vrienden blijven of laten gaan?

Hoi meiden,

Ik weet niet meer wat ik moet doen, ik zou het fijn vinden als jullie mij wat advies kunnen geven.

Het is sinds 3 maanden uit met mijn ex. We hebben 2,5 jaar wat gehad, maar het liep allemaal niet meer goed. We hebben besloten om er een punt achter te zetten.

De eerste maand ging goed. Dat was in de vakantie en ik leerde een andere jongen kennen. Hij heeft mij achteraf gebruikt.

Toen begon school weer en ik zag hem weer na een maand. En de gevoelens kwamen terug… Ik ben diezelfde week nog een middag bij hem thuis geweest en het was allemaal erg fijn en vertrouwd. We hebben veel gelachen en af en toe ook geknuffeld. Ik had het gevoel dat het weer goed ging komen. We hebben toen ook bijna gezoend. Diezelfde avond kreeg ik te horen dat het maar goed was dat we niet hadden gezoend, omdat hij mij niet zo leuk meer vind als eerst en voorlopig geen relatie wilt. Hij moest nadenken.

Ik was boos en verdrietig en wilde hem niet spreken, op school ontweek ik hem en ik reageerde niet op z’n berichtjes. Maar ik kwelde alleen mezelf daarmee, want ik wilde hem zo graag terug. Ik heb dit een week volgehouden en ik ben toen normaal tegen hem gaan doen. We zijn weer hele goede vrienden geworden. Op school gaf hij mij een knuffel, keken we stiekem naar elkaar en we whatsappte tot diep in de nacht.

Uiteindelijk zijn we een paar weken later als “vrienden” naar de bioscoop gegaan. De spanning was er echt. Hij heeft mij heel Rotterdam laten zien, want hij is voor Feyenoord en de hele tijd had ik z’n hand vast. Maar toen moest ik naar huis. We hebben weer even geknuffeld en ik vroeg of we het niet konden proberen, want we hadden zo’n fijne en leuke avond gehad. Ik kreeg weer te horen dat hij mij niet zo leuk meer vond en dat hij het nu niet wilde, misschien over een paar maanden.

Hij wilde het bij hele goede vrienden houden en ik ging daar maar in mee, ik had hoop. Toen was ik 2 weken geleden 's avonds bij hem en we zaten op z’n bed te praten. Ik voelde weer een hele erge spanning. We zaten elkaar een beetje uit te dagen en hij begon mij te kietelen. Opeens lag ik bovenop hem, maar z’n shirt was omhoog geschoven. Dus ik ging voor de grap op z’n buik blazen, dat deed ik altijd bij hem, dat vind hij lekker. Hij vroeg of ik dat nog een paar keer wilde doen en toen hebben we gezoend… Ik trok mijn hoofd een beetje weg, om te kijken wat hij zou doen. En ja hoor, hij boog zijn hoofd weer naar mij en zoende mij weer.

Dezelfde avond vroeg ik weer aan hem wat hij precies wilde. Hij zei alweer: voorlopig niet, ik vind je nog niet leuk genoeg. Maar het was wel heel fijn, dat mis ik. En ik heb er ook geen spijt van…
Ik zou eigenlijk boos moeten worden, maar ik kon het niet. Dan zou ik hem kwijtraken.

Die weken daarna bleven we “close”. Af en toe knuffelen, fijne gesprekken, veel gelachen… Maar toen kreeg ik griep en had ik het heel koud. Hij zei opeens dat hij wel bij mij in bed zou willen liggen om mij lekker warm te knuffelen. Of als ik onder de douche stond zei hij dat hij er graag bij zou willen komen. Ik ben daar maar een beetje in meegegaan, want ik hield hoop…

We zouden met een groep vrienden vrijdag naar de opendag van de universiteit Groningen gaan, maar al z’n vrienden hebben afgezegd, omdat ze dan teveel lessen missen. We zouden dus samen gaan en ik had al een treinkaartje gekocht. Maar hij heeft het gisteren afgezegd, omdat hij denkt dat hij toch niet in Groningen wilt studeren. Hij laat mij nu dus alleen gaan. Ik woon bij Rotterdam, dus ik moet bijna 3 uur in de trein zitten.

