vriend met pdd nos

Hoi

Ik ben pas uitgegaan met een hele leuke jongen.
Hij was heel lief en we hadden het heel gezellig samen.
Na de film hebben we nog wat gedronken
Hij heeft mij verteld dat hij pdd nos heeft…
Ik weet niet zo goed wat dit inhoud in een relatie
Wat moet ik doen? Hij heeft gevraagd of ik nog een keer met hem uit wil

xxx

PDD-nos word gewoon een bijzaak in de relatie, 2 vriendinnen van mij hebben ook een vriend met PDD-nos en er is geen verschil te merken tussen die relatie of een ‘gewone’ relatie zonder PDD-nos.

Wat is ppd-nos?

'Pervasieve ontwikkelingsstoornis, niet anders omschreven (Pervasive Developmental Disorder - Not Otherwise Specified) is een groepsnaam voor symptomen die niet onder andere stoornissen te plaatsen zijn. PDD-NOS maakt deel uit van het autismespectrum. Juist omdat PDD-NOS een restgroep is, kunnen verschillende kenmerken op de voorgrond staan, bijvoorbeeld die van autisme of ADHD. De Nederlandstalige afkorting is POS-NAO, maar vaak wordt de Engelse afkorting PDD-NOS gebruikt. Het is een diagnose volgens de indeling van het handboek DSM IV.
Onder PDD-NOS vallen stoornissen die niet voldoen aan de criteria van de andere aandoeningen in de groep pervasieve ontwikkelingsstoornissen. Vooralsnog is ook de meervoudig complexe ontwikkelingsstoornis (MCDD) hierbij ondergebracht. Omdat PDD-NOS een restgroep is en de symptomen in vorm en intensiteit uiteenlopen, zijn er geen ‘harde’ criteria. Wel bestaan er enige richtlijnen: Er is een duidelijke achterstand of beperking in de sociale interactie; daarbij bestaan er tekortkomingen in de (non-)verbale communicatievaardigheden of is er sprake van stereotiep gedrag en interesse.[1] In de differentiaaldiagnose moet worden uitgesloten dat er sprake is van een andere pervasieve ontwikkelingsstoornis. Ook moet, met name bij volwassenen, worden uitgesloten dat de symptomen het gevolg zijn van schizofrenie, schizotypische persoonlijkheidsstoornis of ontwijkende persoonlijkheidsstoornis."

Mijn nicht haar vriend heeft ook PDD-NOS en zij zijn al bijna 8 jaar heel gelukkig samen, er is dus niks mis mee.

Is niet zo erg eigenlijk zijn ze net zoals iedereen ze kunnen soms wat sneller boos, verdrietig of gekwetst maar verder zijn ze echt normaal…

Dat er geen verschil is tussen een relatie met iemand zonder pdd-nos of met pdd-nos ben ik het niet eens. Zoals hierboven wel wordt gezegd. Mijn zusje heeft ook pdd-nos.
Over het algemeen hebben zulke mensen veel behoefte aan structuur, kunnen ze er niet tegen als iets niet gaat zoals ze dat hebben gepland en zijn ze moeilijk met sociale contacten. Natuurlijk is dit per persoon verschillend, want iedereen met pdd-nos heeft het op een andere manier.
Maar met mijn zusje met pdd-nos moet ik veel meer rekening houden. Ik kan niet zomaar een afspraak die ik met haar heb gemaakt een half uur van te voren afzeggen, dan is ze haar structuur kwijt. Met mijn andere zus kan ik dat wel doen.

Ik kan niet oordelen over deze jongen, want iedereen is anders zoals ik al zei.
En het kan ook prima werken, daar is niks mis mee. Maar er is zeker wel een verschil tussen een relatie met of zonder iemand met pdd-nos.

Ik ben het eens met Amore. Het is echt per persoon verschillend en ik vind niet dat er zo ‘makkelijk’ over gepraat kan worden.
Wel denk ik dat je date een lichte vorm van PDD NOS heeft hij spreekt wel met je af en je hebt wel een date met hem, dat zegt wel wat.

