Vriend twijfelt over relatie

Ik heb een jaar of 3 geleden een jongen leren kennen. Zijn vriend had iets met mijn vriendin, en mijn vriendin en ik gingen veel met de vriendengroep om in die tijd. Ik had zelf een relatie en R had ook iets met een meisje. Ik vond hem vanaf het moment dat ik hem leerde kennen al iets hebben. Hij is heel rustig en lief en ontzettend schattig. Het ging niet altijd goed tussen mij en mijn vriend toen en ik genoot ook van de tijd die ik met R doorbracht als ik met mijn vriendin bij hun was. Na een tijdje was het over tussen mijn vriendin en haar vriend en spraken we de jongens eigenlijk ook niet meer. Begin dit jaar ging het uit met mijn vriend. We waren te verschillend en het zat er al een tijdje aan te komen. Ik had hier dan ook wel vrede mee, maar voelde me wel alleen. Ergens in mei popte R in mijn hoofd: ik had in die tijd helemaal niks meer van en over hem gehoord. Ik kwam achter zijn nummer en stuurde een berichtje, gewoon hoe het ging en dat ik hem lang niet gezien had. Hij vertelde me dat hij lang ziek is geweest (huidinfectie) en veel thuis heeft gezeten, en dit leidde ook tot een depressie. Toen ik contact opzocht was hij eigenlijk net uit deze depressie en ging het al weer een stuk beter met hem. Ik kwam dus precies op t goede moment. We praten regelmatig op app (al is hij niet zon apper) en ik zou hem zien in een tentfeest in de buurt een paar weken later. Hij was nog steeds dezelfde leuke jongen en we hebben gezellig gepraat. Een paar weken later hebben we samen wat gedronken, een eerste date. Het gaat tussen ons zo natuurlijk en totaal niet ongemakkelijk. We spraken vaker af, ook bij hem thuis en we kregen al duidelijk iets. Hij nam me mee naar zijn zus en stelde me met trots voor. Een paar weken later ben ik bij hem blijven slapen, ik had de laatste bus gemist. Het was heel fijn en we hadden ook absoluut geen spijt. De hele zomer hebben we leuke dingen gedaan en elkaar veel gezien. Het was inmiddels ook al officieel. Ik ben zijn eerste vriendin en ik merkte dat hij het fijn vond om iemand te hebben met wie hij kon praten en intiem kon zijn. Dit gaf hij zelf ook aan.

We zijn nog steeds samen en het is ook nog steeds super tussen ons. Maar de laatste paar weken is hij wat afstandelijker. We hebben anderhalve week niet afgesproken, deels omdat we ziek waren, maar toch klopte er iets niet. Woensdagavond zag ik hem eindelijk weer maar hij was minder knuffelig dan normaal. Ik sliep bij hem en snachts was het weer als vanouds, dus ik zocht er verder niets achter. Maar de volgende dag zei hij: ik weet niet of ik klaar ben voor een relatie. Hij vind me nog steeds ontzettend leuk maar wil nadenken of hij dit wel echt wil. Het is niet uit, hij wil nadenken en even tijd met zijn vrienden doorbrengen en het er ook met hen over hebben. Ik ben ontzettend bang dat hij het uit gaat maken en het nu een kwestie van wachten is voor mij. En het feit dat ik zo machteloos ben maakt het alleen maar moeilijker. Ik heb nog nooit zo’n fijne relatie gehad en ik wéét dat hij het ook fantastisch vindt/vond. Hij heeft wel last van bindingsangst en misschien zijn we onbewust te snel gegaan.

Ik weet dat ik hem niet kan tegenhouden en dwingen in de relatie te blijven. Maar het liefst bewijs ik hem dat hij nergens bang voor hoeft te zijn en dat de label relatie niet zo heftig is als hij denkt. Dat we het tempo nemen dat hij wil en hij zo vrij kan zijn als hij zelf wil. Ik claim hem niet en laat aan hem over wanneer hij wil afspreken. Maar ik zou het echt niet aankunnen als hij besluit om het uit te maken. Hij weet zelf niet goed waar dit gevoel vandaan komt, omdat onze relatie zo top is geweest en hij dat zelf ook zegt. Hij zegt ook het jammer te vinden om mij kwijt te raken omdat hij me echt leuk vindt. Ik weet dat ik hem niet vast kan houden maar ik kan hem ook echt niet los laten…

Herkent iemand zich hierin en wat, behalve geduld hebben, kan ik doen om het te laten werken? Eigenlijk weet ik mijn antwoord al: ik kan niets doen behalve wachten, maar ik weet niet hoe lang ik dit trek omdat ik mijzelf volledig heb gegeven aan hem…

Je kunt inderdaad niets doen behalve wachten op zijn besluit. Mijn tip is vooral om niet te opdringerig over te komen en hem echt de tijd te geven, even niet te vragen om af te spreken en te wachten wanneer hij initiatief toont om af te spreken. Een gesprekje zo af en toe op whatsapp kan natuurlijk helemaal geen kwaad, maar je moet dan niet telkens gaan vragen of hij het al weet bijvoorbeeld.

Misschien zijn jullie voor hem wat te snel gegaan en weet hij even niet meer wat hij met de situatie aan moet, maar er kunnen natuurlijk ook andere dingen spelen die hij liever niet met jou wil delen. Wat zijn besluit ook zal zijn, je moet zijn keuze wel respecteren.

Ja het is vooral afwachten en het initiatief van hem laten komen. Mijn vriend heeft mij 2 weken geleden vertelt dat hij twijfels had en ik vond het heel moeilijk wat ik nu precies moest doen. Ik heb hem vooral rust gegeven en niet constant zeggen hoe graag ik hem wel niet kwijt wilde. Hij kwam eigenlijk zelf aan met dat hij wel wilde praten. Dus ik bedoel daarmee dat je hem maar aan moet laten geven wanneer hij wilt praten.

Ik snap wel dat je zegt dat je niet weet hoe lang je het trekt, want dat gevoel had ik ook. Maar het is bij mij nu dan 2 weken geleden en het gaat goed. Nu hebben wij ook wel gewoon contact gehad etc. Maar het is gewoon een kwestie van volhouden omdat dat de kans groter maakt dat het goed komt.

Verder kun je wel aangeven als hij bereid is om te praten, dat je hem de tijd wilt geven ivm zijn bindingsangst.

Dankjewel, hier heb ik veel aan! Ik heb inderdaad laten weten dat ik van hem zou horen wanneer hij weet wat hij wil. Ik heb wel sterk de neiging om met hem te praten over wat ik vind maar weet ook goed dat dat juist tegen gaat werken, dus ik laat hem met rust verder. We hebben wel contact maar weinig; hij appte altijd al weinig en we hebben het nu slechts over alledaagse dingetjes en geen diepe gesprekken. Is je relatie nog hetzelfde nadat hij zijn twijfels heeft geuit? Ik vind het heel belangrijk en goed dat mijn vriend zo eerlijk is over zijn gevoel zelfs als hij zelf niet precies weet wat het is, maar vraag me af of het dan nog wel teruggaat naar het eerste gevoel…

Bedankt voor je fijne reactie!! Hier kan ik wat mee. Ik vind het best moeilijk om geen contact te hebben omdat ik hier zelf juist veel behoefte aan heb maar ik besef me inderdaad dat dit nu niet het beste is voor onze relatie. Ergens weet ik ook dat ik zijn keuze moet respecteren maar ik weet hoe goed we het hadden (hebben eigenlijk) en ik kan het gewoon niet opgeven omdat hij hetzelfde gevoel had/heeft. Hmmm moeilijk!!

Een relatie werkt alleen als beide partijen het echt willen, laat het dus vanuit hem komen. Geef hem wat ruimte om er achter te komen wat ie nou wil met jou. En laat je zeker niet gebruiken als half-half vriendinnetje: het is aan of helemaal niets.

Ik denk idd dat je moet afwachten. Geef hem vooral de tijd die hij nodig heeft en claim hem niet, maar dat doe je ook niet als ik dit zo lees. Ik denk dat het gewoon zijn bindingsangst is waar hij nu last van heeft, dit gaat denk ik alleen weg als hij hier de tijd voor neemt en goed nadenkt over wat hij wil.
Maar ik snap dat dit ontzettend klote is voor jou, aangezien jij geen twijfels hebt en 100% voor hem wil gaan. Sterkte en succes, ik hoop echt dat het weer wordt als vroeger tussen jullie!:slight_smile:

Gek gezegd is het nog precies hetzelfde. Toen hij me vertelde van zijn twijfels was ik zo bang dat we verder nauwelijks contact zouden hebben en alleen maar dat hij kortaf zou zijn. Maar dit is niet zo. Hij is wel eens kortaf, maar dat was hij ervoor ook wel eens. Ik was ook een beetje bang om hem weer in het echt te zien, bang dat hij afstandelijk zou zijn of iets. Maar hij deed gewoon normaal en lief. Ik denk eigenlijk ook dat wanneer je twijfels samen overwonnen hebt, het je sterker maakt. Ook je gevoel naar elkaar. Ik kan nog niet helemaal zeggen of dit ook het geval is, omdat wij ook nog maar net eraan werken, maar ik hoop heel erg dat het wel zo gaat zijn.

Ik ben het wel eens met het wachten enzo, maar ik wil graag wel even zeggen dat als iemand (chronisch) depressief is, zij vaak heel wisselend zijn in relaties.

Mijn ex-vriend had zoiets en na wat gedonder wilde hij nadenken of hij nog wel wilde, we hadden elkaar het weekend nog gezien, toen leek alles prima, uiteindelijk wilde hij ook wel weer. Maar omdat ik hem zo leuk vind/vond had hij eigenlijk wel teveel ‘macht’ over mij, hij kon van alles zeggen, want hem leuk vinden, deed ik toch wel.

Uiteindelijk is het toch wel uitgegaan door allemaal issues etc.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je niet alleen maar moet blijven wachten. Op een gegeven moment sloopt die onzekerheid je. Persoonlijk vind ik het ook altijd een kwestie van ‘graag of niet’.

Succes

Wel vervelend… Ik vraag me af waar zijn twijfel vandaan komt. Je zegt namelijk dat jullie relatie nooit echt problemen heeft gekend. Dus, ik zie niet waar hij bang voor is. Het wachten is een ding, maar het daarnaast ook niet begrijpen maakt het des te vervelender. Ik hoop dat hij je snel meer duidelijkheid kan geven.

Hier ben ik het uit ervaring wel mee eens. Nadat mijn vriend en ik onze twijfels hadden overwonnen is onze band zoveel sterker en wordt het alleen maar leuker tussen ons!

Heel veel sterkte met wachten op zijn antwoord, ik weet dat dat heel moeilijk is. Maar zie het niet alleen maar negatief in, het kán ook positief eindigen.

Dat is ook precies wat ik me afvraag. Als ik wist dat er een duidelijke reden achter zat, had ik het ook minder erg gevonden. Wel erg natuurlijk maar dan had ik me in kunnen leven in zijn gevoel…

@ Sunburst & Roos, bedankt voor jullie reacties, ik waardeer het echt.

Ik heb inmiddels nog niet veel meer nieuws dan ik al had. Ik heb hem afgelopen donderdag dus voor het laatst gezien, toen hij me dat vertelde, en daarna niet meer. Ik heb hem dan ook niet gestormd met appjes en we hebben gewoon over andere dingen gepraat. In ieder geval negeert hij me niet, hij appte nooit echt veel dus er is niet veel anders. Het is alleen meer dat hij antwoord op me geeft dan dat hij zelf iets leuks verteld. We hebben vanavond weer afgesproken, dus ik ben benieuwd hoe dat gaat! Hij heeft dit weekend nog niet met vrienden kunnen praten omdat zij er niet waren, en dat was wel iets waar hij behoefte aan had… Afwachten maar weer :wink: