Vriend verbieden om te roken?

Hey hoi!

Ik heb sinds 8 maanden een pracht van een vriend. We hebben wel regelmatig ruzie over kleine dingetjes, maar we zijn nu eenmaal allebei koppig. Ik weet dat hij me supergraag ziet en hij heeft ook enorm veel voor mij over. 1 iets waar we blijven ruzie over maken is het feit dat hij rookt. Ik vind dat echt ver-schrikkelijk (hij weet dat ook). Sinds we samen zijn is hij serieus geminderd, toen ik terug kwam van mijn 6 weken-Afrika reis, is hij gestopt. Super vond ik dat, ik was megatrots op hem. 8 weken heeft hij geen sigaret aangeraakt, om dan plots te zeggen ‘ik heb er gisteren eentje gerookt’.

Ik was heel teleurgesteld, maar vroeg hem of hij verder wilde blijven proberen om niet meer te roken. Hij zag het niet meer zitten, hij wilde blijven roken. Wel zo min mogelijk. We hadden overeengekomen dat hij 5 sigaretten per week mocht roken, maar al na week 1 bleek dat het er dubbel zoveel waren. Ik heb het er enorm moeilijk mee… Het is wel zo dat hij enkel rookt als hij op school zit, en als hij bij mij komt zorgt hij dat hij al een tijdje niet meer heeft gerookt, zodat ik geen last heb van de geur etc. Dat apprecieer ik wel, maar ik heb het zò moeilijk met dat roken. Ik voel me er echt kut bij dat m’n vriend rookt… Maar het lijkt me ook niet fair dat ik het hem verbiedt? Wss kom ik er dan achteraf toch achter dat hij wél heeft gerookt, en dan ga ik wss nog slechter voelen…

Misschien moet ik daar niet moeilijk over doen, maar voor mij is dat echt belangrijk. Roken is een no-go, en het is al veel dat ik daar voorbij heb gekeken om een relatie met hem te beginnen… Overdrijf ik? Ik weet het niet, voor mij is roken echt een verschrikkelijke gewoonte, en ik wil hem het allerliefste van die sigaretten af krijgen… :s

Ik zit in hetzelfde schuitje en kan je zeggen; nee, je kunt hem niet verbieden te roken, je kunt enkel vragen het niet in jouw buurt te doen. Minderen en stoppen moet écht uit hemzelf komen. Stoppen voor een ander werkt niet. Ik vind het ook nog steeds moeilijk, maar accepteer het wel omdat ik veel te veel van hem houdt. Hij weet dat je het vervelend vindt en kunt er enorm veel ruzie over lopen maken, maar dat werkt niet.

Je kan hem niet dwingen om te stoppen met roken.
Wel kan je vragen of hij niet wil roken waar je bij bent

Tja, het stoppen gaat echt van hem af moeten komen. Hij moet wíllen stoppen. Het is al heel netjes van hem dat hij het niet onder jouw neus doet omdat jij het zo vervelend vind, dat geeft aan dat hij veel om je geeft.

Gun hem de tijd en steun hem als hij alsnog wil stoppen. Maar ga hem niet dwingen want dat werkt gewoon niet bij een hardnekkige verslaving zoals roken.

Verbieden werkt averechts. Zou je jullie relatie opgeven omdat hij rookt en je dit verschrikkelijk vindt? Als dat niet zo is, kan je niet anders dan deze gewoonte accepteren. Nobody’s perfect. Misschien heb jij ook wel een gewoonte die je vriend niet leuk aan je vindt, maar accepteerd het wel.

Ik zou me persoonlijk enorm ergeren als ik al geprobeerd heb te stoppen, sowieso geminderd ben en het nooit in je beurt doe en je er toch problemen van blijft maken. Hij lijkt me echt z’n best te doen. Als ik het zo lees merk je er niets van dat hij rookt, je weet het alleen. Of hij stopt of niet is zijn keuze en daar heb je je maar bij neer te leggen.

ik vind het sowieso altijd een beetje overdreven als mensen zeggen je moet stoppen met roken…
behalve als je er echt veel last van hebt dat je bijvoorbeeld telkens in de rook moet zitten ofzoiets…
Maar eigenlijk vind ik dat hij zelf mag weten of hij rookt of niet.

Inderdaad, het is niet zo dat die jongen er helemaal geen rekening mee houdt want dat doet hij zeker wel. En ik heb zelf ook een hardgrondige hekel aan roken, maar zo zou ik wel mee kunnen leven.

Nee, je kan hem het niet verbieden

Ik bedoel het niet gemeen, maar ik vind dat je zo erg overdrijft echt gewoon niet normaal. Het is zijn keuze, zijn leven. Ook al ben je zijn vriendin, jij hebt geen recht om dat hem te verbieden. Hoe zou jij het vinden als jij al geminderd bent met iets waar je zelf eigenlijk geen problemen mee hebt, en dat hij dan zo dramatisch doet ? Ik denk niet dat je dat fijn zou vinden.

Ik zou het gewoon zo laten

Dit. Plus dat ik denk dat je niet zo goed beseft dat dit een verslaving is. Hij komt hier niet vanaf als hijzelf niet écht wilt. Dit is niet zeggen “goh schat ik vind die ene gele trui stom, wil je die niet meer dragen?”
Jij kan dit niet voor hem bepalen.

Wat ik ook niet zo goed snapt, je wist dat hij rookte. Je vindt het van jezelf al heel wat dat je ondanks dat een relatie met hem begonnen bent. Het is echt niet fair om dan nu alsnog te eisen dat ie stopt. Je hebt de bewuste keus gemaakt om een relatie te beginnen met een roker.

ik lees altijd reacties dat je je vriend niet mag verbieden om te gaan roken en dat als je het uit maakt omdat je vriend rookt je je aantsteld. Maar: roken kost ongelofelijk veel geld. Als je een toekomt met hem wilt en samen gaat wonen moet je je beseffen dat er duizenden euro’s per jaar uit gaan aan die sigaretten. (laatst zag ik nog een reactie hier op girlscene van een lid die dat even had uitgerekend van zichzelf en haar vriend, ze konden er ook gewoon op vakantie van gaan en niet eens een budget vakantie.)

Mijn ouders roken en ik word er misselijk van, en ze staan continue te hoesten met die rokershoest. Daar zou ik niet mee willen leven, en ik wil dat mijn kinderen al helemaal niet aandoen om telkens in rook te moeten opgroeien. Dus als jij een toekomst met je vriend wilt heb je, vind ik dan, wel het recht om hem te vragen of ie wilt stoppen.

En dit ook idd!

Ik begrijp en apprecieër jullie reacties :wink: Ik snap ook goed dat het overdreven is, dat weet ik ergens ook wel… Ik apprecieer dat hij niet in mijn buurt rookt, dat zeg ik hem ook… Het is gewoon, roken kost zoveel geld, en ja, gezondheidsgewijs is het ook niet ideaal… Ik weet dat ik het moet loslaten, het is gewoon iets wat lastig valt voor mij…

Ik vind je reactie zelf niet overdreven. Ik begrijp heel goed dat je roken erg vies vindt, het kost bakken met geld en we weten allemaal dat het niet bevorderlijk is voor je gezondheid.
Het punt is alleen dat je hem dit achteraf niet kan gaan verbieden, naar mijn mening. Je wist dat je een relatie aanging met een roker, die keuze heb je bewust gemaakt. Om daar nu op terug te komen, tja eerlijk is dat niet.
Als ik het zo lees is hij al geen enorme roker, wees daar blij mee, hij rookt in elk geval geen pakje per dag. Misschien dat hij wat zou willen minderen, beetje bij beetje? Allicht dat dat vanzelf leidt tot het zelf wíllen stoppen!

Ik begrijp hoe je erover denkt! Hij is inderdaad geen grote roker (meer), hij is enorm geminderd, en daar ben ik al blij om… Ik zou het meer moeten appreciëren ipv continue mee bezig te zijn… Ik doe m’n best, en hij ook, dat weet ik…
Dankje :flushed:

Ik heb ook zo vaak geprobeerd om mijn ex aan te sporen te stoppen met roken. Niet zozeer omdat ik het vies vind, want ik ben rokers gewend om mij heen. Maar vooral omdat hij al verhoogde kans heeft op kanker, en zijn vader ook uiteindelijk jong is overleden aan de gevolgen van longkanker. Dus puur om zijn gezondheid. Helaas heeft het nooit mogen baten.

Het enige wat je kunt proberen is hem positief te benaderen en zeggen dat je het fijn zou vinden als hij stopt met roken, maar dat hij dat alleen moet doen als hij dat zelf wilt. Het enige wat je verder van hem kunt vragen is het om niet te doen in jouw buurt en dat hij zijn tanden poetst voordat hij naar jou toe komt. Verder kan je het hem niet verbieden en zal dit ook niet ten goede komen aan jullie relatie…