Vriend vindt mijn lichaam 'niet mooi'

Hee meiden,
Ik heb een tijdje getwijfeld om een topic aan te maken, maar merk dat ik er toch wel erg mee zit en hoop hier wat advies te krijgen wat ik moet doen/hoe ik hiermee om moet gaan.

De titel zegt het al: mijn vriend vindt mijn lichaam niet mooi. Afgelopen weekend waren we gewoon chill aan het praten en het ging o.a. over wat we aantrekkelijk vinden bij mensen. Ik heb vaker het vermoeden dat hij niet tevreden is over hoe ik eruit zie, dus vroeg ik hem op de man af: ‘Vind je mijn lichaam mooi?’ Zijn reactie was ‘Tsja, ligt eraan hoe je mooi omschrijft.’ Dat klonk al niet erg positief, en uit het vervolggesprek bleek inderdaad dat hij mijn lichaam niet mooi vindt. Toen ik vroeg wat hij dan anders zou willen en wat ik eraan zou moeten doen kon hij daar geen antwoord op geven.

Ik ben toen best boos geworden, deels onterecht vanwege een gekwetst ego (maar ik vroeg het zelf, dus geen recht om boos te zijn) en deels vanwege het feit dat hij dus niet kan zeggen wát er niet mooi is. Ik zou met liefde iets aan mijn lichaam doen om ervoor te zorgen dat mijn vriend meer tevreden is, tot op zekere hoogte natuurlijk, maar op dit moment weet ik niet wat. Als ik er weer over begin raakt hij gefrustreerd en wil het er niet over hebben, nadat ik boos werd zei hij ook dat hij het wel mooi vond en dat hij anders niet met me samen zou zijn dus inmiddels weet ik het ook niet meer zo goed :’)

Ik heb het vermoeden dat hij me op dit moment te dik vindt. Toen we begonnen met daten, ongeveer 8 maanden geleden, was ik een heel stuk strakker en afgetrainder dan nu (in kilo’s scheelt het niet veel, maar het zag er wel anders/dunner uit). Dit was echter vrij ongezond, niet langdurig vol te houden en zelf wil ik absoluut niet terug naar hoe ik er toen uitzag. Wel vind ik mezelf nu net iets te vol en probeer daar ook iets aan te doen. Door een blessure kan ik helaas nog niet volop sporten, maar ik doe mijn best om iets af te vallen en ben zelf ook ontevreden over mijn lichaam op het moment. Ik ben echter nooit tevreden en dacht/hoopte dat mijn vriend me wél gewoon mooi zou vinden. Voor mij is fysieke aantrekkingskracht en elkaars lichaam aantrekkelijk vinden heel belangrijk voor een relatie, dat maakt voor mij een stukje verschil in intimiteit waardoor je vriend anders is dan gewoon een vriend. Het doet me veel pijn dat mijn vriend mij niet zo ziet. Ook omdat ik weet dat hij lichamen van andere meiden wél mooi vindt. En dat ik niet weet wat er dan niet goed is aan mij. Ben ik te dik - wat ik dus denk - of vindt hij mijn borsten/billen te klein, ben ik te gespierd, kan ik er iets aan doen etc.

Ik weet dat ik er zelf om gevraagd heb en dat niet had moeten doen als ik niet tegen de waarheid kan. Ik heb dus ook zeker geen recht om boos op hem te zijn. Maar ik merk dat ik er écht heel erg mee zit en het niet los kan laten. Ik houd mijn kleren liever aan en als hij me nu aanraakt schiet het gelijk door mijn hoofd: ‘Maar waarom raakt hij iets aan wat hij toch niet mooi vindt?’ Lekker aanstellerig, I know, maar mijn lichaam is echt een big deal voor mij. Ik zou hier graag beter mee om leren gaan. Iemand tips/advies/ervaring?

Hoe oud ben je?Ik zou dit eens met hem bespreken. Wat deze opmerkingen en onduidelijkheid met jou doen. En als je zelf al aangeeft dat je eerst ongezond dun was, lijkt mij het alles behalve goed dat jij gaat afvallen.
Was je van te voren wel zelf tevreden met hoe je eruit ziet? Want als jij je onzeker gaat voelen omdat hij je niet mooi vind, dat is zonde. Blijkbaar vind hij je wel aantrekkelijk want anders zou hij niet met jou zijn, of dit nou lichamelijk of geestelijk is.
Ik vind ook niet dat jij nu alles moet gaan aanpassen aan hem, hij is ook niet perfect

Bedankt voor je reactie! We zijn allebei 23 jaar oud. Kleine zij-opmerking die ik vergeten was in de beginpost te plaatsen: mijn vriend en ik zijn allebei zeer intensieve sporters, beiden op hoog niveau. Om die reden was ik vorig jaar op een gegeven moment ook zo afgetraind: ik zat middenin mijn wedstrijdseizoen en was aan het experimenteren met een lager vetpercentage om zo sneller te zijn tijdens wedstrijden en ondertussen ook aan het kijken naar bikinifitnesswedstrijden om mijn liefde voor krachtsport te kunnen uiten. Toen raakte ik heftig geblesseerd waardoor ik bijna niets meer kon doen van mijn oude trainingen, kwam wat aan en ben daar zelf ook absoluut niet tevreden mee. De opmerking van mijn vriend heeft mijn zelfbeeld dus niet verder veranderd, maar wel bevestigd.

Praten nu vindt ik lastig, omdat hij nu sowieso zegt dat hij me wel mooi vindt. Maar ik kan nu niet inschatten of hij dat zegt omdat hij het meent of uit angst me boos/onzeker te maken.

Ik denk dat dit ook te maken heeft met jouw zelfbeeld. Het is klote als jouw vriend je lichaam niet mooi vindt, maar het is nog meer klote als jij niet tevreden bent met jouzelf.

Mijn advies is om er met hem over te praten, alleen zo kan jij je ei kwijt en los je dingen op. Je kan hem dan bijvoorbeeld ook gewoon vertellen dat je er niet meer zo uit wil zien als toen, omdat het ongezond was.

Bedankt voor je reactie! Mijn vriend weet van mijn zelfbeeld en van de gezondheidsproblemen die ik kreeg door mijn ‘oude’ figuur. Ik weet ook niet zeker of hij dat nu per se mooier vond of dat hij het eigenlijk toen ook niet mooi vond. Dat wil hij ook niet zeggen.

‘Werk aan je zelfbeeld’ is ook iets waar ik al jaren mee bezig ben en waar ik nu juist een soort berusting in kon vinden: nee ik ben niet tevreden en zou mezelf graag slanker zien, maar ik ben wel gezonder dan toen, voel me fit en ben niet overdreven dik. Ik kan dat zelfbeeld steeds meer loslaten. Maar nu ik weet dat hij het ook niet mooi vind durf ik me niet meer bloot te geven, want ‘wat is daar het nu van, moet hij tegen iets aankijken wat hij toch niet mooi vindt.’

Zijn reactie heeft mijn onzekerheid opnieuw getriggerd. Ik hoopte dat ik vooral mezelf als dik zag en kon daar wel mee omgaan. Nu ik weet dat hij dat ook zo ziet (denk ik?) kan ik me er moeilijk overheen zetten.

Maar dat weet je niet zeker toch? Wat hij niet mooi vindt aan jouw lichaam?

Zou je dat meer rust geven als hij dat zou zeggen?

^ Ja, echt veel meer. Maar ik heb er in dat gesprek meerdere keren naar gevraagd en hij wist echt niet wat hij dan precies niet mooi vond. Iets beters dan ‘te dik’ kon ik niet bedenken, aangezien hij altijd op afgetrainde/slanke meiden valt. Maar inderdaad, ik weet het niet zeker. Hij ook niet, blijkbaar :’)

Ik snap dat je hier erg mee zit, maar persoonlijk zou ik het echt heel gemeen vinden van mijn vriend als hij tegen mij zou zeggen dat ik te dik ben. Je gaat iemand daar toch niet op afkeuren?

Vind ik ook. Ik zou zelf heel erg zoiets hebben van: als je een dun meisje wil, dan moet je niet bij mij zijn. Maar goed, dat ben ik. Je moet vooral zelf tevreden zijn met je lichaam en niet zoveel naar hem kijken. Ik vind het ook wel laf dat je ernaar moet vragen voor hij er iets van zegt. Als je het dan toch zo erg vind??

Van wat ik op je insta foto’s zie heb je oprecht echt een geweldig lichaam dus ik weet echt niet wat zijn probleem is, maar dat terzijde.

Ik vind het niet oke dat hij wel durft te zeggen dat hij het niet mooi vindt, maar vervolgens niet weet wat er dan niet mooi aan is of wat je zou kunnen verbeteren. Op die manier blijf je toch alleen maar met de onzerkheden zitten?
En ja natuurlijk iedereen moet gewoon vooral zelfverzekerd met zichzelf zijn, maar al ben je dat 100%, als je vriend zegt dat hij je lichaam niet mooi vindt dan doet toch wat met je. Hij is juist de persoon die je lichaam mooi zou moeten vinden ( naast je persoonlijkheid en gezicht etc. ofc).

Te dik?! Is dit een grap?!! Jouw lichaam is juist super mooi!

Maar hij zegt dus, niet mooi. Niet niet aantrekkelijk. Hij houdt blijkbaar van gespierd, logisch als hij dat zelf ook is. Hij zegt toch niet dat hij niet meer verliefd op je is? Ik denk dat je beter aan je zelfbeeld kan werken aangezien jij zegt dat je nooit tevreden zal zijn met je lichaam. Dat lijkt mij niet helemaal goed. Hoe kan hij je mooi vinden als jij jezelf niet eens mooi vind? En je zegt het zelf al, je bent nu wat dikker en je bent zelf ook niet tevreden. Dus dan heb je je antwoord toch al?

@ kopjechino, het is ook niet mijn ‘probleem’ dat hij zegt dat hij me niet mooi vindt. Maar ik zou wel graag weten waarom. Uit het gesprek kwam ook duidelijk naar voren dat ‘mooi’ en ‘aantrekkelijk’ op hetzelfde neer kwamen en ik had al vaker het idee dat hij mijn lichaam niet aantrekkelijk vindt, wat nu dus bevestigd is. Maar ik ben juist blij dat hij er eerlijk over durft te zijn. Ik ben ook meer op zoek naar advies over hoe ik hiermee om kan gaan, júist omdat ik er onzeker over ben. Niet advies of ik af moet vallen of niet, aangezien hij dus niet heeft aangegeven wat er niet mooi is. Hoe kom je er trouwens bij dat hij dan wel op gespierd zal vallen?

Ja idk, dat nam ik gewoon aan.

Ik vind het echt problemen maken om problemen. Maar goed dat ligt misschien aan mij.

En dit dus. Nog los van wat ik er zelf van vindt, natuurlijk doet het wat met je als de persoon van wie je juist verwacht dat hij je mooi vindt dat niet vindt :’) En ja, mijn zelfbeeld is ook niet je van het maar ik denk dat zoiets bij iedereen wel even aankomt.

En dankjewel :slightly_smiling_face:

Maargoed hij zegt nu weer toch dat hij je wel mooi vindt? Misschien is het net zo iets als blonde vrouwen mooi vinden maar een vriendin hebben met rood haar.

Ik heb op je instagram gekeken en je bent echt absoluut niet te dik hoor. Ik zou me eerlijk gezegd nogal zorgen maken om je zelfbeeld als dat het eerste is wat je te binnen schiet als je vriend dit zegt.

Buiten dat om snap ik wel dat het wat met je doet als je vriend zegt dat hij je niet mooi vindt. Probeer hier nog eens open met hem te praten, liefst op een moment dat je zelf niet overstuur bent. Vertel daarbij ook de onzekerheden die bij jou naar boven komen. Want wat je intimiteit/aantrekkingskracht, misschien ziet hij dat heel anders en vind hij het helemaal niet belangrijk hoe je eruit ziet.

Verder vind ik overigens wel dat je als vriend zijnde kan zeggen als je iets minder mooi vindt. Mijn vriend heeft ook wel een keer een grapje gemaakt over mijn grote neus en ik weet dat hij dat minder vindt en ik weet ook dat hij liever zou hebben als ik een paar kilo’s afval. Tsja, niemand is perfect, hij ook niet. Maar ik kan me voorstellen dat juist doordat je vriend er zo vaag om heen doet het niet bevorderlijk werkt.

Tot slot: dat hij je lichaam niet mooi vindt wil niet zeggen dat hij jou niet mooi vindt.

Dit + in de beginpost zeg je ook; 'Als ik er weer over begin raakt hij gefrustreerd en wil het er niet over hebben, nadat ik boos werd zei hij ook dat hij het wel mooi vond en dat hij anders niet met me samen zou zijn. ’

Ik snap dat je elkaar aantrekkelijk moet blijven vinden in een relatie, maar nu lijkt het net alsof hij alleen maar waarde hecht aan hoe je eruit ziet. Je vriend weet dat je ‘vorige’ lichaam het verre van gezond was, en ik kan nergens opmaken dat hij liever je vorige figuur ziet, maar ik vind het alsnog niet normaal om dit tegen je vriendin te zeggen. Ik zou een pittig gesprek met hem gaan voeren als ik jou was.

Edit: ik heb op je instagram gekeken en er is niets mis met je figuur.

@Moonlight zoals ik de beginpost lees komt het op mij juist niet over alsof haar vriend haar uiterlijk belangrijk vindt, maar dat de TS dat vooral zelf doet. Niet dat ik het eens ben met wat haar vriend doet en zegt, maar ik heb de indruk dat het voor hem maar een klein puntje was en terwijl het vooral voor de TS een big deal gevonden werd. En dat hij het nu daarom een beetje (onhandig) weg probeert te wuiven nu blijkt dat het voor de TS wel een issue is.