Vriend vindt dat ik mijn best niet doe

Hoi meiden!
Ik heb even een account aangemaakt, omdat ik ergens mee zit en er niet echt met iemand over kan praten.

Vorig jaar is mijn beste vriend omgekomen bij de crash met vlucht MH17. Ik heb hier in het dagelijks leven nog heel veel last van. Ik mis hem ontzettend, hij was de broer die ik nooit heb gehad. Ik heb ook vaak nachtmerries met beelden van lichamen etc. Ook wordt het zo ontzettend uitgemolken in de media, dat ik wel elke dag iets tegenkom over de crash. Dan is mijn mood natuurlijk niet zo goed meer. Ik ben bij een psycholoog geweest, wat mij wel heeft geholpen. Maar nog steeds zit ik er natuurlijk nog heel erg mee.

Het is nu bijna anderhalf jaar later, en mijn vriend (waarmee ik nu een jaar een relatie heb) vindt dat het nu toch wel eens tijd is om mezelf eroverheen te zetten en dat ik mijn best niet doe om het te verwerken. Laatst zei hij recht in mijn gezicht dat ‘dit soort dingen nou eenmaal gebeuren en je moet je gewoon niet zo aanstellen, mensen gaan nou eenmaal dood’. Ik stond met mijn mond vol tanden, ik wist écht niet wat ik hierop moest reageren. Toen het stoffelijk overschot werd gevonden, noemde hij dit ‘nasty’. Hij zei dat ik maar bij iemand anders moest gaan uithuilen. Enzovoort, enzovoort. Hij ziet gewoon niet in hoeveel pijn hij mij doet met zijn opmerkingen. Mijn vader vliegt ook veel voor zijn werk, elke keer als hij naar Schiphol vertrekt zit ik heel erg met de crash in mijn achterhoofd. De kans dat het nog een keer gebeurt is natuurlijk nihil, dat weet ik zelf ook. Maar toch, ik zit er wel mee. Toen ik dit aankaartte bij mijn vriend, vond hij ook weer dat ik me niet moest aanstellen.

Ik hou echt ontzettend veel van hem, maar als hij zo reageert denk ik: boeit het je überhaupt wel? Ik begin steeds meer te twijfelen of ik nog wel bij hem moet blijven na alle dingen die hij zegt. Ik wil graag weten wat jullie in deze situatie zouden doen, hebben jullie advies?

Heel veel liefs! :kissing:

ik zou het bij je vriend ff aankaarten dat wat hij zegt je eg wel pijn doet, en ik weet hoe het is om iemand die je echt lief heb kwijt te raken (mijn beste vriend die is overleden aan kanker, en mn beste vriendin die plotseling is overleden bij een aanrijdng), maar hij heeft een klei klein klein beetje gelijk dat je het wel moet achterlaten,dus stop met dingen volgen over de crash en die dingen stop het allemaal weg. het is net als pijn als je andere dingen gaat doen gaat de pijn vanzelf weg, zo is het hier ook bij, vergeten en vergeven, en de pijn word ook met de tijd minder je zult het zien, maar je moet gwn vragen aan je vriend of hij je daarbij wilt helpen :sob::muscle:

Hij reageert wel heel bot, maar hij heeft wel gelijk dat je het nu langzaam een plekje moet gaan geven. Tuurlijk wordt er nog veel over gepraat, maar ik volg ook elke dag het nieuws en kom het niet elke keer tegen, misschien dat je het onbewust een beetje opzoekt? Misschien kun je nog een keer naar de psycholoog gaan, want blijkbaar heeft het nog niet genoeg gedaan. Probeer het mooie van je beste vriend te herinneren, maar laat zijn dood niet je hele leven beïnvloeden, ik weet zeker dat hij ook had gewild dat je op een gegeven moment verder zou gaan en gelukkig zou worden.

Praten erover is heel belangrijk, weet hij dat hij je pijn doet als hij die dingen zegt, weet hij hoeveel die vriend voor jou betekende? Misschien dat het nu de tijd is om het langzaamaan een plekje te gaan geven voor jezelf, hoe moeilijk dit ook klinkt. Dit betekent niet dat je er niet meer over mag praten of er verdrietig van mag zijn, maar dit betekent wel dat je moet proberen het meer te laten rusten.

Alleen de manier waarop je vriend tegen jou doet over dit onderwerp, vind ik echt niet kunnen. Praat er met hem over, vertel hem dat hij je pijn doet. Als hij dit echt niet inziet of niet wil inzien, is hij misschien niet de juiste persoon.

Hier sluit ik me bij aan. Daarnaast zou ik eens een goed gesprek met je vriend hebben, want de dingen die hij zegt zijn echt niet oké. Hij had het ook op de manier zoals Falathiel het doet kunnen brengen.

