Vriend naar de psycholoog?

Hee,

Mijn vriend heeft het thuis niet makkelijk, en het laatste jaar zit hij daardoor erg in de knoop met zijn emoties.
De laatste tijd wordt het alleen maar erger en hij kwam er net mee of hij een verwijzing van de huisarts nodig heeft om naar de psycholoog te kunnen.
Nu weet ik uit ervaring dat de verzekering maar 5 sessies betaald, en dat is niet genoeg om een ‘probleem’ te verhelpen. Hij heeft het geld er niet voor om zelf sessies te betalen, zijn ouders zullen er niet achter staan dat hij deze stap wil maken (verwacht ik)

Wat kan ik hierin doen? ik steun hem met heel mijn hart en als ik het geld had had hij die sessies van mij gekregen maar dat gaat helaas ook niet.
Misschien is het niet gebruikelijk om iets mede namens je vriend hier te plaatsen maar ik vind op dit forum altijd de beste steun.

Weet iemand wat we de komende periode kunnen doen om het voor hem makkelijker te maken? Tot hij naar de psycholoog kan?

Onze relatie leidt er ook onder, we hebben veel vaker ruzie(tjes) omdat hij zijn emoties niet meer weet te uiten en van de ene naar de andere mening gleidt.

Alvast bedankt.

Je hebt niet altijd een psycholoog nodig,
zoek iemand die goed kan praten en oplossingen weet voor problemen

Dat is toch per zorgverzekeraar verschillend lijkt me?

Maar goed, misschien heb je hier iets aan: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geestelijke-gezondheidszorg/vraag-en-antwoord/wie-betaalt-de-behandeling-van-mijn-psychische-problemen.html

Zit hij nog op school? Want anders kan hij ook naar de school psycholoog.

@Love Rihanna, hij heeft niet veel vrienden, en hij wilt absoluut niet dat zij van zijn ‘toestand’ af weten. Ik ben de enige die ervan weet.

@Moonlight, dankje voor de link! Ja hij doet MBO maar heeft op het moment stage dus komt niet meer op school tot de diploma uitreiking

Een maatschappelijk werker? Ik weet niet of die goedkoper is… maar goed moet je ff checken…

Oh ik hoorde van iemand dat een maatschappelijk werker gratis is

MaW is inderdaad gratis. Maar psycholoog is toch anders. Als hij echt in de knoop blijkt te zitten en er niet uit komt, kan een 1e lijns psycholoog nog altijd doorverwijzen naar een 2e lijns en dat word wel vergoed. Of na 5 sessies overstappen naar een Maatschappelijk werker.
Maar wie weet helpen 5 sessies, denk dat die tijd het zal leren.

In ieder geval sterkte voor jullie beide, ook voor jou :slightly_smiling_face:

Ik denk dat jijzelf een keer met hem moet gaan praten over alles, dat lucht ook vaak op en kun je je emoties kwijt. Het is nu ook lastig voor jou en je vriend, dus moeten jullie elkaar steunen! xx

Je opties zijn inderdaad maatschappelijk werkers, schoolpsycholoog of vertrouwenspersoon, praktijkondersteuners bij de huisarts, online contact met een psycholoog (www.gripopjedip.nl bijvoorbeeld), of eerste lijnspsychologie wat dan inderdaad kan leiden tot een doorverwijzing.
Maar een eerste goede stap is sowieso een gesprek met je huisarts.

Hee!

Allereerst super bedankt voor jullie tips.
Mijn vriend en ik praten er vaak over, en dat zal altijd zo blijven, maar ik ben geen psycholoog en hij heeft wat beters nodig dan een goed praatje.

Hij wilt dit zelf heel graag, maar heeft zijn emoties in zoverre niet meer in de hand dat hij niet meer weet waar te beginnen.

Ik zal jullie advies meenemen en ik denk dat mijn vriend zelf liever eerst een online gesprek aan gaat met een psycholoog wat Flux zei.

Ik wil jullie heel erg bedanken! Ik ben blij dat hij (en een beetje ‘wij’ ) nu een richting hebben die we op kunnen :relieved: