Vriend wilt alleen zijn, terecht gekwetst?

-

Ik snap dat je vriend er een beetje doorheen zit, na al zolang te moeten wachten op goedkeuring van zijn visa en het nog niet te hebben. Ik snap ook dat je vriend op enig moment het gevoel had dat hij wat tijd voor zichzelf nodig had, maar dat hij amper contact met je opneemt nadat je terug naar Nederland bent gegaan, vind ik niet normaal. Ik krijg het gevoel dat hij niet helemaal begrijpt dat jullie hier allebei erg onder lijden en hij dus niet de enigste van jullie twee is.
Het enige advies wat ik kan geven is praten. Praat met hem hierover, over hoe hij zich voelt en hoe jij je daarbij voelt. Over dat je het jammer vindt dat hij je liever niet ziet. Kijk ook of je vriend misschien professionele hulp nodig heeft? Want tenzij hij zich binnenkort beter in zijn vel begint te voelen, schiet je niks op zo.

Hoe kun je nou zeggen dat je geen clingy vriendin bent terwijl je letterlijk de alinea erboven zegt dat jouw vriend het enige is in je leven en je niets liever wilt dan samen zijn? Dat is sowieso al geen gezonde situatie en als vriend zijnde zou ik mij daar héél beklemd door voelen.
Ik raad je aan eerst jouw eigen leven op de rit te krijgen. Jouw vriend is niet degene die jouw leven bepaalt en is ook niet het enige belangrijke dat er zou moeten zijn, en het ziet er naar uit dat dat nu wel het geval is. Probeer onafhankelijk te zijn. Hij zou hetzelfde moeten doen. Je kan niet verwachten dat hij opeens beter in zijn vel zit als hij naar Nederland komt, want hij zit in eerste instantie dan nog steeds zonder familie, werk of studie en is compleet afhankelijk van jou wat gewoon echt niet gezond is.

Ik snap dat hij moest verhuizen en dergelijke, maar waarom zou hij dan geen baan kunnen vinden? Of iets kunnen doen waardoor hij zich productief, nuttig of gelukkiger door voelt? Waarom kun jij niet studeren of werken en tijdens vakanties langskomen? Je moet toch een basis opbouwen voor als één van de twee gaat emigreren? Zoek mensen op, maak vriendschappen. Je kan niet leven van alleen je vriend. Wees onafhankelijk.

Ik denk dat het belangrijk is dat jij je eigen leven gaat opbouwen, met vrienden en familie. Ga hobby’s zoeken. Ga uit. Ga bij een vereniging. Ik heb het idee dat je (onbewust) te veel op hem leunt, en dan gaat hij afstand nemen. Je verstikt hem dan als het ware.

-

In het begin is dat leuk. Dan ben je stapelverliefd op elkaar, maar die fase gaat over. Nu naar een jaar kan ik mij voorstellen dat hij het vervelend is gaan beginnen te vinden. Mijn advies is om hem ruimte geven.

-

Je zegt A. en doet B. Een relatie komt van twee kanten. Stel voor jezelf grenzen en bouw iets op in Nederland. Als het misschien uit gaat, heb je niets hier…

Meestal is het namelijk geen goed teken als ze afstand nemen.