vriend met depressie

hey,
mijn beste vriend heeft last van stemmingswisselingen, en is dus het ene moment heel blij maar dat kan zo weer omslaan in totale depressie.
nu heeft hij dus vaker periodes dat hij “depressief” is, en praat dan ook echt over het beeïndigen van zijn leven enzo.
hebben jullie misschien tips hoe ik hem het beste duidelijk kan maken dat zn leven nog lang niet over hoeft te zijn en hoe hij zich beter kan voelen enzo?
ik weet het namelijk echt niet, want ik heb nooit last gehad van depressies ofzo…

iig alvast bedankt :wink:
liefs!

heeeel lief voor hem zijn, laten merken dat je hem doodgraag ziet en dat je er voor hem bent :]

Stuur 'm door naar je huisarts ofzo.
Hij klinkt wel serieus depressief (manisch?), en dat is NIET GOED als dit verder aansleept. Straks beëindigt hij écht z’n leven. Niet om je bang te maken hoor, maar het ís wel zo.
Sterkte!

wauw. zo herkenbaar dit. een hele goeie vriend van mij heeft dit ook en ik vindt het ook heel moeilijk omdat ik zelf juist heel positief in het leven sta. maar het vrolijkt hem wel vaak op als ik iets leuks met hem ga doen, en het maakt dan niet zoveel uit wat, als ik hem maar even afleid zegmaar…
sterkte ermee.

Inderdaad. Helemaal mee eens ook!

Ja hij zit sowieso nu wel bij GGZ, maar het gaat allemaal zooo langzaam daar, moeten ze eerst onderzoeken of hij wel “gestoord genoeg is” om daarheen te mogen enzo. Echt rot is dat.
Bedankt voor de reacties!

Graag gedaan hoor!
En wat stom zeg? Gestoord genoeg, dat klinkt echt erg. :expressionless: Kan je anders niet aan het GGZ duidelijk maken dat je er echt mee zit?

Ja ik heb eigenlijk geen idee of dat kan ;o
Maar ik maak me gewoon ontzettend zorgen over hem!
In mei krijgt hij pas weer bericht van het GGZ…
Wat ik ook tegen hem zeg, het helpt gewoon niet ;o
Nouja, ik blijf gewoon maar zeggen dat ik van hem hou, misschien dringt het ooit een keer door :wink:

Dat zal hij vast wel weten hoor! :wink:

Ik denk dat je vriend het heel fijn vindt dat je er zo voor hem bent,
doe leuke dingen met hem,
praat met hem, maar niet als hij daar geen zin in heeft,
probeer zo weinig mogelijk goed bedoelde adviezen te geven (dit klinkt raar, maar werkt wel).

Ik weet dat dit topic oud is, maar wilde toch even reageren.
Hoe gaat het nu?

Me vader is/had ook een depressie en hij werd opgenomen in een kliniek kreeg pilletjes enzo maar dat had die al van de dokter in dat kliniek had die een pyschiator of in iedergeval dat die met iemand kon praten en het ging steeds beter. Nu hoeft hij er niet meer teslapen en hoeft die alleen nog maar op maandag even langs. Misschien moet hij langs dokter als het erg is. Met me vader gaat het al beter maar eerst was het een winterdepressie en toen werd hij helmaal depressief maar als ik leuke dingen deed met hem dan vergat hij het wel een beetje, maar hij is wel snel moe dus ik zou gewoon goed voor je vriend zorgen en als die even wilt slapen ofzo dat je hem gwn laat slapen en leuke dingen doen natuurlijk. Sterkte ermee !