Ergens ben ik het wel met je vriend eens, althans ik begrijp zijn boodschap achter zijn opmerkingen. Je kunt niet de rest van je leven laten beïnvloeden door deze ramp. Ik weet ook zeker dat je beste vriend dat ook nooit gewild zou hebben. Ik denk dat jij nog heel goed een aantal gesprekken met een psycholoog kunt gebruiken, zij kunnen je helpen om dit volledig een plekje te geven. Momenteel heb je het nog niet genoeg verwerkt.

Voor wat je vriend betreft, ik vind wel dat hij behoorlijk bot is geweest tegen je. Ik zou hem wel aangeven hoeveel pijn die opmerkingen je doen/hebben gedaan. Maar probeer ook zelf minder met dit onderwerp bezig te zijn, het mag je best eens dwars zitten maar het moet niet je volledige leven en omgeving gaan beïnvloeden.

Succes en sterkte!

Hier ben ik het helemaal mee eens. Maar ik vind wel dat je vriend het ook op deze manier had kunnen brengen, en niet zulke botte opmerkingen hoeft te maken.

Ik ben precies de enige die het dus helemaal anders ziet. Als mijn vriend zou zzeggen dat ik maar bij iemand anders moet gaan janken, het stoffelijk overschot van mijn beste vriend nasty is, en ik me aanstel, dan vloog hij sneller buiten dan hij binnen was gekomen. Je kan nog zoveel van iemand houden, maar in mijn ogen is dit gewoon een eersteklas klootzak die 0% respect heeft voor zijn vriendin en precies ook niet zoveel om haar geeft. Anders kwets je mensen zo niet en heb je begrip voor hun verdriet, ookal vind je het misschien te lang duren.

Want ja, ik ben het er mee eens dat je het een plekje moet geven omdat je leven anders gewoon verschrikkelijk moeilijk gaat worden, maar ik zou dat NOOIT op zo een manier zeggen tegen iemand waar ik van hou. En om eerlijk te zijn: Het is perfect normaal dat je daar een trauma van hebt en bijvoorbeeld schrik hebt als iemand met het vliegtuig vertrekt. Zulke zaken zullen je hele leven blijven duren. Het is ook perfect normaal dat je het nu nog moeilijk hebt als er zaken in de krant verschijnen. Hallo, kijk eens naar anders slachtoffers van eender welk trauma/onrecht, die zijn na een jaar en half ook nog niet zo ‘genezen’ dat ze gewoon over zulke zaken kunnen praten. Die hebben het ook bijlange nog niet achter hun gelaten. Dus ja, je moet er aan blijven werken, maar dat je er nu nog last van hebt, dat is echt gewoon normaal. En je vriend moet daar respect voor hebben en je helpen. Maar als hij ook maar iets hersens had, zou hij ook moeten snappen dat je bij bepaalde gebeurtenissen (zoals als je vader een vliegtuig neemt) moeite gaat blijven hebben.

^Hier ben ik het mee eens.

Toen ik het verhaal las, dacht ik tot de helft net zoals Falathiel erover. Ik heb ook iets dergelijks meegemaakt, en op een gegeven moment moet je wel je best doen om het een plekje te geven.

Maar toen ik las dat jij maar ergens anders moest gaan uithuilen en dat het stoffelijk overschot nasty is. Wie zegt zoiets? En dat moet de jongen zijn die van je houdt? Wat een lul.

Precies dit. Ik heb er niks meer aan toe te voegen.

Helemaal mee eens!

DIT

Die opmerkingen van je vriend zijn walgelijk. Natuurlijk is het voor jou ook beter als je door kunt, maar er valt geen tijd vast te hangen aan een rouwperiode. En dan dingen gaan zeggen dat je je niet moet aanstellen en dat het stoffelijk overschot van je vriend ‘nasty’ zijn… Ik zou dan heel erg mijn bedenkingen hebben bij de rest van mijn relatie tbh. Als hij iets dat zo belangrijk is voor jou en zo’n impact heeft gehad, zo even opzij zet alsof je een of andere jankerd bent.

Maar inderdaad wat Beertjeschips ook zegt, het is wellicht wel goed voor jou om nog eens met iemand erover te praten.

Ik sluit me aan bij Daenerys.

En zoals hier boven ook wordt gezegd, er valt geen tijd vast te hangen aan een rouwperiode. Het zo snel mogelijk overhaast proberen af te sluiten en onderdrukken terwijl je het allemaal nog niet verwerkt hebt, kan denk ik ook voor problemen zorgen.

Loop je nog bij die psycholoog?

Volledig mee eens. Je moet het beetje bij beetje een plekje gaan geven, maar dat heeft tijd nodig. Ik vind het echt ontzettend kloterige opmerkingen die je vriend heeft gemaakt.

Same here, die vriend van je klinkt als een zak o_0