vrienden en cijfers

Hoi, ik heb een probleempje.
Ik zit nu in de derde klas gymnasium en heb momenteel een zware tijd. Dit zorgt ervoor dat mijn concentratie minder is, wat weer leidt naar slechte cijfers. Ik wou aan het begin van dit jaar voor het profielvak N&G gaan, maar omdat mijn cijfers erg laag zijn moet ik nu helaas mijn richting veranderen naar E&M. Ik baalde hier een paar maanden geleden heel erg van. Ik voel(de) me nogal een mislukking, omdat iedereen bij mij in de klas alleen maar goede cijfers haalt. Het zijn tenslotte gymnasium leerlingen :confused: Al mijn vrienden kunnen N&G of N&T kiezen en bijna iedereen gaat dit ook doen. Hen zo zien, dat zij wel hun doelen kunnen halen, maakt het alleen maar erger. Niet dat ik niet blij voor ze ben hoor! Nou heb ik op gebied van vrienden een probleem… Toen ik tegen ze zei dat ik baalde van mijn cijfers en adviezen (bijna alleen maar ±) begonnen ze op te scheppen over wat voor goede cijfers zij haalden. Ook zeggen ze steeds dat het mijn eigen schuld is, en dat ik er niet voor leer. Wat ik natuurlijk wel doe. Enkelen hebben mij zelf al een paar keer gevraagd of ik volgend jaar blijf zitten of afstroom. Nou zo slecht sta ik er nou ook weer niet voor (1 onvoldoende). Mijn vrienden steunen mij niet wanneer ik ze nodig heb en hier zit ik nogal mee. Ik heb met mijn leerlingenbegeleider gepraat en die zei dat als ze zo opscheppen en mij niet willen steunen, dat geen echte vrienden zijn. Ik ben bang dat dit ook klopt. Maar nou heb ik maar één vriendin die me wel begrijpt, maar me niet KAN helpen omdat zij zelf ook wat problemen heeft. De leerlingenbegeleider zij dat ik echte vrienden moet zoeken. Het probleem is: Ik wil deze vrienden niet kwijt, hoe moeilijk ze ook soms doen. Wat moet ik nu doen? :confused:\ :anguished:?

Als ik het zo hoor, klinken ze inderdaad niet als vrienden. Maar vraag jezelf af, wil je moeite steken in mensen, die geen moeite in jou willen steken? Het is inderdaad moeilijk, maar ik denk dat school nu belangrijker is. En bekijk het positief, als je een ander profiel kiest, kom je weer bij nieuwe mensen in de klas en kun je misschien nieuwe vrienden maken?

Als je maar 1 onvoldoende hebt, kun je toch wel gewoon N&G/N&T doen?

Ik zou je vrienden ‘dumpen’, behalve die ene vriendin die je begrijpt. Kunnen jullie elkaar niet proberen te steunen?

Je kan me altijd een berichtje sturen als je (over je problemen) wil praten :slightly_smiling_face:

^
Het ligt er wel aan waar die onvoldoende voor is natuurlijk. Als het een NG- vak is dan kan dat behoorlijk wat energie kosten.

Heb je het al tegen je vrienden gezegd, dat je je stoort aan hun opmerkingen? Vaak kan dat de situatie heel erg veranderen.