Vrienden op het hbo?

Ik merk dat ik steeds minder heb met mn vriendengroep… Vind dit erg jammer maar het scheelt dat ik volgend jaar naar het hbo ga. Misschien rare vraag maar maak je daar ook echt nieuwe goeie vrienden? Waar je dus veel mee kan delen en leuke dingen doet. Ben bang dat ik alleen achter blijf

Hangt grotendeels van jezelf af, als je er voor open staat en je hebt een beetje geluk dan vind je daar wel mensen denk ik.

Ja, het is mij wel gelukt. Het helpt wel enorm als je in de stad waar je studeert woont en het meest ideale is als je in de buurt woont van iemand waar het mee klikt :’)

Aan de andere kant is het vaak ook wel lastig, veel mensen hebben al een vriendengroep van thuisthuis dus als zij veel daar heen gaan of daar zelfs nog wonen is diepere vriendschap dan alleen op school en sporadisch eens buiten school lastig.

Ja ik ga helaas alleen eerst niet op kamers…

Ik zit sinds dit jaar op het hbo en heel eerlijk? Ik vind het best moeilijk. Ik heb een hele gezellige klas en het daar ga ik ook goed mee om maar buiten school is het heel lastig (voor mij) om af te spreken. Ik zit in Amsterdam op school en er zitten mensen uit Alkmaar, Rotterdam, Almere, Utrecht en zelf nog uit het zuiden van het land. Dus het is heel verspreid en daarom is het vrij lastig om met elkaar af te spreken (met nog werk, andere vrienden, dat soort dingen erbij).

Dus het zijn wel ‘vrienden’ maar ik ga er niet buiten school mee afspreken (behalve uit school wat mee drinken bijvoorbeeld) simpelweg omdat iedereen zo ver weg woont. Als je in de stad zelf woont zal dit inderdaad een stuk makkelijker zijn.

Toen ik voor het eerst naar het HBO ging vorig schooljaar kwam ik in een geweldige klas en heb daar makkelijk een hele hoop vrienden gemaakt. Het was daar echt ongelooflijk anders dan op de middelbare. Helaas moest ik na een half jaar stoppen maar ik spreek nog steeds regelmatig af met een aantal vrienden van daar.

Maar natuurlijk is het voor iedereen anders.

Ik ben gestopt met mijn opleiding waaraan ik in september was begonnen… En ik woonde daar op kamers… Maar ik moet zeggen: Totaal geen vrienden gemaakt.

Er waren een paar mensen die af en toe eens samen uit gingen, en verder was het meer zo van ik praat tegen jou want ik heb niemand anders om tegen te praten.

Ik weet het echt niet eigenlijk. Het leek een beetje alsof iedereen op zich wel vrienden wilde worden maar niemand het heel belangrijk vond of het nodig vond om er moeite voor te doen. Ik ga in september een andere studie doen in Amsterdam, en hoop dat het daar anders is.

Ik maakte eigenlijk vrij makkelijk vrienden toen ik naar de universiteit ging.
Een goede vriendin maakte ik tijdens introductiekamp, ik raad je dus ook heel erg aan hiernaar toe te gaan. En 2 andere vrienden zaten bij mij in de klas. Wij waren ongeveer de enige die niet meteen op kamers gingen wonen, dus zaten we altijd samen tijdens tussenuren enz.

Ja die afstand is inderdaad wel lastig. Heb zeker erg waardevolle vriendschappen opgedaan op het HBO maar die vrienden zie ik, nu ik geen lessen meer heb, niet zo super vaak omdat je meer moeite moet doen om af te spreken.

Jahoor, ik was met een groepje van 6 met introductiekamp en 4 jaar later zijn we nog steeds bevriend en spreken we elkaar iedere dag :slightly_smiling_face: Wel vooral via whatsapp omdat iedereen nu een ander programma volgt, maar het kan dus echt wel.
Maar wat al gezegd wordt, de meeste mensen hebben ook al een vriendengroep van de middelbare, dus het is wel anders dan vroeger. En je woont vaak ver uit elkaar. Dus dingen als logeerpartijen en verjaardagen vieren we niet met elkaar, maar gewoon afspreken enzo wel.

Ohja inderdaad, wel echt naar de introductie gaan!!! Dat helpt heeeel erg!!..

Dit is voor mij nogal dubbel om te zeggen… Ik heb daar twee hele lieve meisjes ontmoet waarmee ik de eerste paar weken ook om ging. Een van deze twee heeft zichzelf vlak voor de eerste tentamens opgehangen, en toen is mijn contact met dat andere meisje ook minder geworden. :’(

Maar echt, bij de introductie zul je het makkelijkst contacten leggen.

Ik heb op de uni de beste vriendengroep ooit gevonden. Ik vind juist dat je bevriend was met sommige mensen op de middelbare school alleen maar omdat je elkaar 5 dagen per week zag, en op het hoger onderwijs heb je dezelfde interesses en ben je ook allemaal wat volwassener waardoor je betere vriendschappen kunt ontwikkelen. Introductie helpt inderdaad heel goed (hoeft niet per se intro van de stad zelf te zijn, maar gewoon van je studie) en daarnaast ook in je studiestad wonen en veel naar dingen van je studievereniging gaan zoals feestjes, borrels enzo.

Ik heb op HBO juist leuke vrienden leren kennen. Mensen die echt voor een studie gekozen hebben zijn sowieso heel anders dan ongemotiveerde mensen op de middelbare. Het zijn vrienden die je gewoon zelf uit kiest en niet waar je toevallig elke dag bij in de klas zit. Alhoewel ik eerlijk gezegd niet vaak na school afspreek omdat ik er gewoon geen tijd voor heb haha.

Ik vond het juist veel makkelijker op vriendinnen te maken op het HBO. Al vrij snel had ik een leuke klik met 4 andere meiden uit m’n klas en nu, ruim 2,5 jaar later, zijn we met zijn vijven echt een hechte vriendinnengroep.
We zien elkaar eigenlijk iedere dag wel op school. We zitten niet allemaal bij elkaar in de klas, maar we zien elkaar wel vaak tussen de bedrijven door. Het is vaak té gezellig, zo ook in tussenuren.
Verder proberen we vaak iedere maand wel buiten school af te spreken, zoals samen lunchen, winkelen of echt naar iemand toe en daar slapen we dan ook altijd.

Natuurlijk heb je allemaal nog wel je eigen vriendinnen uit je woonplaats, maar ik durf te zeggen dat ik met deze meiden een net zo goede band of zelfs nog een betere band heb. Het is belangrijk dat je allemaal wilt investeren in elkaar, dan gaat het echt goed, ook met afspreken enzo.

Ligt er maar net aan of je een klas hebt waar het mee klikt. Ik maak makkelijk vrienden, maar heb totaal geen klik met mijn klasgenoten. Dus ik heb via huisgenoten/feestjes en andere vrienden alsnog heel veel mensen leren kennen.

Anders kun je altijd nog op een sport gaan, bij een (studenten)vereniging of een cursus oid. Bijbaantjes in de horeca, promotie of een winkel werken ook goed!

Introductiekamp helpt echt inderdaad. Je kan daarnaast ook bij je studievereniging of bij een studentenvereniging gaan. Volgens mij heb je op de meeste HBO opleidingen wel echt een klas dus is het niet zo dat je helemaal in het diepe wordt gegooid.