vriend met pdd nos

Mijn ex heeft ook pdd-nos. Hele lieve jongen, maar ik wil nooit meer iemand met zoiets.

PDD-NOS is eigenlijk autisme maar dan zonder de ‘vaste’ symptomen die bij autisme horen(dus terug getrokken, taal achterstand, vaak alleen, kan geen contact zoeken, geen sociale vaardigheden, vaak gefixeerd op 1 onderwerp, die aparte autistische bewegingen(flapperen met handen, heen en weer wiegen), zinnen naspreken etc.)
PDD-NOS is gewoon een soort ‘restgroep’ die niet in te delen valt(t beestje moet n naam hebben).
Eigenlijk gaat het nergens over, eigenlijk heb je ‘niks’ als je PDD-NOS hebt, alleen t moet tegenwoordig allemaal een naam hebben. Net als fibromyalgie. Dat is reuma, waarbij je weke delen hebt. In principe heb je dan ‘niks’ want er kan niks aan gedaan worden(tenminste, niet anders als de behandeling van reuma) maar patienten willen een diagnose hebben. Ze willen weten wat ze hebben zodat ze dat ook uit kunnen leggen aan anderen. het beestje moet een naam hebben, want als er een naam is, is er een behandeling, maar de behandeling verschilt niet van die van artritis bv.
Als je PDD-NOS hebt. heb je gewoon een aantal autistische trekken maar niet in dusdanige mate dat het autisme genoemd mag worden. Of je voldoet niet 100% aan het autisme plaatje.

Kortom: PDD-NOS verschilt per patient en dat kan op veel verschillende manieren tot uiting komen. Kijk als die jongen zich heel veel afzonderd, of ineens heel boos kan worden of wat dan ook, dan is dat slim om te weten voordat je eraan begint. Maar het kan ook heel mild zijn en er nooit wat van merken(want iedereen heeft wel iets van autistische trekjes) ik heb dat bijvoorbeeld dat ik graag op mezelf ben en totaal geen visite of verjaardag mens ben. Ik ben heel sociaal en kan goed met mensen en dieren etc. zowel met ouderen als met kinderen noem maar op, maar op verjaardagen zitten vind ik verschrikkelijk.
Zeker als het niet klikt met de mensen waar ik naartoe moet.
Verder heb ik graag mensen om me heen die ik mag, maar dat is gewoon een moeilijk punt voor me, die visites en verjaardagen. die verplichte dingen.

Ik ben ook heel erg van het vasthouden van oude gewoontes. Als iets goed is, waarom zou ik het dan willen veranderen? Waarom zou ik bv naar een ander hotel gaan op vakantie als het hotel waar ik vorig jaar ben geweest, volledig voldoet aan mijn eisen?

Mijn vriend heeft dit ook, behalve dat hij wat verlegen is naar mijn familie toe merk ik hier helemaal niks van!

Hoi Rosanne,

Ik weet dat ik een beetje laat reageer maar ik kwam via google net dit topic tegen en ik wilde toch graag even reageren. Als ik jou er niet mee helpen kan dan kan ik misschien toch iemand anders er mee helpen.

PDD-NOS (of pervasive development disorder not other specified) is een zogenaamde Autisme Spectrum Stoornis (kortweg ASS genoemd). Bij het horen van het woord Autisme schrikken veel mensen. Maar dat is helemaal niet nodig. PDD-NOS is een soort van rest-groep.

Onder ASS vallen 4 verschillende stoornissen. Om te beginnen is er Klassiek Autisme (het “Rainman” autisme dat veel mensen kennen van de gelijknamige film) Dit gaat vaak gepaard met leven in een eigen wereldje, dwangmatig handelen zoals heen en weer wiegen en een exteme noodzaak tot structuur. Ook hebben deze mensen vaak een lager IQ.
Als tweede is er het Syndroom van Asperger. Dit is meestal een lichtere vorm van Autisme vergeleken met de klassieke variant. Deze mensen hebben vaak een normaal tot hoog IQ.
Als derde is er de rest-groep PDD-NOS. Wanneer iemand duidelijke of minder duidelijke kenmerken van Autisme vertonen en deze kenmerken te licht zijn voor een van de andere groepen (Klassiek Autisme of Asperger) dan word er gezegd dat je PDD-NOS hebt. Wanneer iemand PDD-NOS heeft is dit dus per definitie al een lichte vorm van Autisme.

Zoals bij alle mensen die een vorm van Autisme hebben is voor iemand met PDD-NOS structuur vaak belangrijk. Ze doen hun dagelijkse dingen vaak volgens een vast schema. De een staat iedere dag, zelfs in het weekend om de zelfde tijd op, eet om de zelfde tijd, kijkt volgens vaste tijden tv en zit volgens te zelfde tijden achter de computer. Een ander volgt altijd de zelfde route naar school of naar het werk terwijl weer een ander altijd de zelfde kleur schriften, kleding enzovoort koopt. Wanneer er van deze structuur word afgeweken kan dit voor spanning zorgen en bij sommigen zelfs tot lichamelijke klachten zoals moeheid, irritatie of andere vervelende lichamelijke klachten.

Communicatie is is voor iedereen met een ASS stoornis een probleem. Voor de een meer dan voor een ander. Voor de een is het hebben van een normaal gesprek al lastig terwijl de ander enkel moeite heeft om zijn of haar gedachten en gevoelens om te zetten naar woorden. Wat je vaak ziet is dat gesprekken eenrichtingsverkeer zijn. De een stelt vragen terwijl de persoon met ASS deze beantwoord. Kort en bondig. Een koetjes en kalfjes gesprek is vaak lastig.

Wat in het algemeen belangrijk is om te weten is dat een afspraak een afspraak is. Als je ergens om 5 uur afspreekt moet je daar ook om 5 uur zijn. Kom je om 10 over 5 dan is dit een verandering in de structuur van die dag wat dus tot de eerder genoemde spanning of lichamelijke klachten kan zorgen.
Verder is aanraking soms een probleem. Onverwachte aanraking kan lijden tot spanningen bij de ander. Dit zelfde geld voor grote groepen mensen. Kort gezegd zijn sociale situaties dus lastig voor iemand met ASS )en dus ook PDD-NOS). Dit komt omdat iemand met ASS deze situaties vaak moeilijk kan overzien of zich moeilijk kan inleven in de situatie.

Het aller belangrijkste is dat je de ander niet anders behandeld dan dat je iemand zonder ASS zou behandelen. Wanneer je merkt dat je iets doet of dat er iets gebeurt dat de ander niet fijn vind kan je dit bespreekbaar maken en vragen wat jij anders zou kunnen doen.
Iemand met ASS is absoluut in staat een normale relatie te hebben, in tegenstelling tot wat mensen vaak denken. Het zal alleen soms wat meer inspanning kosten dan bij twee mensen zonder ASS. Zolang je met elkaar praat en blijft praten is alles mogelijk.

Ik zei net trouwens dat er vier vormen van Autisme zijn. De eerste drie heb ik al genoemd. De laatste nog niet. Dit is MCDD, of Multiple Complex Development Disorder. Dit is eigenlijk niet meer dan PDD-NOS met een stukje emotie regulatie problemen. Wat je vaak ziet bij deze mensen is dat ze makkelijker boos worden of verdrietig of dat ze extra snel blij worden. Ook is boos vaak echt heel boos, verdrietig echt heel erg verdrietig en blij heel erg blij.

Ik zeg bewust overal het woord vaak. De kenmerken zijn namelijk van persoon tot persoon verschillend. Als je 1000 mensen met ASS naast elkaar zet zal er geen een het zelfde zijn voor wat betreft de kenmerken die zij vertonen. De kenmerken kunnen in hevigheid ook van dag tot dag of zelfs van uur tot uur verschillen. Dit kan afhangen van het humeur. Iemand met ASS kan nooit dwangmatige handelingen hebben tot deze boos word en dan ineens gaan zitten wiegen. Of ze kunnen perfect een normaal koetjes en kalfjes gesprek hebben tot iets hun structuur verstoord waardoor ze dit koetjes en kalfjes gesprek ineens minder goed kunnen.

