Vriend of studentenhuis?

Heey, ik woon momenteel wel in de stad van mijn studie maar ik betaal veel huur voor een kamer ver weg van mijn universiteit en het is een redelijk vies huis, omdat ik de keuken en wc wel deel met anderen die te lui zijn om überhaupt af te wassen.
Nu wil ik graag verhuizen naar een zelfstandige kamer, maar die zijn bijna niet te vinden bij mij in de stad.
Momenteel eet ik eigenlijk altijd samen met mijn vriend, omdat we beiden ‘zelfstandig’ wonen.
Als ik ga verhuizen kan dat alleen naar huizen waarin samen wordt gegeten. Een gezellig huis lijkt mij wel fijn voor de sociale contacten en gezelligheid, maar ik ga het missen om samen met mijn vriend te eten en te koken en eigenlijk wil ik niet dat hij in z’n eentje eet. Hij zegt zelf ook al dat hij te lui is om dan nog iedere dag te gaan koken :’) Momenteel eten en slapen mijn vriend en ik eigenlijk altijd samen, maar ik wil mij in een huis niet af sluiten van de rest en het lijkt mij raar als ik dan vaak weg ben of dat hij er juist altijd is.

Daarom voor de meiden die in een studentenhuis hebben gewoond… Hoe beviel jullie dit? Hoe vaak zagen jullie je vriend en wanneer? Is de gezelligheid van een studentenhuis het waard om het eten met mijn vriend voor op te geven?

Ik wist niet goed waar dit topic hoorde. Ik wou dit eigenlijk in ‘Lifestyle’ zetten, maar ik zie nu pas dat ik ‘Liefde & Boys’ nog open had.

Waarom kan je alleen verhuizen naar huizen waarin samen wordt gegeten? Ik woon ook in een studentenhuis en wij eten ongeveer één keer per week samen met het huis (vriend eet soms mee). De overige avonden eet ik met mijn vriend of vriendinnen/studiegenoten/alleen.

Ik zou gewoon naar een gezellig huis verhuizen waar je tijd hebt om je eigen ding te doen en niet altijd samen gegeten wordt. Om eerlijk te zijn ken ik geen enkel huis waar elke dag samen gegeten wordt.

Hier in de buurt wordt er in ieder studentenhuis altijd samen gegeten. Vriendinnen eten altijd samen met hun huis en in zo’n beetje alle advertenties voor in mijn stad lees ik dat ze op zoek zijn naar iemand die graag samen eet en of dat ze dat als huis zo’n 4 of 5 keer per week doen.

Volgens mij is samen eten niet verplicht, meer dat het wel gezellig is, maar als je een keer niet kan/ergens anders eet is dat echt geen ramp. Maar ik heb nog nooit van een studentenstad gehoord waar er alleen maar zulke hechte huizen zijn.

Wat voor stad is dat? Hier in Utrecht zijn er volgens mij echt ontelbaar veel studentenhuizen dus kleine kans dat ze allemaal samen eten :slightly_smiling_face:

Er zijn echt wel ontelbaar veel huizen waar ze niet altijd samen eten hoor. Hoe kan dat ook? Er zijn toch veel studenten met vrienden buiten het huis? Het lijkt precies een sekte als ze je verplichten om altijd bij hun te eten :flushed:

Ik zou kiezen voor een studentenhuis, samenwonen kan altijd nog. En je kunt prima een keer of 3 met je huisgenoten eten en verder met je vriend. Of je laat je vriend met je huisgenoten mee eten.

En verder: heeft hij geen sociaal leven? Het lijkt me voor hem ook niet fijn om altijd alleen te moeten zijn als jij niet kunt.

Ik zou ook kiezen voor een studentenhuis, kan een heel leuke verrijking van je studententijd zijn. Samenwonen kan idd altijd nog, hoelang zijn jullie al samen? Snap wel dat als je al lang samen bent dat wel een goede mogelijkheid is. Zeker als je het zo belangrijk vindt en gaat missen om met je vriend samen te eten en slapen.

Maar het is denk ik ook belangrijk om dingen buiten hem te doen, en elke dag samen eten en koken is ook wel veel. Hij heeft toch vast ook wel vrienden waarmee hij wat kan gaan eten als jij in een studentenhuis zou wonen, of zelf koken? Want zelfs al zou je niet in een studentenhuis gaan wonen, dan zou het dus betekenen dat je nooit bij of met vriendinnen kan eten omdat je vriend anders niet gaat koken… Wat impolite zegt, hij is volwassen en kan ook voor zichzelf zorgen.

Ja ik kook al vaak met vriendinnen samen hoor en hij gaat vaak kebab of zo iets met vrienden halen, dat wel. En als we sporten eten we ook niet samen.
En het is niet zo dat het verplicht is dat je samen eet, maar van wat ik hoor zijn de meeste huizen daar wel naar op zoek en ik denk dat ik met hospiteren niet veel kans maak als ik bij voorbaat al zeg dat ik daar (buiten sport) niet iedere dag behoefte aan heb. Als ik sport eet hij ook met anderen dat is een dag in de week, dan zou ik laat ik zeggen nog een dag met hem hebben en 2 of 3 dagen en misschien het weekend met een eventueel huis, want hij gaat vaak naar zijn ouders. Ik denk dat ik wel op zoek ga naar iets anders. En geloof het of niet, maar toch zijn huizen waar hier niet samen wordt gegeten heel erg zeldzaam.

In ons huis (17 man) wordt er samen gegeten in groepjes van 3 a 4 personen, want je krijgt toch nooit iedereen bij elkaar getrommeld. Vaak zijn er ook mensen die voor zichzelf koken, maar dan wel samen gaan eten (omdat vegetarisch, veganist, gluten-vrij, lactose-vrij etc).
Ik heb nog nooit gehoord van mensen die moeilijk gaan doen als je niet mee wil eten haha

Ik zou geen enkele levenskeuze baseren op het feit dat je vriend dan misschien een paar keer alleen moet eten. Hij is een grote jongen :wink:

Je hoeft toch niet tijdens het hospiteren te zeggen dat je nooit samen wil eten? Je kan toch gewoon zeggen: lijkt me gezellig om af en toe samen te eten! Trouwens, ik eet ook weleens met mijn huisgenootjes, rond de een keer in de week denk ik, en dan mogen ook vriendjes mee-eten, wordt meer gewaardeerd dan het heel afgezonderd te houden.
Wij hebben ook een bordje bij de voordeur hangen, met wasknijpers eraan met namen erop, en als je thuis bent hang je hem rechts, en als je niet thuis bent hang je hem links, en mijn vriend heeft zelfs zijn eigen wasknijper aangezien hij hier 2 a 3 keer in de week is.