Vriend wil 5jaar op reis.

Ik en mijn vriend zijn volgende maand 2,5 jaar samen. Al vanaf het begin van onze relatie en waarschijnlijk al langer, roept hij dat hij zo snel mogelijk een reis van 5 jaar wil maken.

Hij is dit jaar geslaagd voor zijn HAVO (hij is 18 jaar) en nu wil hij gaan sparen om deze reis te kunnen waarmaken.
Ik zit nog op de middelbare school en ga volgend schooljaar naar VWO6. Ik moet dus nog een jaartje naar school voordat ik examen doe, en ik weet natuurlijk nog niet eens zeker weet of ik überhaupt slaag.

Mijn vriend is echt een dromer; hij heeft ontzettend veel dromen die hij zou willen waarmaken. Het belangrijkste is deze reis. Hij wil naar Londen om daar iets te gaan doen met freerunnen (wat hij al een tijd doet), hij wil naar Japan om daar de taal te leren en hij wil nog naar andere landen om daar verschillende beroepen te kunnen uitoefenen. Beroepen als; kok, architect, tekenleraar, psycholoog.

Hij denkt alles goed doordacht te hebben, maar er zijn zoveel dingen die hij nog niet weet. Zo wil hij het ene moment dat ik meega en het volgende moment dat ik thuis blijf.
Maar verwacht hij dan echt dat ik 5 jaar lang thuis op hem moet gaan zitten wachten? Ik weet zeker dat we dat niet volhouden. Wanneer we elkaar naar die 5jaar weer zullen zien, zijn we beide zoveel veranderd dat de kans groot is dat onze relatie niet meer gaat werken.
En ik wil ook niet met hem mee. Nog niet. Ik wil eerst mn school afmaken en gaan studeren.

Ik heb het gevoel dat ik mijn eigen dromen maar moet onderdrukken, om de zijne waar te kunnen maken. Daarbij ben ik (volgens hem) zeer pessimistisch over heel deze reis, terwijl het in mijn ogen eerder realistisch is.

Er zijn zoveel dingen waar ik bang voor ben; hij heeft geen geld, geen inkomen. Woont in een huis van jeugdzorg en heeft dus ook niemand om als het mis gaat, financieel op terug te kunnen vallen.
Ik ben bang dat het het einde van onze relatie zal betekenen, bang dat hij iemand leukers ontmoet, bang dat we uit elkaar groeien. Bang dat het helemaal mis gaat, bang dat hij op het verkeerde pad terecht komt. Hij is zó ontzettend naïef.

Maar tegelijkertijd wil ik zijn droom niet kapot maken. Is er niemand meer die ik het gun om zijn droom waar te kunnen maken.

Wat moet ik doen…?

Hij heeft geen geld/inkomen, maar wil wel sparen voor een reis van 5 jaar? Hoe gaat hij dat doen?

Jeetje, het klinkt inderdaad nogal naief. Hoe wil hij dat gaan doen dan als hij geen geld heeft? Hoe kan hij even architect of psycholoog gaan uitoefenen? Daar heb je toch een diploma voor nodig?

Het lukt je niet om hem dit uit z’n hoofd te praten? Kun je niet voorstellen om van die 5 jaar 5 maanden te maken? 5 Jaar is ook wel ontzettend lang! Wil ie daarna nog een studie gaan doen dan? Volgens mij ben je er dan helemaal uit en heb je echt geen zin meer om nog een studie te gaan doen.

Lastige situatie zeg, als ik jou was zou ik er voor proberen te zorgen dat hij die 5 jaar verkort naar een aantal maanden, of een jaar. Heel veel sterkte ermee!

Van wat ik lees vind ik het wel iets te ambitieus. En 5 jaar is ook wel erg lang… Ik vraag me af waar hij het geld vandaan wil halen gezien een enkele reis naar Japan alleen al 1000 euro is. Om nog niet te spreken over verblijf in de landen die je noemde. Londen is niet bepaald goedkoop. Je kan niet geld bij elkaar halen om 5 jaar van te leven, in een kortere tijd dan 5 jaar tenzij je een vast inkomen hebt.
En dan heb je ook nog de beroepen, alsof iemand hem wil aannemen :’) Ik wil niet lullig zijn, maar het werkgelegenheid is al slecht en je moet er ook een diploma voor hebben.

Jij moet doen wat jij wil. Als hij uiteindelijk echt weggaat is het jammer, maar je moet niet jouw dromen vergooien voor een ander. Eerst jouw eigen dromen waarmaken.

maak je niet druk, hoe kan hij nu zoveel gaan reizen als hij geen geld heeft?

