restaurantjes op waar je toch heel lekker kan eten. Zo’n all you can eat-iets bijvoorbeeld. En met de cadeautjes, je bent niet verplicht om 25 euro te besteden. Leg je vrienden uit waarom je niet zoveel geld uit kan geven (als ze dat niet snappen zijn het geen echte vrienden) en koop dan bijvoorbeeld iets dat gewoon persoonlijk en leuk is als cadeautje.

Eerlijk zijn.

En misschien soms met het idee komen om zelf wat te organiseren. Zelf een filmpje kijken bijvoorbeeld bij jouw thuis. Kost hooguit een paar flessen frisdrank en wat snacks.

Ik vertrek nu naar hun, ik lees straks jullie reacties. (:
Iig al bedankt om te antwoorden. ^^

elke week uiteten en naar de bios is wel erg veel, ik denk persoonlijk dat het ook een beetje saai wordt als je het zovaak doet. en 25 euro pp voor een verjaardagscadeau vind ik zwaar overdreven. ik vind dat ze dat moeten snappen, dat zij zoveel geld krijgen wil niet zeggen dat jij dat ook krijgt.

Eerlijk zijn, ik doe ook heel veel dingen met vriendinnen (ik mag niet uit als in disco, club, cafe ofso), maar ik doe zegmaar veel bios, pretparken, lasergamen, bowlen, uit eten alles. En als iemand dan krap zit zegt ze het gewoon, meestal trakteren wij, maar als het echt een tijdje niet zit, houden we rekening met haar en doen we allemaal goedkopere dingen. i.p.v. bios bijv filmavond.

Ik ook

Het enige dat je kunt doen is denk ik het gewoon eerlijk te zeggen, want eerlijkheid duurt het langst. Zij kunnen het zich veroorloven om vaak uit eten te gaan en andere dure activiteiten te doen, maar als jij jouw geld liever aan andere dingen wilt spenderen, horen zij dat te respecteren. Je kunt bijvoorbeeld afspreken dat je in het vervolg nog maar 1 keer in de twee weken uit eten wilt gaan of iets anders mee gaat doen.

btw. ik vind 25 euro neerleggen voor een verjaardag van iemand die je niet eens erg goed kent wel veel hoor. Misschien kun je zeggen dat je al lang iets gekocht hebt.

eet thuis veel, en als je eenmaal bij de restaurant komt bestel je iets kleins en goedkoops. en anders zeg je gewoon dat je geen zin hebt om duur uit tegaan. en dat je wilt sparen, want dat wil je toch ook? tenminste zo heb ik het begrepen.

Wow, dat is veel geld! Ik vond het al veel toen je begon met het iedere week uit eten gaan, maar toen moest ik de rest van je verhaal nog lezen.

Wat iedereen zegt, eerlijk zijn. Echte vrienden respecteren dat je niet zo veel als zij te besteden hebt.