Vriend passief in zijn leven - onzekerheid?

Hoi allemaal!

Mijn vriend en ik hebben nu al een flinke tijd een relatie. Van zijn jeugd weet ik dat hij op de basisschool nooit zo werd geaccepteerd. Hij was stil en rustig, had rare kleding, een bril etc. Hij zegt dat hij dit geen leuke tijd vond, maar is ook niet echt gepest. Op de middelbare school kreeg hij al snel vrienden en is hij heel erg veranderd qua uiterlijk. Hij kreeg lenzen en ging meer praten, en op een gegeven moment kregen wij dus iets met elkaar.

Tegen de meeste mensen is hij gewoon leuk, vrolijk, en tegen mij echt een zacht ei. Maar hij heeft twee kanten: hij kan zich soms enorm arrogant opstellen, alsof hij zichzelf geweldig vindt en aan iedereen schijt heeft. Volgens mij komt dit heel erg voort uit onzekerheid. Hij doet dit altijd op momenten dat hij zich weer niet geaccepteerd voelt, of als hij kritiek krijgt. Voorbeeld is zijn neef. Hij is echt een lul en hij vindt mijn vriend raar. Dat voelt m’n vriend en dan meet hij zich weer zo’n superdefensieve en arrogante houding aan. Maar ook in zijn sportteam: het is wel eens voorgekomen dat m’n vriend niet werd uitgenodigd voor een verjaardag. Wat hij dan doet is zich een overdreven nonchalante houding aannemen, alsof hij er schijt aan heeft, maar tegelijk zegt hij ook wel tegen mij dat hij het niet leuk vindt.

Dit is denk ik wel een vrij normale reactie. Maar het gaat verder dan dit. Ik heb het gevoel dat z’n levenslust een beetje ontbreekt. Hij woont nog bij zijn ouders, is veel thuis en heeft weinig sociaal contact. Hij zegt steeds dat hij vindt dat hij een saai leven heeft. Maar hij ziet niet dat hij dat zelf in de hand heeft, of hij wil er niks aan doen. Hij voelt zich niet empowered.

Ik moet bijv. altijd zelf achter vakanties boeken aan gaan: hij heeft van tevoren gewoon geen zin in vakantie. ‘Moeilijk, ik weet niet, gedoe’. Maar als ik zeg ‘Okee, dan gaan we niet’, is het ook weer niet goed. Hij heeft heel lang gezegd dat hij wil samenwonen maar dat kon toen praktisch niet. Nu kan het wel, maar krabbelt hij ineens weer terug. ‘Teveel gedoe, hoe gaan we dat dan betalen’, etc. Hij werkt nu 3 uur per week, maar voelt gewoon niet de aandrang om meer te gaan werken terwijl dat makkelijk kan. Die luiheid (?) werd echt een ding waardoor ik me afvroeg of ik daar wel mee kan leven.

Ik denk dat het wel iets mannelijks is om weinig initiatief te nemen. Maar als het toch om je eigen leven gaat!? Ik denk toch dat het voortkomt uit onzekerheid. Op momenten dat hij weinig vrienden had, was hij heel afhankelijk van z’n gezin. Soms denk ik dat hij ‘vast’ zit in die situatie, dat hij bang is om risico’s te nemen zoals op kamers gaan. Dat geldt eigenlijk voor z’n hele leven. Hij heeft geen doelen of aandrang om er iets leuks van te maken en het heft in eigen hand te nemen.

Hij doet ook veel te weinig aan zijn studie. Als hij op zoiets kritiek krijgt komt die defensieve houding weer, ook naar mij en z’n moeder. In plaats van te zeuren dat hij niks doet, probeer ik te achterhalen wat voor werk hem leuk lijkt, en hem op die manier te stimuleren. Maar hij weet het gewoon niet, hij verdiept zich er niet in. Hij gaat nooit denken ‘Misschien moet ik er eens iets voor gaan doen’. Ik weet dat ik hem niet kan veranderen, maar ik wil wel dat hij het gevoel heeft dat hij z’n eigen leven in de hand heeft.

IEMAND? Tips?

Bedankt voor je reactie!
Ja, het is lastig, want het gaat eigenlijk over zijn hele persoon en zijn hele leven.
Over onderdelen hiervan heb ik het wel eens gehad met hem, zoals vakantie en z’n studie. Maar meestal zegt hij dat hij het gewoon niet weet. Ik ga nu wel proberen alerter te zijn op dingen die hij wel leuk vindt. Ik denk dat als hij iets van bevestiging krijgt, van ‘Ja dit wil ik en dit kan ik’, dat al heel veel uitmaakt. Maar het moet wel uit hemzelf komen, anders heeft het geen zin.

Wow, ik herken best een paar dingen van de relatie die ik en mijn vriend hebben.
Als eerste raad ik je echt aan een open gesprek met hem te beginnen. Ik zou dan starten met dat je echt om hem geeft, maar dat jij ook grenzen hebt. In feite gaat hij met die arrogante houding, of het uitstellen van vakanties boeken etc., over jouw grens. Je mag hem best vragen om zijn gedrag daarin aan te passen. Jullie kunnen samen afspreken dat jij het dan steeds benoemt wanneer je die trekjes weer opmerkt.

Aan het begin van onze relatie was mijn vriend ook best arrogant. Eigenlijk precies zoals je beschrijft. Ik had het idee dat hij ook neerbuigend kon zijn naar mensen die afwijkend waren. Ik vond dat vervelend, en kaartte het aan. Ik zei dat ik het idee had dat hij trots kon zijn, en dat dat in de weg stond. Hij vond het moeilijk, maar heeft het wel ingezien. Nu is hij helemaal niet meer zo. Ik zie het echt nooit meer terug. Hij is nu juist degene die afwijkende mensen kan waarderen bijvoorbeeld.