Om een inmiddels heel lang verhaal kort te maken, behandel iemand met ASS gewoon zoals je alle andere mensen ook behandeld. Als je iets anders moet doen dan kan je daar over praten. Een Autist bestaat namelijk niet. Iedereen met Autisme is op de eerste plaats mens! Een persoon met Autisme en niet een Autist die ook nog eens een persoon is.

Mocht iemand meer informatie willen over PDD-NOS of een van de andere ASS stoornissen dan kan je kijken op www.eenwereldapart.nl. Dit is een website met informatie in begrijpbare taal. Er staat ook informatie op over ASS en de raakvlakken met bijvoorbeeld Dyslexie, visueel denken (zeker een aanrader om te lezen) en ADHD en ADD.

Groetjes,

EenWereldApart

Mijn vriend heeft pdd-nos. Vroeger had hij er veel last van, maar ik merk er nu niks van. Hij praat inderdaad niet graag over zijn gevoelens enzo, maar ik probeer altijd gewoon zo geduldig mogelijk te zijn.

Dat is inderdaad het beste, geduldig zijn en duidelijk zijn.

mijn vriend heeft asperger…

Ik heb ook pdd-nos maar mensen merken geen verschil aan mij, ik laat alleen niet gauw emoties zien(als ik me niet op me gemak voel tenminste), ik heb duidelijkheid nodig, en ik ben verlegen.

Ik heb ongeveer 1 jaar met mijn vriendje die PDD NOS heeft,
Ik heb nooit gemerkt dat hij structuur etc. nodig heeft…
wel merk ik dat inleven soms moeilijk voor hem is… Als ik bijvoorbeeld op app zeg dat ik me kut voel zegt hij dat hij geen tijd voor me heeft… dit bedoelt hij niet zo maar dat is het nadeel vooral van de telefoon.
Aangezien dat bij ons helemaal mis ging appen we nu niet meer, alleen nog een ‘slaaplekker’.
In het echt probeert hij zich zoveel mogelijk in te leven, als jij het niet leuk vind hoe hij reageert heeft het geen zin om boos te worden, je kunt het beste gewoon rustig vertellen waarom je dat niet leuk vind, hij bedoeld het 9 van de 10 keer niet eens zo en probeert er dan wat aan te doen.
Mijn vriendje word niet gauw boos, maar als hij eenmaal boos is kan het helemaal uit de hand lopen, zoals laatst had hij een deuk in zijn auto getrapt…
Ik zou je vooral niet tegen laten houden door zijn PDDNOS, maar wel weten waar je aan begint :slightly_smiling_face:

xx

Mijn broertje heeft ook PDD-NOS, maar weer op een andere manier wat hier overal omschreven is. Net als iedere persoon anders is, is ook iedere persoon met PDD-NOS anders.

We kunnen hier wel onze ervaringen op gaan schrijven… maar daar heb jij niet veel aan… Ik zeg: Geef het een kans! Iedereen heeft wel iets in het leven, of er nu een labeltje aan vasthangt of niet. Het is knap dat hij dit zo vroeg al heeft gezegd.

Geef het gewoon een kans. Wij weten niet wie jij bent, of wie hij is… dus ik vind niet dat we kunnen zeggen wat je moet doen… Een relatie met iemand met pdd nos kan gewoon, en je vind hem leuk… why the hell not :wink:

Bij iedereen uit het zich weer anders.
De een kan zich totaal niet inleven, bij de ander valt dat hartstikke mee.
De een houdt zich aan een strak schema, bij de ander kan je vanalles spontaan plannen.
Als hij een lichte vorm heeft, en je vind het een leuke jongen, verwacht ik dat je geen overlast zult ondervinden in je relatie.
Wel zal je afentoe wat geduldiger moeten zijn.