Vrienden blijven?

Het is eigenlijk een super lang verhaal maar ik probeer het kort te houden!
Mijn vriend heeft het na 3 jaar uitgemaakt dit was soort van wederzijds want ik merkte ook al een tijdje dat het niet meer ging en we hebben er langer aan geprobeerd te werken. Hierdoor hebben we wel besloten om vrienden te blijven. Ik heb het vanwege een lastige thuissituatie niet verteld aan mijn familie alleen mijn zusje weet ervan omdat zij ook goed met hem omgaat. Ik heb verder geen vrienden of vriendinnen met wie ik mijn situatie kan bespreken.
Er is eigenlijk in de omgang niet veel veranderd. We wonen een paar studentenwoningen van elkaar en we gaan nog erg veel met elkaar om en ik slaap ook nog bijna elke dag bij hem (geen seks of zoenen, wel knuffelen). Alles ging gewoon prima het voelde goed voor ons allebei. Alleen zit hij de laatste tijd wel heel veel op zn telefoon en doet hij er best geheimzinnig over. Ik weet wel met wie hij praat (alleen maar meisjes) en hij doet best parra wanneer ik bijvorbeeld alleen de tijd wil kijken op zijn telefoon. We hebben het besproken en hij heeft gezegd dat et gewoon meisjes van de studie zijn en een goede vriendin (die ik ook ken) maar dat hij niet zoveel meer met we wil delen (ook al ben ik volgens hem wel zn beste vriendin maar goed) dat hij echt niet op zoek is naar een nieuwe vriendin en dat ik nog steeds erg belangrijk voor hem ben. Hij zegt ook dat hij niet eens met die meisjes wil praten maar toch is er elke keer een gesprek. Ik weet dat ik zijn vriendin niet meer ben en ik ben ook niet jaloers maar als er niks is en ik zijn ‘beste vriendin’ ben, waarom dan dat verdachte gedrag? Hij heeft eerder al wat gedaan waardoor ik hem niet 100% vertrouw maar ik geef wel nog veel om hem. Daarnaast is hij eigenlijk ook de enige vriend die ik heb buiten mijn familie en als ik geen vrienden meer met hem ben heb ik eigenlijk niemand. Hoop dat het een btje duidelijk is… nu aan jullie de vraag wat zouden jullie doen?

Je kan eigenlijk niks doen, jullie hebben geen relatie meer. Wel vraag ik mij af waarom je nog elke dag bij elkaar slaapt eigenlijk…

Het klinkt alsof hij het gevoel heeft dat hij met jou om ‘moet’ blijven gaan omdat je zelf geen vrienden of vriendinnen hebt. Maar dit is geen gezonde situatie! Je komt zo nooit over hem heen, terwijl hij dat waarschijnlijk al wel is. Creëer je eigen leven en laat hem los, dat kan je echt.

Mee eens. Daarnaast vind ik het echt niet goed dat je bij hem slaapt, laat staan elke avond.

Het is prima om vrienden te zijn met je ex, maar als je elke dag bij hem bent en blijf slapen, dan kun je ook geen nieuwe relaties opbouwen. Ik denk dat jullie iets meer afstand moeten creeeren. Zo te horen is je ex daar erg aan toe.

Misschien moet je hem een beetje loslaten. Jullie hebben geen relatie meer dus hij hoeft geen verantwoordelijkheid meer aan jou af te leggen. Sterkte!