Dit uitspreken en oppakken vereist wel moeite van jullie allebei. Dus het is niet iets wat je in je eentje kan doen. Als hij er niet in meegaat, kan je serieus nadenken over of hij wel goed voor je is… Ik hoop van wel!
Succes!

Dit herken ik ook heel erg!
Ik denk dat dit ook door z’n jeugd komt. Kritiek uiten is vaak toch een teken van onzekerheid. Hij wordt nu wel geaccepteerd en probeert dat krampachtig zo te houden, trekt zich veel aan wat anderen van hem denken. En dan geeft het hem waarschijnlijk ‘zelfvertrouwen’ om over iemand te kunnen oordelen zoals er eerst over hem werd geoordeeld.

Bedankt voor je advies in ieder geval! Ik hoop dat m’n vriend zich net zo gaat ontwikkelen als je de jouwe, want het is volgens mij gewoon een kwestie van zelfvertrouwen. Ik weet niet of een gesprek gaat werken. M’n vriend trekt al snel z’n muurtje op en zegt ‘Zo ben ik nu eenmaal’. Waarschijnlijk gelooft hij dit echt, en ik denk ook dat het niet makkelijk te veranderen is. Maar hij moet toch ergens een keer dat inzicht krijgen, haha.

Ja, dit is dus iets waar ik de afgelopen tijd ook over nadenk.
M’n gevoel zegt gewoon dat ik heel graag bij hem wil blijven. Tegen mij is hij bijna altijd lief en leuk. Als ik een keer kritiek ergens op heb, hebben we een woordenwisseling, zien we in dat we allebei fout zaten maken we het weer goed / sluiten we een compromis.

Maar buiten dat gevoel zit ik ook met de principiële kant: ik ben echt iemand die voor zichzelf wil kunnen zorgen en die hard werkt om alles te bereiken wat ik wil. Wil ik dan met zo iemand samen zijn?

Nou zijn mijn principes nooit zo sterk, haha. Ik vraag me wel af wat er gebeurt als we gaan samenwonen, maar dat risico wil ik toch nemen. Ik vind het prima om bijvoorbeeld het boeken van vakanties, het zoeken van een flatje en het uitzoeken van verzekeringen etc. op me te nemen. Maar het lijkt me gewoon fijn voor hem als hij ook de regie over z’n eigen leven kan pakken, ongeacht of we een relatie hebben of niet. Anders kom je echt in een negatieve spiraal. Maar ook binnen onze relatie zorgt dat uiteindelijk alleen maar voor frustraties aan zijn kant.

Hij moet uit die spiraal zien te komen, uit zijn dagelijkse riedeltje. Ik denk dat ie dan pas in kan zien hoe het ook anders kan, want voor hem gaat het nu waarschijnlijk prima en ziet hij niet in wat hij mist.

Je zou hem nieuw ‘leven in kunnen blazen’ door 'm mee te nemen en leuke/spannende dingen te gaan doen. Dit is dan in eerste instantie wel iets dat vanuit jouw komt want hij zal niet zo snel die stap zetten, daarom moet het misschien eerst voor gedaan worden! Dan kan hij zien hoe leuk het leven is, en hoe leuk het is om dingen te ondernemer. Hopelijk krijgt hij dan de smaak te pakken en komt hij uit zich zelf ook met ideeën.

Wat een andere manier is, maar misschien niet zo heel leuk. Is dat jullie een pauze nemen. Neem een maand afstand van elkaar, en kijk hoe dat gaat. Misschien gaat hij zich dan realiseren dat ie echt moet veranderen. En dan kun jij ook voelen hoe het zal zijn zonder hem.

Succes!

@Louwerke
Thanks, er ontvouwen zich nu allemaal plannetjes in m’n hoofd!
Als hij geen enorme hoogtevrees had, had ik hem meegenomen voor een bungeejump… haha. Een tijd geleden hebben we ook een soort pauze gehad omdat ik in het buitenland zat. Maar het veranderde niks, hij ging alleen maar meer thuis zitten chagrijnen. Waarschijnlijk werkte het ook niet omdat hij wist dat ik terug zou komen. Maar het echt (nep?) uitmaken om die reden is me wat te rigoureus, haha.

Het is niet iets mannelijks om weinig initiatief te nemen, dat is juist onmannelijk. Mannen hebben een ego dat drie keer zo groot is als dat van een vrouw. Als er iets is waar mannen hun ego mee strelen, is het door goed te zijn in wat ze doen en bereiken. Het zit gewoon in het karakter van iemand, dus je accepteert hem met deze karaktertrekjes of niet. Je kan hem niet veranderen. Ik vind mijn vriend juist TE ambitieus (bestaat dat?) Ja echt wel. Die is op dit moment werkdagen aan het maken van 14 uur per dag en heeft daarnaast ook nog zijn bezigheden 7 dagen per week. Ik zie hem dus vaak een aantal weken niet, en ik ben ook hard bezig om dit te accepteren omdat ik me best vaak eenzaam voel maar ik weet dat hij het doet voor onze toekomst. Dus bedenk: het gras lijkt altijd groener aan de overkant.

Ja, begrijpelijk. Je hoeft het ook nog niet nu te beslissen, de tijd van verkering is juist om te kijken of jullie bij elkaar passen. Maar je mag wel gewoon duidelijke grenzen en sterke principes hebben hoor!