Vrienden? Hoe maak je ze en behoudt je ze.

Heey meiden,

Om eerlijk te zijn heb ik maar 1 vriend met wie ik echt alles kan bespreken. Ik ben ook bij een psycho, door wat ik vroeger allemaal heb meegemaakt. Met haar probeer ik ook socialer te worden. Ik heb namelijk mezelf geleerd af te zonderen. Ik doe wel mee op school maar daar houdt het ook gewoon mee op. Ik bescherm mezelf en geef me niet snel helemaal open aan nieuwe mensen. Dit komt omdat ik vaak gepest ben, en veel mensen die wel vrienden met me wouden worden dat deden omdat ze me konden gebruiken. Niet omdat ze me echt aardig vonden zeg maar om wie ik was.

Ik probeer de laatste maand echt heel sociaal tegen iedereen te doen. Vragen hoe het met mensen gaat, hoe hun toetsen zijn gegaan, wat ze op vakantie gaan doen ect. Ik ben hier al 4 mnd mee bezig. Volgens mijn psycho werkt het zo dat wanneer je veel geeft, je het zelf ook makkelijker terug krijgt. Echter is er de afgelopen 3 mnd niet 1 iemand die terug heeft gevraagd hoe het met mij gaat, of hoe mijn toetsen zijn verlopen, of wat ik ga doen op vakantie. Hierdoor voel ik me echt heel eenzaam. Ik heb het idee dat ik onzettend mijn best doe om aardig te zijn, maar dat iedereen het toch te druk met zichzelf heeft. Hierdoor wordt mijn motivatie ook weer minder, en denk ik bij mezelf waarom doe ik nou die moeite. Ik ben bang dat ik weer in mijn oude patroon ga vallen nu ik net zo goed bezig ben. Maar dat wil ik niet.

Hebben jullie tips?

Het is sowieso al goed dat je wel 1 vriend hebt waarmee je alles kan bespreken.
Maar, ik kan je niet echt helpen want ik zonder mezelf ook altijd af en ik heb ongeveer ook hetzelfde probleem. Alleen ben ik niet gepest, maar er zijn andere dingen gebeurt…
Maar waar je nu mee bezig bent is heel goed! Je moet gewoon doorzetten en uiteindelijk gaan mensen dingen terugvragen aan jou. Als jij namelijk altijd aardig bent, is het echt heel moeilijk om tegen jou niet aardig te zijn als jij altijd interesse toont in mensen.
Veel succes!
X

ik heb hier ook heel erg last van gehad in de 1ste en de 2de.
hebben jullie ook sociale-vaardigheden training op school?
daar ontmoet je ook mensen die met hetzelfde probleem zitten
als je in een mentorgesprek aangeeft dat je hier erg mee zit wil je mentor je hier vast ook wel mee helpen

suc6 :wink:

Ik weet precies hoe jij je voelt. Heb ook hetzelfde probleem. Ik toon altijd interesse in de mensen en vraag altijd hoe het met hun gaat, werk/school/vrije tijd etc. Maar het komt bijna nooit voor dat ze interesse in mij tonen. Ik vraag zelfs regelmatig wel eens aan iemand om iets leuks te gaan doen, maar ze haken altijd af met een of andere smoes. Nu ook in de vakantie, niemand wil/kan afspreken. Ik denk dat het eigenlijk ook aan de maatschappij ligt hier. Iedereen is zo met zichzelf bezig, dat ze anderen vergeten.

Hier herken ik me ook in, narcisme viert hoogtij dezer dagen.

Wat jij met katten hebt heb ik dus met paarden. :wink: Helaas is me verzorgpaard waar ik helemaal aan verknocht was verkocht. Als ik me eenzaam voelde dan ging ik naar haar. Ik zoek haar eens per 3 maanden op. Het klikt stom, maar volgens mij voelt ze het vaak aan als ik me rot voel, gewoon even haar kop tegen je aanleggen ofzo. Wat dan meteen mijn dag goedmaakt.

Iedereen zegt altijd snel tegen mij dat ik niet sociaal ben… wat ik erg vervelend vind. Zou het gewoon heel erg fijn vinden dat iemand eventjes vraagt hey, hoe gaat het eigenlijk met jou. Maar blijkbaar is dat toch teveel moeite vandaag de dag :frowning_face:

Ja idd. Maarja dat is niet anders.
Toch ga je wel aan jezelf twijfelen waarom mensen het niet aan je vragen. Zeker omdat ik vroeger heel erg veel gepest ben. Dan ga ik van alles verzinnen waar het aan zou kunnen liggen.

