Vriend niet blij met drugsgebruik

Lieve meiden,
Ik heb nu sinds drie maanden een vriend en ben echt heel erg verliefd op m. Vlak voordat ik een relatie kreeg met mijn vriend heb ik voor het eerst XTC gebruikt op een feestje en vond dit een hele leuke ervaring. Mijn vriend was er toen echt niet blij mee dat ik het ging doen, en we hebben er discussies over gehad enzo. Ik heb er gewoon met hem over gepraat en hij leek er wel okee mee te zijn, en heb het uiteindelijk dus gebruikt. Nu wil ik over een tijdje weer XTC gebruiken, en ik vroeg aan hem wat hij daarvan zou vinden. Hij zei dat hij het heel moeilijk vond, en dat hij er niet om stond te springen dat ik weer ging gebruiken.

Vind het een hele lastige situatie want drugs gebruiken was een hele leuke ervaring en zou het graag opnieuw doen, maar vind het ook wel kut als hij het zo lastig vindt. Wat denken jullie?

Ik zou het gewoon doen als jij dat leuk vindt!

Afspraken over maken dat je het niet vaker gebruikt dan …

Je zou je moeten verplaatsen in de ogen van je vriend. Hij vraagt of je het erg vind als hij iets doen, en jij zegt dat je dat geen fijn idee vind. Later kom je erachter dat hij het toch heeft gedaan. Ik zou er niet blij mee zijn in ieder geval.

Ik zou gewoon eerlijk tegen hem blijven en het vertellen als je het van plan bent om weer een keertje te doen. Zolang jij het eens in de zoveel maanden een keer wil doen en daar eerlijk over bent tegen hem, vind ik niet dat hij er echt een probleem van kan maken. Het is jouw eigen keuze en zolang het inderdaad geen gewoonte wordt, vind ik dat het gewoon kan.

Bedankt voor jullie reacties!

Uiteraard vind ik mijn vriend belangrijker dan XTC, maar aan de andere kant verwacht ik ook niet van hem dat hij stopt met roken, ookal vind ik dat niet leuk.

Ik ga hem er zeker over inlichten, hopelijk kan hij het accepteren.

Thankssss!

Hij mag aangeven dat hij het niet leuk vindt maar daar blijft het dan ook bij. Als jij dat wil doen moet je dat gewoon doen!

Ik zou het hem wel van te voren vertellen als je van plan bent te gebruiken. Maar het is jouw leven verder, het is aan je vriend om te bepalen of hij dat kan accepteren of niet.

Ben ik de enige die zich afvraagt waarom iemand in hemelsnaam XTC wil nemen?! Je hebt het nu toch een keer ervaring. Kun je ook weer van je bucket list afstrepen toch? Zonder kun je waarschijnlijk ook een heel leuk feestje hebben zonder dat je vriend boos wordt. Waarom moet het altijd zo moeilijk terwijl de oplossing zo simpel is!

Omdat ze het leuk vindt? Veel mensen drinken toch ook regelmatig omdat ze dat leuk vinden? Ohja wacht, dat is alcohol dat is niks ergs natuurlijk.

Dit idd. Daarbij is alcohol nog schadelijker ook. Just saying.

Gewoon open houden en veel over praten, van tevoren zeggen als je het gaat gebruiken etc. Maar ik zou er niet mee stoppen. Gewoon je grenzen aanhouden, 1 keer per 3 maanden is de algemene grens toch?

Haha jaa precies dat de rest zegt, gewoon leuk om te doen en relatief onschadelijk :slightly_smiling_face:
Je kan beter een keer in de drie maanden XTC doen dan iedere week alcohol drinken

Trouwens superfijn dat iedereen hier zo ruimdenkend is, doet me goed!

er zijn meer redenen om dingen te doen dan alleen om het van je bucketlist af te strepen hoor :’’)

OT: ik zou het gewoon blijven doen idd, al zou ik hem er dan niet te veel mee lastig vallen verder.

Of jij er wel of niet begrip voor hebt, staat er toch volledig los van?

OT: de goede tips zijn al gegeven: gewoon eerlijk blijven naar je vriend toe.

Wat is eigenlijk de reden dat hij het niet leuk vindt als je xtc gebruikt? Ik denk dat dat ook wel wat uitmaakt namelijk. Zo ken ik iemand in wiens omgeving veel mensen verslaafd zijn geraakt aan cocaïne. Dan snap ik dat je zelf ook negatief tegenover drugsgebruik komt te staan (niet per se tegenover xtc, maar dit is een voorbeeld), en dat vind ik wel iets om rekening mee te houden. Als het meer uit onwetendheid is, of hij het gewoon niet echt kan aangeven, dan heb ik dat wat minder…
Of het kan bijvoorbeeld ook zijn dat hij bang is dat je de controle over jezelf verliest en vreemdgaat?

Haha je noemt bijna alle redenen zelf al!
Een kennis van m is verslaafd geraakt aan cocaine, maar vind het eigenlijk best kwetsend dat hij ‘denkt’ dat ik ook zomaar zo zou kunnen eindigen. Weet wel dat hij het zo niet bedoelt, maar zo komt het wel een beetje over. Daarnaast is ie idd bang dat ik vreemd kan gaan omdat ik niet mezelf zou zijn met drugs, vond ik ook kwetsend om te horen. Plus had ik het gevoel dat ik meer controle over mezelf met XTC op dan met alcohol, dus XTC zou echt geen vreemdgaan kunnen veroorzaken (alcohol ook niet, daar niet van). Buiten dat heeft ie zo’n ‘gut feeling’ dat het niet goed is als ik drugs gebruik, wss omdat ie er zelf geen ervaring mee heeft en niet begrijpt wat voor een effect het heeft.

Tenslotte was z’n ex manisch-depressief en die deed allemaal rare shit, en hij wist niet wat voor een persoon hij tegenover zich had zitten. Ene dag helemaal happy, andere dag smste ze dat ze zelfmoord ging plegen. Die zou hij nooit met drugs kunnen ‘vertrouwen’, dus hij moet wennen dat ik wel ‘normaal’ ben en geen dikke overdosis neem en slecht ga.

Snap zn redenen wel natuurlijk, maar ze zijn niet echt van toepassing op mij vind ik.

Haha ik ben helderziend.
Nee maar, dat is wel een lastige situatie dan. Want hij heeft op zich wel goede redenen om er niet zo happy mee te zijn, vanuit zijn perspectief bezien. Maar tegelijkertijd heb jij alle ‘recht’ om het te doen. Ik zou bijna zeggen: neem hem mee, dan kan hij het zelf zien, maar dat is natuurlijk helemaal niet leuk, als je als enige niet aan het trippen bent (het is op z’n minst redelijk saai te noemen).
Denk dus toch dat het enige wat je kan doen is: er goed met hem over praten. Uitleggen dat jíj niet verslavingsgevoelig bent, en dat xtc heel anders is dan coke. En wat je de vorige keer deed/hoe je je voelde met een pilletje op.