Ik ben het nu helemaal zat. Ik weet niet wat ik moet doen. Ik heb niet heel veel vriendinnen, want ik had hem en dat was genoeg. Ik kon hem vertrouwen en hij was niet alleen mijn vriendje, maar ook mijn beste vriend. Ik doe zo mijn best voor hem, ik vecht voor hem en ik moet mij keer op keer bewijzen. Maar hij maakt mij eigenlijk steeds verdrietig. Ik wil hem niet kwijt, omdat hij nog steeds mijn beste vriend is en ik ben bang dat als ik hem laat gaan, dat hij er dan achterkomt dat hij best zonder mij kan leven. Maar aan de andere kant weet ik dat het verstandig is om hem te laten gaan, want hij teleurstelt mij steeds en laat me nu kei hard zitten vrijdag.
Ook besef ik ergens wel dat hij niet goed genoeg voor mij is. Hij ziet niet in hoe erg ik mijn best doe, hoeveel ik nog van hem houd en hoeveel ik voor hem over heb. Dan verdient hij dat ook niet…

Sorry voor het hele lange verhaal en de eventuele spelfouten. Ik zit hier al best wel lang mee en ik ben erg benieuwd naar wat jullie hiervan vinden en of jullie advies hebben.

Hoe moeilijk het ook is, ik zou hem laten gaan, een ex is niet voor niks een ex en daarbij als hij jou nu niet leuk genoeg vind, wie zegt dat het dan over een paar maanden wel het geval is?
Als ik jou was zal ik voor mezelf kiezen.

Je moet hem laten gaan, je zegt het zelf: hij stelt je teleur… En dat zou iemand die je graag ziet nooit mogen doen :slightly_smiling_face:

Jullie hebben gelijk, ik moet voor mezelf kiezen en aan mezelf werken. Maar het blijft heel moeilijk, niemand kent mij zo goed, daarom is het zo fijn om hem als beste vriend te houden.

Ah echt rot voor je!
Ik kan me echt helemaal in je inleven. Het probleem is dat je vriend jou eigenlijk nooit ‘echt’ kwijt is geweest voor langere tijd, omdat jullie contact bleven houden en toch nog vrij intiem met elkaar omgingen. Als je deze situatie in stand houdt, krijgt hij z’n zin: geen vaste relatie, wel de voordelen, niet het jou missen. Maar jij wilt natuurlijk meer, en dat kan ik heel goed begrijpen. Ik weet niet wat ik zou doen: het beste zou zijn om uit zelfbescherming niet meer zoveel met hem af te spreken en ophouden met dat uitdagende. Probeer hem en je hoop te vergeten, ga voorzichtig rondkijken naar andere jongens…

Kijk hoe het gaat: kan jij zonder hem? Kan hij zonder jou? Dit is de enige manier om erachter te komen hoe zijn gevoelens naar jou echt zijn. Als nu blijkt dat hij je toch gaat missen en jullie zijn over een maand of 10 nog allebei vrijgezel, zouden jullie toch weer elkaar bij elkaar kunnen komen als het echt meant to be was. Maar reken er niet op, want aan de andere kant: jullie zijn ook niet voor niets uit elkaar gegaan. Het wordt in ieder geval tijd dat jij een eigen leventje op gaat bouwen (met/zonder hem), leer nieuwe mensen kennen, vind een nieuwe hobby/sport waarbij dit kan… Want ik zit in precies dezelfde situatie: ik had genoeg aan mijn vriend, maar uiteindelijk is dat nooit echt goed voor je relatie omdat je dan zo afhankelijk van hem bent om de verkeerde redenen. Succes!