Wow heb/had precies het zelfde ik ben altijd lief en geintereseerd in mensen maar niemand is dat dan in mij tot ik op een gegeven moment uit het niks een meisje met me wilde gaan shoppen en we zijn nu al bijna 3 jaar beste vrienden en dat is fijn heb er nu in 5 jaar 4 hele goeie vrienden gemaakt en voor de rest is het gewoon nog steeds zoals jij daar beschrijft! Alleen die 4 mensen ( en familie) weten hoe ik echt ben want ik heb ook een muur het zelfde heb ik met jongens ik laat mensen niet snel toe dus ik moet eerst bevriend zijn met een jongen om uberhaupt geintereseert te zijn ik weet het het klinkt stom…

Ik hoop nog steeds dat ik ook zo iemand tegen kom, nu ga ik soms toch wel denken zie je wel iedereen is hetzelfde. Had niet verwacht dat er zoveel meer waren die hetzelfde hadden.

Als je iemand ziet die je wel leuk lijkt wees niet bang en stap op ze af, en geef bijvoorbeeld een compliment zoals “Ik vind je haarstyle leuk!” of “Hoi, van watvoor muziek houd je?” “Hoi hoe heet je”. Gewoon doen! yolo(sorry moest ik gewoon zeggen)

Lijk niet op iemand die moe/suf is ofso, weetje wel. Want mensen weten vaak niet wat ze met diegene mee moeten. Wees gewoon jezelf.

Ik hoop dat je er wat aanhebt :)x

Ik heb ook hetzelfde als jou! Ben ook gepest. Maar je komt eroverheen meid <3x als je wilt praten ik ben ervoor je

Dat eerste probeer ik nu dus al 4 mnd te doen. Maar probleem is dus een beetje dat niemand iets terug vraagt, ze geven antwoord en dan is het voor hun wel klaar. ALs dat steeds gebeurt dan probeer ik het bij iemand anders, maar het is net of niemand wil praten :frowning_face:

Ik heb juist het gevoel dat ik wel veel contact met mensen kan leggen, maar dat het nooit verder gaat dan… bijv schoolmaatje of werkmaatje. Iedereen lijkt idd zo met zichzelf bezig te zijn en gewoon niet de behoefte te hebben aan een extra vriend.

Wat mij overigens wel echt goed heeft geholpen is Facebook (haha ja echt). Ik vind het best moeilijk om te beginnen, maar via FB ging het haast vanzelf. Enige drempel die je hoeft over te gaan is een vriend toevoegen en het principe is dat je mensen toevoegt de je kent. Ik krijg vervolgens vaak leuke reacties (gewoon ‘real-life’) over mijn Twitterberichten of als ik zeg dat ik iets ga doen. Zo kom je makkelijker aan de praat. Ook omdat je zelf weet wat anderen doen.

Facebook werkt bij mij vaak tegenovergesteld. Juist als ik dan iemand een berichtje stuur en zie hoeveel reacties die persoon hebt voel ik me echt een buitenbeentje. Er is tot nu toe 1 iemand geweest die twee berichtjes naar mij heeft geplaats. De rest is allemaal met zichzelf en popiopie aan het doen. Ook de reden waarom ik niet meer achter mijn facebook zit. Omdat ik dan juist het idee krijg dat andere mensen wel gezellig met elkaar kunnen zijn, en geconfronteerd worden dat niemand iets bij mij plaatst of iets zegt.

Ik herken me hier ook in… vrij negatief verleden en ik heb meestal ook geen moed om dingen aan mensen te vragen (hoe was je weekend ect) aangezien ik er al van te voren van uit ga dat mensen negatief of niet reageren =’] Meestal als mensen me leren kennen maak ik wel vrienden, maar op de een of andere manier krijgen al mijn ‘groepjes’ ruzie en op begeven moment valt alles uit elkaar en is iedereen weg. Ik dacht dat ik goede vrienden op school had gemaakt (gezellig dingen doen ook buiten school) maar laats kreeg ik de opmerking ’ ja mensen op school moet je alleen accepteren zijn toch je vrienden niet’ Ik heb geen tips maar lees juist even de tips die hier in t topic staan.

