Vriend wil dat ik op zijn ex lijk?

Ik zit een beetje met iets, mn vriend heeft een soort van moeizame breakup gehad met zijn ex, al best een tijdje geleden. Ze mailden elkaar nog soms en zij schijnt echt knettergek te zijn maar ik merk wel dat hij om haar geeft. No worries though, ze woont aan de andere kant van de wereld en ze spreken elkaar amper maar ik heb soms het idee dat hij graag wil dat ik meer op haar lijk, en dat stoort me best wel.
Ik ken haar niet persoonlijk maar ik heb foto’s van haar gezien en er vielen me een aantal dingen op, zij heeft een soort van out of bed kapsel en mn vriend heeft hele verhalen gehouden over hoe leuk hij dat vind en dat ik dat ook moet doen. Ze draagt altijd van die grote lange oorbellen, die koopt hij voor mij ook en wil graag dat ik ze draag. Zo wil hij graag dat ik mooie satijnen pyjama’s draag enzo, maar dat moet hij toch ergens vandaan halen…? dat heeft hij vast van haar. Hij vind het vervelend dat ik niet goed genoeg kan koken (dat kon zij heel goed) en dus krijg ik kookboeken, en zo zijn er nog wel wat dingen.

Nu weet ik niets zeker en ken ik haar dus ook niet persoonlijk maar ik merk wel dat het me ergens dwars zit. Opmerkingen als ‘je bent het mooiste meisje van nederland’ moet ik toch nog even aangevuld hebben met ‘de rest van de wereld, toch?’ omdat ik er best wel onzeker van wordt =/

Aan het einde van mijn vorige relatie kwam ik erachter dat mijn ex me alleen maar voorloog en bedroog en ik ben gewoon nogal onzeker op dat gebied. Het gaat verder wel super in deze relatie, we wonen samen en ik ben echt heel erg blij met hem, maar ik weet niet zeker of ik hier iets van moet zeggen of niet, ik ben ook nogal bang om hem te kwetsen omdat hij verder zo goed voor me is.

Ahhhw dit klinkt als een lastige situatie :frowning_face:

Maar bedenk je eens. Als het zo goed gaat in jullie relatie, is het vast geen probleem om het eens aan te kaarten. Zeg gewoon dat je er een beetje onzeker van wordt en dat je heel veel van hem houdt. Ook dat je weet dat hij heel veel van jou houdt, maar dat je het idee krijgt dat hij iemand van je probeert te maken die je eigenlijk niet bent. Maak subtiel maar direct duidelijk dat jij gewoon je eigen persoon bent en geen zin hebt om dat te veranderen en dat je hem soms best een plezier wilt doen door een keer voor hem te koken, maar dat je niet maar gaat leren koken omdat hij dat wilt. Hij moet dit duidelijk hebben, anders kan hij het gedoe met zijn ex misschien niet duidelijk genoeg afsluiten!

Je moet het wel zeggen. Niet beschuldigend, maar je moet er wel serieus over praten. Je wil toch niet dat het altijd zo blijft?

Ik persoonlijk zou het niet pikken als hij je wilt veranderen(dan bedoel ik niet je aan elkaar aanpassen maar echt uiterlijke veranderingen), hij is toch verliefd geworden op jou hoe jij bent. En al helemaal als het (waarschijnlijk) naar zijn ex is.

Heb je het hier wel eens over gehad met hem? Dan zou ik dat namelijk doen voor dat je onnodige dingen denkt. Gewoon vragen als ie weer eens iets zegt over een veranderingen. Iets als in “Ik heb het idee dat je me wilt veranderen naar dingen wat jij leuk vond aan je ex-vriendin”.

Ja, volgende keer dat hij zoiets doet begin ik er maar voorzichtig over denk ik.

Tijd voor een goed gesprek, lijkt mij.

Pff. Ik heb iets soortgelijks meegemaakt.
Ik had een goede vriend en hij vond mij leuk alleen ik hem niet. En nu heeft hij zijn vriendin helemaal ‘omgetoverd’ in mij. Ik ken die hele vriendin niet, maar via via kwam ik met haar in gesprek. Ze vertelde dat ze mijn foto’s had bekeken om ‘inspiratie’ op te doen, omdat haar vriend mijn uiterlijk zo geweldig vond. Zij zocht er niets achter aangezien ik zijn ex niet ben of zo. Ze dacht dat ik een of ander beroemdheid was uit Suriname :’). Nou goed. Al met al heb ik haar verteld dat die jongen mij dus leuk vond en dat zij zich niet zoals mij moest gedragen. Ik heb haar verteld dat hij niet laat blijken dat hij op haar verliefd is als hij eigenlijk mij wilt zien. Ook heb ik gezegd dat ze gewoon haar zelf moest zijn en dat hij uiteindelijk dat wel zal accepteren. Of ze nog samen zijn weet ik niet, maar ik weet wel dat zij in die week dat ik haar had gesproken weer zichzelf was geworden. Dat is wat belangrijk is en niet meer. Wanneer je vriend jou niet kan accepteren zoals jij eruit ziet dan zal hij waarschijnlijk niet 100% verliefd op jou zijn.