Ik heb namelijk ook een broer met ADD en PDD NOS en hij heeft een hele zware vorm. Voor de buitenwereld kan hij zich redelijk normaal voordoen maar veel mensen hebben wel automatisch vraagtekens bij hem (er klopt ‘iets’ niet).
Mijn broer zou dan ook helemaal niet snel afspreken met iemand, heeft bijna geen vrienden enz. Ook ben ik door hém al heel vroeg uit huis gegaan omdat zijn stoornis veel energie van mij ook vroeg.
En nu klinkt dit misschien heel lullig voor sommige mensen maar volgens mijn moeder is het ook waarschijnlijk het beste dat mijn broer nooit een vriendin krijgt.

Nu zegt dit natuurlijk niks over jouw date, zeker niet. Zoals ik al zij; iedereen is anders en iedereen met PDD NOS ook. Maar ik wil hiermee wel duidelijk maken dat het niet zo gemakkelijk is als dat mensen hier laten lijken.

Ik zou je ten eerste niet laten tegenhouden door de PDDNOS. Dat hij het aan jou al heeft verteld, geeft al aan dat hij heel open naar jou is en je volgens mij graag beter wil leren kennen! Ga ervoor!

Mocht het zo goed gaan dat het een relatie wordt: dat hij pddnos heeft, hoeft niet gelijk een grote invloed op jullie relatie te hebben.
Het uit zich bij iedereen anders, dus het is een kwestie van aftasten. Waarschijnlijk geeft hij je vanzelf ook wel aanwijzingen wat hij prettig vindt en wat niet.

Mensen met PDDNOS of andere autisme verwante stoornissen houden van structuur, planning. Ze vinden het dus heel irritant als je iets voorstelt en op het laatste moment zegt; ‘hey zullen we iets anders gaan doen ipv dat wat ik eerst voorstelde?’ Dat vinden ze lastig. Ze zijn dus op dat gebied niet zo flexibel.
Ook kunnen ze ergens helemaal in opgaan, en dan vergeten ze de dingen om zich heen.
Of ze bedenken juist 10000 dingen die ze moeten doen en doen dan van alles een beetje. Dan zijn ze met iets bezig, en dan bedenken ze ineens: Oh ik moet dat ook nog doen. En dan gaan ze dat gelijk doen. En dan bedenken ze weer iets anders. En dat eerste ding waar ze mee bezig waren, zijn ze dan helemaal vergeten.

Maargoed, zoals ik al zei, het uit zich bij iedereen anders. Als hij een lichte vorm heeft, hoef je het niet eens te merken. Focus je er dus niet teveel op en geniet van je dates !

Oh mijn vriend heeft ADD trouwens dus wat ik beschreef zijn mijn ervaringen :stuck_out_tongue:

Ik vind dat hier nogal algemeen over gepraat wordt. Het is heus niet zo dat iedereen met een of andere vorm van autisme god weet wat voor structuur nodig heeft. Okee, dit hebben er veel nodig, maar zeker niet allemaal.
Als jullie het gezellig hadden zou ik me geen zorgen erover maken, als hij moeilijkheden heeft ivm omgaan kan hij dit aan je laten weten. Ik zou er gewoon voor gaan en je niet laten tegen houden omdat hij PDD-nos heeft.

Je hebt inderdaad zoooveel vormen…
Ik heb een vriend met autisme en mijn zus een vriendin…
Mijn vriend is super sociaal en gewoon normaal, je merkt het niet meteen. Hij kan alleen echt heel erg overdreven reageren, is snel boos, snapt veel dingen niet (grapjes enzo).
Aan die vriendin van mijn zus merk je het veel meer. Ze kan zich niet inleven in andere mensen, (is gruwelijk lui, laag zelfvertrouwen), absoluut niet sociaal, afgesloten, verstrooid, heeft heel erg veel structuur nodig, toont amper emoties, geen begrip voor andere mensen en heeft heel weinig vrienden.