Dat hij eerste eens een maand gaat reizen, hoe gaat ie het überhaupt betalen.

Ik denk dat hij idd echt een dromer is. Hij kan beter wat realistischer zijn en eerst zorgen dat hij een diploma haalt. Tegen de tijd hij terug is van zijn 5 jaar reizen is hij mss al 30 en dan heeft-ie echt geen zin meer om te sturederen = baggere baan = geen geld.

Mss moet hij beseffen dat hij moet kiezen voor welke droom hij gaat. Hij kan wel reizen, maar daar hoeft hij geen time out van 5 jaar voor te nemen. Mss kan hij beter een jaar gaan reizen zodat hij al een deel van zijn droom volbracht heeft om vervolgens tijdens de vakanties veel plekken te zien. Dat is op het moment mijn plan. ik wil ook de wereld ontdekken, maar ik ga er niet de rest van mijn toekomst voor opgeven. Ik spaar nu genoeg om elk jaar een plek te ontdekken en na mijn studie mss wel (weer) naar Japan te gaan. Eventueel een jaar in het buitenland wonen, dat wilt mijn vriend ook. maar er moet een fundament zijn. Ook voor als je wilt settelen. Want zonder diploma kun je gewoon vrij weinig. En ik denk dat jij ook goed moet nadenken. Je kunt idd niet 5 jaar op iemand wachten, dat is onrealistisch. Als blijkt dat jullie dromen elkaar dwarsbomen dan is het mss beter als jullie je eigen weg op gaan. Je kunt geen relatie hebben als jullie levensdoelen niet matchen.

Ik denk dat hij idd echt een dromer is. Hij kan beter wat realistischer zijn en eerst zorgen dat hij een diploma haalt. Tegen de tijd hij terug is van zijn 5 jaar reizen is hij mss al 30 en dan heeft-ie echt geen zin meer om te sturederen = baggere baan = geen geld.

Mss moet hij beseffen dat hij moet kiezen voor welke droom hij gaat. Hij kan wel reizen, maar daar hoeft hij geen time out van 5 jaar voor te nemen. Mss kan hij beter een jaar gaan reizen zodat hij al een deel van zijn droom volbracht heeft om vervolgens tijdens de vakanties veel plekken te zien. Dat is op het moment mijn plan. ik wil ook de wereld ontdekken, maar ik ga er niet de rest van mijn toekomst voor opgeven. Ik spaar nu genoeg om elk jaar een plek te ontdekken en na mijn studie mss wel (weer) naar Japan te gaan. Eventueel een jaar in het buitenland wonen, dat wilt mijn vriend ook. maar er moet een fundament zijn. Ook voor als je wilt settelen. Want zonder diploma kun je gewoon vrij weinig. En ik denk dat jij ook goed moet nadenken. Je kunt idd niet 5 jaar op iemand wachten, dat is onrealistisch. Als blijkt dat jullie dromen elkaar dwarsbomen dan is het mss beter als jullie je eigen weg op gaan. Je kunt geen relatie hebben als jullie levensdoelen niet matchen.

Hoe wilt hij in vijf jaar kok, architect, tekenleraar en psycholoog worden? Die beroepen duren apart al een aantal jaar om te kunnen beoefenen. Hij is de grootste dromer waar ik ooit van gehoord heb, haha. Dromen is goed. Maar vijf jaar is overdreven. Een jaar, dat is een mooie tijd. En dan moet hij eerst ALLES uitstippelen, dus waar in die landen wilt ie gaan werken? Want het geld komt niet uit de lucht gevallen, waar verblijft ie? Etc. Laat 'm eerst maar alles uitzoeken en sparen voordat ie gaat.

Hij kan dit niet zomaar waarmaken… Niet met zijn inkomen, en die beroepen? allemaal in 5 jaar? en dan kan hij dit anders nog altijd in NL waarmaken toch?
Zonder inkomen gaat dit de komende 10 jaar ofzo nog niet werken, dus maak je niet te druk…

Ik ga maar 5 maanden weg en zelfs ik vrees dat hij niet meer op me zal wachten (ik overdrijf licht, dat besef ik). Naar mijn mening ziet hij een perfect droomplaatje van zijn leven, maar maak jij daar totaal geen deel van uit? 5 jaar reizen is niet realistisch, dat zal nooit gebeuren, geloof me. Ik zou me meer zorgen maken over het feit dat hij in staat is om jou 5 jaar niet te zien…

Hij kan beter een paar maandjes reizen, inplaats van 5 jaar. Reizen maken kosten al zoveel geld, hij denkt er veelst te makkelijk over. En verder inderdaad wat hierboven gezegd wordt.