Vriend valt me persoonlijk aan

Hoi allemaal,

Ik heb nu anderhalf jaar een vriend. We hebben onze ups en downs, maar over het algemeen hebben we het super leuk samen en ik zie zeker een toekomst met hem. Er is alleen wel een ding waar ik tegenaan loop, en dat is dat hij eigenlijk gewoon niet op een normale manier een discussie kan voeren. Wanneer ik aangeef dat ik iets niet leuk vindt of dat er iets is, gaat hij er vol tegenin en vaak valt hij me ook persoonlijk aan. Hij zegt dan dus gemene dingen over mij als persoon, of hij haalt er dingen bij die er totaal niet mee te maken hebben. Hier wordt ik dan door gekwetst. Dit is niet alleen zo bij discussies over belangrijke onderwerpen, als er een minor iets is krijgen we soms ook dikke ruzie omdat hij zo heftig reageert. Hij heeft vroeger een heftige jeugd gehad, dus ik kan ook enigszins begrijpen waarom hij van zich afbijt, maar ik wil daar niet de dupe van zijn.

Eerst was het ook nog is zo dat ik eigenlijk degene was die sorry moest zeggen - anders werd het helemaal niet uigepraat - , maar gelukkig zegt ie tegenwoordig wel vaak zelf sorry en dat het gemeen van hem was. Maarja, het gebeurt wel telkens weer, en ik zit er dan toch nog wel een tijdje mee… We hebben het verder wel gewoon leuk samen en hij zegt dat hij nog nooit zo verliefd is geweest, maar het lijkt me heel kut om de komende maanden/jaren op deze manier door te gaan.

Iemand een idee wat ik hier het beste mee kan doen?

Ik zal een goed gesprek met hem beginnen. Duidelijk aangeven dat je het echt niet leuk vindt dat hij zo heftig reageert + dingen over jou zeggen die er op dat moment niets mee te maken hebben (je kan voorbeelden noemen van situaties).

En ja, hij heeft een zware jeugd gehad, maar dat geeft hem recht om het allemaal op jou af te reageren.

Als een goed gesprek niet heeft geholpen en dit zich steeds opnieuw afspeelt, zal ik hem gaan dumpen. Want ik denk niet dat ik gelukkig kan worden met zo’n iemand.

Ik zou misschien ivm zoals je zegt heftige jeugd met hem een goed moment zoeken om naar een psycholoog te gaan ofzo? Als hij steeds zo heftig reageert heeft hij er blijkbaar zelf ook last van denk ik…