Ik wilde dit even kwijt misschien heb je er wat aan (:

Ik zou er helemaal onzeker van worden, dus ik snap je verontrusting.
Heb je dit met je vriendje besproken? Dat je er onzeker door wordt?
Beschuldigen moet je voorkomen als: je geeft me spullen die je ex ook had/heeft. Daar gaat het niet beter op worden.
Maar het onderwerp exen moet je vooral in het begin bespreekbaar houden, zodat je beide daaraan kan wennen en het los kan laten.
Mijn vriendje is ook best onzeker, dus door er soms kort over te praten is dat weer in balans.

Jeetje, kan hij niet gewoon op jou verliefd worden ipv op een ‘betere’ versie van jou?

Je hoeft niet voor iemand te veranderen, hij moet je accepteren zoals je bent.

Oké, dit komt eerlijk gezegd heel eng bij mij over. DRINGEND een gesprek hebben en niet wachten tot hij je weer een reden geeft…

Praat er over met je vriendje. Jij bent zijn ex niet, jij bent jij. Hij is op jou gevallen en dat moet zo blijven. Hij moet je niet veranderen in zijn ex. Praat er met hem over en vertel hoe jij je voelt meid. Hopelijk gaat hij inzien dat jij een ander persoon bent.

Ik zou er gewoon nu over beginnen. Ondanks dat hij nu niet laat blijken dat hij jou wil veranderen, het gewoon aankaarten. Het zit jou dwars en dit moet je gewoon uit kunnen spreken naar jouw vriend, zeker als jullie relatie zo goed gaat.

Mijn ex was wel een beetje zo. Hij wilde graag dat ik grote oorbellen droeg, korte rokjes droeg en hakken, altijd sexy lingerie aanhad etc. Zo ben ik niet. Ik houd niet van grote oorbellen en rokjes en jurkjes vind ik super, maar niet op commando en ik ga ook geen hakken dragen omdat meneer dat zo graag wil. En lingerie droeg ik dan wel, maar dat deed ik al voor mezelf. Ik ging er gewoon tegenin en als hij daar commentaar op had, jammer dan zijn probleem. Ik ben wie ik ben en dat je een keer aankaart van: goh schat, het zou wel leuk zijn als je een keer dat mooie rokje aan doet en die mooie hakken die je zo goed staan. Dat doet mijn vriend wel is en laat dan merken dat hij het wel leuk zou vinden, en als ik daar dan geen zin in heb is dat ook prima en hij vindt het ook prima als ik een broek aantrek en een trui. Maar niet ELKE keer en dat ik me helemaal aan ga passen op iemand anders wensen.

Dus ik zou een gesprek aanknopen en vertellen wat je voelt en hoe je hierbij komt. Ga er gewoon tegenin als hij weer een opmerking maakt, want het kan je flink onzeker maken en dat lijkt mij niet de bedoeling van zijn kant. Misschien doet hij dit onbewust. Praat erover en succes

Als ik jou was zou ik eens een gesprek met hem houden en daarin dringend vragen wat hij aantrekkelijk vindt aan jou en waarom hij ooit iets met jou heeft genomen, want zoals jij het vertelt wilt hij het liefst dat jij alles verandert.

Ben ik het mee eens!

dit is best raar…

Dat helpt echt, faultlessly -.-

Maargoed we hebben erover gepraat en hij zegt dat hij zich niet realiseerde dat het mij onzeker maakt en dat het niet door zijn ex komt maar dat hij het over het algemeen leuk vind, die dingen. Hij haat zijn ex en heeft het contact blijkbaar al een tijdje gebroken. Dus dat is wel positief… Hij zei dat hij die dingen niet ‘dwingend’ bedoelde maar gewoon als leuke suggesties omdat ik altijd mn best doe er leuk uit te zien.

We zitten sowieso even in een dipje nu omdat hij ontzettend veel stress heeft maar dat is als t goed is over een weekje ofzo voorbij.