Oh trouwens, in je eentje naar je open dag gaan hoeft niet zo erg te zijn! Lekker met niemand rekening houden en alleen naar de standjes lopen / proefcolleges gaan die jij interessant vindt. In het begin kan het awkward zijn omdat je daar in je eentje loopt, maar dat doen zoveel mensen! Koop wat lekkers voor jezelf en maak eens een sociaal praatje als je die gelegenheid krijgt :slightly_smiling_face:

Ah heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie!

Nee, dat is waar. We hebben eigenlijk gewoon een “relatie”, zonder het seksuele gedeelte. Ik zal afstand nemen, voor mezelf maar ook voor hem, om hem te laten zien wat hij mist.

Ik kan best zonder hem, maar daar moet ik dan wel aan werken. Ik ben van plan om me meer op mezelf te richten, lekker sporten, goede cijfers halen en de band met mijn vriendinnen weer wat beter maken.

En inderdaad, als het meant to be was/is, komt het vanzelf goed. Al ben ik wel bang dat hij opeens een ander meisje op het oog krijgt… Dan ben ik bang dat ik dan weer helemaal gek en verdrietig word.

Jullie reacties helpen mij echt!

Ik ben nog heel erg aan het twijfelen of ik zal gaan. Ik wil eigenlijk wel heel graag, maar ik ben bang dat ik de weg niet weet en al dat gedoe eromheen.

Maar ik denk dat ik wel ga, voor mezelf is dat goed en misschien leer ik leuke mensen kennen.

Ik vind juist dat je best vrienden moet kunnen zijn met je ex, maar in dit geval is het wel handig als jullie elkaar even niet meer zien en spreken, want als je zo door gaat kom je nooit over hem heen.

@Vitani1994
Ik denk ook zeker wel dat het kan, maar dan moet het gevoel aan allebei de kanten iets gelijker zijn… Maar Fluuuffy en haar ex kijken volgens mij allebei heel anders tegen de situatie aan met andere behoeften etc., dus da’s inderdaad wel lastig.

@Fluuuffy
Je instelling is in ieder geval goed! :slightly_smiling_face: Ik denk dat op de website van de uni al een heleboel te vinden is. Zodra je op het station bent (is makkelijk m.b.v. NS.nl en 9292ov.nl) staan er waarschijnlijk al mensen of bordjes om je de goede kant op te wijzen. Je kan het altijd nog aan een willekeurig medewerker van die open dag vragen, daar zijn ze voor en ze kennen je toch niet. Wel moet je van tevoren even uitzoeken welke dingen er zijn (bv. proefcolleges, voorlichting…) en welke je wilt bezoeken.
Als hij een nieuw meisje tegenkomt zal dat wel even slikken zijn ja… Maar zover is het nog niet en misschien ben jij tegen die tijd al over hem heen!

Oh dit komt me net iets te bekend voor…
Ik heb deze situatie een jaar lang met mijn ex volgehouden. Meestal veel contact, dan weer een weekje niet en dan kwam hij telkens weer terug. In het begin hield ik hem op afstand maar hij bleef maar beweren dat hij nog van me hield, hij wou gewoon nu nog niet opnieuw een relatie. Ik ben er met beide voeten ingelopen. Nu hoor ik opeens niks meer van hem maar zit ik hier wel nog, totaal niet over hem heen, te wachten tot hij terugkomt.

Ik kan je maar 1 tip geven, ga verder met je leven en laat hem gaan. Ik weet dat het echt moeilijk is maar in de toekomst ga je alleen maar blij zijn dat je voor jezelf gekozen hebt. Ik zeg zeker niet dat je geen contact meer kan hebben met je ex. Maar je kan best eerst over hem heen zijn, anders is het echt heel moeilijk.

@Vitani1994 Het zou heel fijn zijn als dat zou kunnen, maar ik moet eerst over hem heenkomen, want zo werkt het niet

@Sheepish Ja ik heb al het één en ander gevonden! Ik zit alleen op tegen de reis, maar ik ga waarschijnlijk wel. Ik heb natuurlijk heel veel met hem gedeeld, dus het blijft een vervelende gedachte dat hij misschien een ander meisje krijgt en dat ik niet meer degene ben met wie hij allemaal kleine grapjes heeft en met wie hij samen wilt zijn.

@SHAKExITxUP Wat een vervelende streek van hem! Ik snap precies hoe je je voelt. Ik zal hem inderdaad laten gaan. Het is belangrijk dat ik ook mijn eigen leven weer krijg.

@Wivineke Wat een mooie quote, ik schrijf hem ergens op zodat ik hem vaak zie! Ja dat ga ik ook doen, lekker weer alles oppakken. Wat fijn dat je iemand anders bent tegengekomen! Ik hoop dat er voor mij ook nog iemand rondloopt, haha. Moet je nog veel aan je ex denken? Ik ben namelijk ook heel bang dat ik misschien nooit helemaal over hem heen kom, haha dramatisch. Nee, het is zonde om al mn energie aan hem te geven als het hem toch niets kan schelen.

Ja zeer zeker vervelend maar ja, ik kan er maar iets uit leren voor de toekomst (:
Ik denk dat het belangrijkste voor jou nu is dat je een leven zonder hem opbouwt en dan zie je wel weer verder. In het begin is het lastig hoor en denk je dat je niet zonder hem kunt maar dat kan je zeker weten wel (: Succes! (:

Ik zou afstand nemen, zodat hij ook voelt hoe het zonder jou is. Heel grote kans dat hij er toch achter komt dat hij je mist!

Neem afstand. Laat hem voor wat het is en ga iets doen wat je super leuk vindt om te doen, ter afleiding. Een leven zonder hem is geen ramp. Wellicht voelt het na een poos zelfs als een bevrijding.

Hee, ik herken je situatie, ik heb het “in het klein” gehad (we hadden eventjes geen relatie maar we waren wel vrienden), wij zijn nu weer bij elkaar maar ik begrijp hoe jij je nu voelt. Ik snap het, van dat vrienden zijn zodat je hem niet moet missen. Zoals zoveel mensen zeggen: neem afstand, maar het hoeft nou ook niet zo te zijn dat jullie elkaar helemaal niet spreken. Gewoon even niet op de relatie/beste vriendenmanier.

En misschien, héél misschien is het wel beter om gewoon vrienden te blijven? Maar daar moet je zelf over nadenken als je een tijdje “zonder” hem bent geweest…

In ieder geval veel succes!

Bedankt voor al jullie reacties! Het helpt me echt heel erg.

Ik ga lekker mijn eigen leven leiden. Veel sporten, werken, hard werken voor mooie cijfers en vooral heel veel leuke dingen doen met vriendinnen.

Ik weet dat het heel moeilijk wordt. Ik heb zoveel met hem gedeeld en het was mijn aller beste maatje. Maar ik ga proberen afstand te houden. Zodat ik niet meer afhankelijk van hem blijf en dat hij misschien vroeg of laat door krijgt wat hij mist en dat hij mij terug wilt.

En als dat niet gebeurt, dan verdient hij al mijn moeite, energie en liefde niet. Dat bewaar ik voor iemand, die wel alles voor mij geeft.

Ik heb ook in zo’n situatie gezeten, echt precies hetzelfde. Het was uit maar we bleven contact houden, ik wilde meer maar hij hield me als het ware aan het lijntje. Toen heb ik besloten dat het genoeg was en leerde een andere jongen kennen. Toen krabbelde m’n ex ineens terug. Maar nu ben ik gelukkig met die andere jongen.

Ik zou dus gewoon afstand nemen, je weet nooit wie je tegenkomt :slightly_smiling_face:

Neem nou maar van mij aan dat als je eenmaal over hem heen bent dat je nog heel goed vrienden met hem kan zijn. Ervaringsdeskundige :wink:

Awh wat hij zij over dat hij je wel wou warm knuffelen en bij je wou komen staan onder de douche zei mijn oude vriendje ook!
maar ik werd verliefd op een andere jongen dat nu weer me ex is maar ik mis mijn oude vriendje niet wij zijn ook hele goeie vrienden!