Sorry, het gaat niet over autisme maar je moet je daar in ieder geval niet door tegen laten houden! Als jullie het leuk hebben samen, is het goed toch? Ik zou er ook gewoon voor gaan. Misschien is hij niet de makkelijkste in de omgang, maar daar leer je ook echt wel mee omgaan en doordat hij dat heeft, hoeft het niet te betekenen dat jullie meteen geen leuke relatie kunnen krijgen :wink:

Bijzondere reacties staan hier tussen zeg. Pdd-nos is alles behalve een bijzaak in een relatie… Ik ken drie mensen met pdd-nos, waarvan één mijn broer, een het broertje van mijn vriend en een studiegenootje. De eerste twee tonen zeer veel overeenkomsten, terwijl ik bij mijn studiegenootje nooit wat had gemerkt totdat ze het zelf zei.
Ik zal dan ook heel eerlijk zijn, ik zou nooit een relatie kunnen hebben met iemand die pdd-nos/i.d. heeft, maar opnieuw, dat geldt voor mij. Een aantal jaar terug ben ik een week lang met mijn broer naar engeland geweest(= iemand uit zijn structuur halen), maar man, dat was de ergste week van mijn leven. Ik had mijn broer nog nooit zo gezien… het valt gewoon niet te beschrijven, maar hij wist me gewoon zodanig gek te maken dat ik in de trein zat te huilen.
Structuur is inderdaad een belangrijk punt, maar inlevingsvermogen nog veel meer. Wat er ook gebeurt, het probleem ligt ALTIJD bij jou, NOOIT bij hen. Zij mogen vreselijke kutopmerkingen maken, maar jij ho maar. Het was vreselijk lastig voor mij om te accepteren dat mijn broer dit niet opzettelijk deed en dat ik het hem gewoon niet kwadelijk mocht nemen. Sarcasme had hij vaak niet door, kon zijn emoties nooit tonen en als hij dat deed, wil je echt niet weten hoe.
Desalniettemin woont mijn broer nu wel gewoon samen met zijn vriendin :slightly_smiling_face: Ik wil niet zeggen dat het onmogelijk is om een relatie te hebben met iemand die pdd-nos heeft, maar wel dat het verdraaide lastig kan zijn als die persoon het in een wat ergere mate heeft. Je moet ermee om leren gaan en erop in leren spelen. Dat soort dingen moeten in je karakter zitten en als je het bovenstaande kan en wil, kun je zonder twijfel een hele leuke relatie met deze jongen hebben :slightly_smiling_face:

ADD is wel anders hoor, mijn broer had ook een paar dingen en een vriendin van me had ook iets maar die vriendin was net als iedereen alleen je gevoelens zijn gewoon sneller gekwetst…

(maar het is idd ook bij iedereen anders :stuck_out_tongue: sommige hebben er veel meer last van.)

Als ik even mag reageren, iedereen die pdd-nos heeft, heeft structuur nodig. In welke vorm dan ook.
En ‘als hij moeilijkheden heeft ivm omgaan kan hij dit aan je laten weten’? Nee, mensen met pdd-nos praten niet graag over gevoelens en laten geen emoties zien. Ik spreek uit ervaring. En iedereen heeft het op een andere manier, maar structuur, niet praten over gevoelens/emoties, moeite met sociale contacten zijn de algemene eigenschappen van iemand met pdd-nos.

Ik spreek ook uit ervaring. En uit kennis. En dat zijn helemaal niet de algemene eigenschappen, het is niet omdat dat het vaakst voorkomt dat dat voor iedereen geldt.
En dat van dat laten weten, dat was meer gericht op deze situatie. Aangezien het leuk en gezellig was en hij het zelf heeft verteld bij z’n eerste date dat hij dat heeft, ga ik er een beetje van uit dat hij er wel mee om kan gaan.

Hier ben ik het mee eens. Uiteraard heeft iedereen het in een andere mate, waardoor het bij de lichtere gevallen vaak lastiger te identificeren valt. Desalniettemin is die behoefte aan structuur wel aanwezig en zullen pdd-nossers ook veel beter functioneren met dan zonder.

Mensen met PDD-NOS praten niet veel over hun gevoelens dit kan lastig zijn in een relatie, maar dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn.

Mooi verwoord, ben het weer met je eens. :slightly_smiling_face:

Ik heb geen problemen met praten over mijn gevoelens hoor. Dit geldt echt niet voor iedereen die pdd-nos heeft, het verschilt van persoon tot persoon…

Sluit me hier 100% bij aan.