Mja dat had ik in het begin ook. Maar ik denk dat als je er ‘echt’ mee bezig bent je er wel veel uit kunt halen. Post zelf bij andere mensen op hun FB en wordt niet direct sad als niemand dat bij jou doet. Op mijn FB krijg ik ook niet zo heel veel reacties, maar buiten FB komt het er wel van. Bovendien is het leuk als je een geheime groep voor school aanmaakt en daar iedereen in toevoegt. Zelfs voor onzinnige vragen over het HW krijg je al een toenaderingsgevoel.

Er is ook niet echt een handleiding voor zoiets, die dingen gebeuren bij mij iig gewoon ineens. Ik weet dat ik m’n eerste goede vriendin in de tweede kreeg toen ik 13 ofzo was en dat kwam doordat wij als enige uit de eerste klas niet meer echt iemand hadden om naast te zitten en daardoor gingen we maar naast elkaar zitten overal. En nu zijn we 6 jaar verder. En m’n tweede echt goede vriendin kreeg ik in de derde, weet niet meer hoe dat ging eigenlijk. Wss gewoon ooit es afgesproken en daar kwam meer afspreken van.

Ik zou volgend schooljaar gewoon weer doorgaan met wat je doet. Zo in de laatste maanden hebben mensen elkaar allang gevonden en gaan ze al met mensen om. Het is wel lame dat niemand het terug vraagt hoe ‘t gaat enzo, maar het zou mij ook niet echt interesseren als ik niet met je omga. Krijg je een andere klas volgend jaar? Dat zou sowieso chill zijn. Je moet dan gewoon naast iemand gaan zitten, miss iemand die je helemaal niet kent, je móet dan wel vaak met elkaar praten. Heb ik ook gedaan toen ik in de 4e kwam en iedereen waarmee ik omging was in een andere klas gedropt. Ben gewoon bij een meisje gaan zitten die nogal de indruk gaf dat ze een bitch was en niemand had er wat mee en ik dacht gewoon fack it, ik vind dr wel geniaal :’) Ben ik toen ook een tijd goed bevriend mee geweest tot ze van school ging. Door haar kwam ik ook weer in een totaal andere groep terecht waar ik ook mensen aan over heb gehouden.

En ik weet niet of je al wat doet qua sport ofzo, maar ik ben op m’n 14e op stijldansen gegaan toen ik nog vet onzeker was en alleen die eerste goede vriendin had en wat oppervlakkige vrienden. Ik ging met een meisje uit m’n klas waar ik toen ook wel bevriend mee was en toen hebben we daar ook een hele vriendengroep gekregen.

oke ik heb je beginpost niet gelezen maar het enige wat ik je kan vertellen dat vrienden maken vanzelf gaat. het enige waar je geluk in moet hebben is dat je terecht komt bij mensen van jouw niveau die leuke eigenschappen hebben. je moet gewoon contact maken. succes!

Ik zit op de uni. Dus bij elk vak heb ik wel andere mensen. Zit ook vaak genoeg naast anderen. Het is gewoon wel jammer, en ik voel me er heel rot door dat niemand eens naar mij omkijkt, het enige wat iemand wel eens vraagt om huiswerk over te schrijven. Waarop ik nee zeg, dan krijg ik het gevoel dat mensen je daarvoor gebruiken.
Vraag ook vaak wel mensen om even in een tussenuur iets te drinken of samen in de kantine te zitten. Maar meestal is het nee, ga naar me kamer eventjes. Of ze gaan met iemand anders iets doen. Waardoor ik dus eigenlijk altijd alleen maar even ga winkelen in de stad, of alleen in de kantine zit.
Kwa sport rij ik paard. Dat doe ik voornamelijk dus wel voor mezelf, ik heb vroeger wel eens iemand meegenomen, maar dan was het vaak dat ze er een verzorgpaard wouden. Hadden ze dat voor elkaar dan konden ze me niet eens meer gedag zeggen. Dus sindsdien hou ik dat plekje ook echt voor mij alleen.

Misschien een rare vraag, maar ik wil heel graag wat toffe meisjes ontmoeten via twitter. Tenminste, ik weet wie ik tof vind en waar ik een vriendschap mee wil beginnen… maar hoe doe je zoiets via twitter? Ik wil niet als een stalker of zo over komen… :c

Hejhej, ik herken je verhaal. Ik heb ook een goede vriendin, verder heel weinig. Ik baal er ook enorm van. Ik ga dit maar eens volgen voor de verdere tips! oh en, waar kom je ong. vandaan?:slightly_smiling_face: