Vriend twijfelt na drie jaar.. ruimte?

Hii allen.

Momenteel heb ik bijna drie jaar een relatie met mijn vriend. Twee weken geleden kregen we op een feest enorme ruzie. Hij kreeg op dat feest een app van zijn (vrouwelijke) collega dat we eventueel mochten blijven slapen bij haar na het feest en daarna appte ze “dan stoppen we haar in de kelder”. Dit pikte ik absoluut niet maar mijn vriend stuurde terug: “Haha waarom”. Toen stuurde ze: “Dat is goed voor haar en haar astma”. Als “grapje” dus. Nou ja, ik heb geen astma maar dat is dus gewoon een stikkende dood. Ik werd ontzettend boos en ik had ook nog eens een paar drankjes op dus dat ging heftig. Mijn vriend vond dat ik ontzettend overdreef en me druk maakte om kleine dingetjes. Ik zag dat niet zo. We hadden het, dacht ik, uitgepraat maar hij bleef vaag op de app. Het weekend erna ging het wel weer tussen ons en maakte we zelfs plannen met kerst uiteten te gaan. Daarna was hij een paar dagen alleen (in zijn eigen huis) en ik thuis bij mijn ouders. Ik zie hem in principe alleen het weekend.

Die vrijdag erop zag ik hem weer en voelde me rot omdat hij die hele week pas midden in de nacht naar me appte. Hij vertelde die vrijdag dat hij die dagen alleen is gaan twijfelen en gaan nadenken over onze toekomst, denkt dat we te veel verschillen omdat ik, me volgens hem, druk maak om kleine dingen en hij aan gaf dat hij niet meer verliefd is. (Dat verdwijnt toch altijd?) Hij zei wel dat hij van me hield maar niet 100% voor me kon gaan. Ook voelde Hij dat ik meer bezig was met de toekomst dan hij en ik volgens hem een fase verder ben. Ook was het volgens hem nogal een rommel in zijn hoofd en was erg in de war. Ik ben naar huis gegaan en afgesproken dat ik hem even de ruimte geef om na te denken dus noemde we onze relatie “op een klein pitje”. Inmiddels heb ik na vrijdag geen app contact gehad en ga ik vanbinnen kapot. Er is zoveel pijn, verdriet en onbegrip, ook delen we in die drie jaar bij hem een vriendengroep van 20 mensen. Ik wil niks liever dat alles weer normaal is maar ik wil hem ook niet appen om hem onder druk te zetten. Hij had al wel tegen zijn ouders en twee vrienden gezegd dat hij twijfels had over de relatie.

Wat zouden jullie doen? Wel appen? Niet appen? En vooral… hoe lang geef je iemand hierin de ruimte?

Als iemand niet meer verliefd is en aangeeft niet meer 100% vaan je gaat, dan zou ik het uitmaken hoe hard en moeilijk dat ook is. Je verdient iemand die wel 100% voor je gaat.

Ik zou als ik jou was hem met rust laten. Hij zit erg met zich zelf in de knoop. Hij weet niet zo goed wat hij wil en wat hij moet doen. Hij moet er echt zelf achterkomen en als jij nu gaat appen kun je misschien zijn gedachten gang beïnvloeden.

Ik zou hem dan juist genoeg de ruimte geven. En bedenk daarbij dat hij vanzelf appt als hij daaraan toe is. Het is natuurlijk voor jou wel heel moeilijk, dat is ook begrijpelijk. Maar ga ook na waar hij mee worstelt en toon daar begrip voor. Hij wil voor jou en voor hem zelf het beste.

Probeer in die tussentijd dingen te doen die je afleiden. Jij kunt nu toch niks doen aan zijn beslissingen die door zijn hoofd heen gaan. Hoe graag je dat toch zou willen.

Tijd en het antwoord dat geeft ook aan hoeveel je van hem houd om hem juist die tijd te gunnen die hij nodig heeft. :wink:

probeer met hem te praten wanneer hij behoefte heeft aan contact. uiteindelijk is praten het belangrijkste binnen je relatie!

Geef hem ruimte, maar denk ook aan jezelf. Hij kan niet eisen dat jij dat weken volhoudt, duidelijk is ook belangrijk. Stel ultimatums en hak anders zelf de knoop door. Ik heb in dezelfde situatie gezeten en ik kon dat op een bepaald moment niet meer handelen, de onzekerheid maakte me gek dus heb ik uiteindelijk zelf ook aangedrongen op een break omdat ik niet meer kon leven met al die twijfels en elke keer weer “Ik heb nog meer tijd nodig.”
Maar als hij niet meer verliefd is en hij kan niet 100% voor je gaan, zou ik me afvragen of jij wel met zo iemand in een relatie wil blijven zitten. Dan kan je hem wel leuk vinden, maar verdien jij niet iemand die ook alles voor jou over heeft?

Eerlijk gezegd vind ik het klinken alsof het een beetje op is. Stel orde op zaken in je hoofd en beslis wat je wil. Vraag je vriend ook of hij er uberhaupt zijn best nog voor wil doen/aan wil werken dat het weer goed komt. Het is zonde energie in iets/iemand te steken als je weet dat het niet meer gaat werken of iemand je tegenwerkt.

Ik sluit me helemaal aan bij Zebra. Je verdient iemand die wel 100%, voor je gaat! Sterkte!

Ik zou hem appen met een bepaald moment dat je meer duidelijkheid wilt, of met de vraag of hij al weet wanneer hij een keuze heeft gemaakt. Tuurlijk heeft hij tijd nodig, maar hij kan jou niet constant in onzekerheid laten zitten.

Verder ga ik ook mee met Zebra, denk ook aan jezelf. Je gaat kapot vanbinnen en dat is heel logisch in deze situatie, maar hoelang kan je dat volhouden?

Persoonlijk zou ik wel afspreken wanneer je weer met elkaar gaat praten over de situatie. Praten is het allerbelangrijkst, zeker in dit soort situaties. Ruimte geven zonder “deadline” is gewoon heel erg onzeker en ik begrijp dan ook heel goed hoe je je voelt. Als hij na die deadline nog heel vaag doet dan moet je misschien eerlijk tegen jezelf zijn en het uitmaken.
Hoe vervelend het ook is: je kan geen goeie relatie opbouwen met iemand die binnen de relatie twijfelt. Dat brengt gewoonweg geen goede toekomst.
Misschien dat hij in de periode dat het uit is zich realiseert wat het is om zonder jou te leven (want dat is misschien wel de enige manier dat hij erachter komt)

Ik zou hem wel appen ja. Wat die nu precies wil. Want nu houdt hij jou ook aan het lijntje.