vriend z'n arm gebroken + vliegtuig

Hee meiden,

Ik heb een vraagje wat betreft de gebroken arm van mijn vriend en een vakantie. Misschien kunnen jullie er geen antwoord op geven maar op internet kan ik er niet zo veel over vinden.
Mijn vriend woont in Spanje en zou 24 april naar Nederland komen voor twee weekjes. Nu is het zo dat hij gister van zijn fiets is gevallen en dus iets in zijn arm gebroken heeft. Hij heeft het zelf over zijn spaakbeen en dan in de buurt van zijn elleboog, maar erg duidelijk is hij niet.
Hij zegt dat de dokter tegen hem heeft gezegd dat hij ongeveer 3/ 4 weken met gips moet lopen. Maar over 4 weken precies, zou hij dus hier naartoe komen dus nu is het niet meer zeker of hij nog kan.
Hebben jullie ervaring hiermee? Geeft de dokter toestemming om op vakantie te gaan met een gebroken arm? Nu weet ik dat het afhangt van de ernst van de breuk maar ik heb hier zelf helemaal geen ervaring mee en mijn vriend is er zelf ook niet zo duidelijk over. Ik zou graag van jullie horen of jullie ook in zo’n situatie hebben gezeten voordat je op vakantie zou gaan en wat de dokter daar over zei?

Sorry als het een beetje onduidelijk is maar ik ben gewoon benieuwd :slightly_smiling_face:

Iemand die ik kende had een kind die met haar arm in het gips zat en die gingen naar Dubai geloof ik, dus sowieso wel met het vliegtuig. Ik denk wel dat het gewoon kan.

Kan je ook niets vinden op internet?

Ik las net op internet dat je dan inderdaad zo’n verklaring moet hebben en dat een week van tevoren aan moet geven. Dan kan hij beter maar even met zijn dokter overleggen.

Ja, ik dacht zelf ook altijd dat het gewoon mogelijk was. Maar mijn vriend zei dus ook dat hij dan daarna naar de fysio zou moeten gaan enzo, en dat hij daarom dan niet zou kunnen komen. Maar van die oefeningen kan je toch ook gewoon thuis doen lijkt mij of heb je daar dan weer speciale dingen bij nodig?

Ik heb al gezocht op internet maar ik krijg meer verhalen over dat mensen hun arm braken tijdens de vakantie en niet vóór…

Ja, hij gaat volgende week weer naar de dokter. Ik heb alleen geen geduld haha.

Eh, tuurlijk kan dat, dafuq…

Volgens mij met goed overleg kan dat gewoon?

Kan gewoon hoor. Heb ik vorig jaar ook gehad ;’).

Het kutte met gips is, dat het tussendoor soms vervangen moet worden.
Je moet gewoon even kijken. Als het maar voor een paar dagen is zou het best kunnen, maar ik denk dat het wel lastig voor hem is, om alleen te reizen en helemaal met zon dik koffer in het vliegtuig te stappen enzo.

Ligt volgens mij aan de breuk en hoe je gips is geplaatst. Je lichaam zwelt meestal iets op door de luchtdruk. Afgelopen jaar was er ook een vrouw die niet mocht vliegen, toen is haar gips eraf gehaald en verband geplaatst met een spalk omdat anders dr been zou afknellen.

Ik liep vorig jaar met mijn voet in het gips en toen mocht ik niet vliegen van transavia, gelukkig wist ik dit al een week van te voren dus hebben ze het gips opengezaagd en er een soort van klitteband verbindingen opgezet. Voor zover ik weet is dit omdat je opzwelt in een vliegtuig en het gips dan te strak kan gaan zitten. Dus als ik jullie was zou ik even wat overleggen met het ziekenhuis qua gips!

Toen we op vakantie in dominicaanse republiek waren had mijn moeder haar been gebroken daar. Ze mocht wel terugvliegen, alleen moest het gips iets opengezagen worden vanwege de lucht druk ofzo