Vriend met bindingsangst

Hoi meiden, ik open niet snel een topic maar toch blijf ik dit een vervelend issue vinden. Mijn vriend heeft namelijk bindingsangst, dat is voor hem zelf natuurlijk ook erg vervelend maar voor mij ook. Mijn vriend heeft eigenlijk altijd het idee dat alles beter kan, dit heeft hij op relationeel gebied maar ook bijvoorbeeld met school werk en vrienden. Mijn vriend wordt al helemaal gek als ik over iets in de toekomst begin hij verstijfd dan zo ongeveer niet dat hij dat niet met mij wil beleven maar meer omdat hij daar niet aan durft te denken. Ook vertelt hij mij gewoon eerlijk dat hij soms ook denkt dat het beter kan in de relatie (ook als het goed gaat) gewoon omdat hij alles perfectionistisch wil. Hij twijfelt daarom soms aan de relatie ook omdat ik zijn eerste vriendin ben. Het duurde ook bijna een jaar voor we echt verkering hadden. Maar ook heeft hij nooit lang werk omdat hij dan weer vind dat hij een betere baan wil. De eerste vakantie heeft ook erg lang geduurd omdat hij bang was dat er iets mis zou gaan. Ik heb als ik eerlijk ben heel veel geduld met hem maar ik kan op deze manier erg moeilijk optimaal van de relatie genieten, omdat ik altijd bang ben dat hij weer twijfelt ofzo. Zijn er misschien meisjes die dit herkennen of anderen die gewoon tips hebben. Ik vind het zelf soms erg moeilijk om hier mee om te gaan.

Zijn eigen onzekerheid zit hem in de weg. Jij moet je af vragen of je ermee om kunt gaan dat het voor hem nooit ‘goed’ genoeg zal zijn. Het leven is zo simpel om daar 24/7 mee bezig te zijn.

Ik vind dat op sommige momenten moeilijker dan andere. Het ging heel lang gewoon prima totdat hij in november weer een moment had van twijfel en nu zit het weer constant in mijn achterhoofd. Ik heb inderdaad ook wel eens gezegd van goh je moet niet overal zoveel bij nadenken, maarja dan zegt hij ook weer van zo ben ik en dat doe ik niet bewust/expres.

Ik heb zelf bindingsangst, en ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat je vriend het inderdaad niet expres doet. Wel is het handig om jezelf niet weg te cijferen in deze situatie, want ook jij bent iemand met gevoelens. Dus als tip zou ik je willen meegeven om te blijven communiceren, want dat is erg belangrijk!

@Lorrie Ja ik cijfer mezelf inderdaad wel eens weg omdat ik bang ben dat als er gezeur is ofzo hij dan weer gaat twijfelen dus dan denk ik van ik laat het wel.

Ik heb ook bindingsangst (denk ik)… maar dat komt vooral door mijn onzekerheid over mannen.
Wat ik vooral nodig heb is geduld en zekerheid… vertrouwen… maar ik weet echt niet wat je voor je vriend kan doen.
Mijn tip is wel dat je je zelf moeten laten zien. Wees sterk en maak hem duidelijk dat dit echt een serieuze relatie is. Als je jezelf wegcijfert dan heeft dat indd geen zin.

Wow, dit lijkt me zo lastig voor jou en hem.
Ik zou dan ook continu aan mezelf gaan twijfelen als ik jou was, terwijl het helemaal niet aan jou ligt. Ik weet dat je hem aan de ene kant ruimte moet geven, maar als dit al lang speelt zou ik zou hem er toch mee confronteren dat dit voor jou ook geen doen is. Als hij zo pessimistisch en twijfelachtig over jullie relatie blijft, wordt het voor jou ook heel lastig om erin te investeren.

Misschien dringt het dan toch een keer tot hem door dat hij blij mag zijn met wat hij heeft? Waarschijnlijk is dit te simpel gedacht, maar als het niet verbetert zou ik hem toch adviseren hulp te gaan zoeken. Vooral omdat het op zoveel vlakken in z’n leven speelt.

Bedankt nog voor jullie reacties. Kreeg gister toevallig ruzie met hem op whatsapp, was al een tijd geen ruzie meer geweest dus baalde best wel. Hij zei dat ik hem met rust moest laten maar ik kan dat op zo’n moment gewoon niet ofzo. Ik wil het gelijk goed maken. Ik praatte dus door en maakte het zo alleen maar erger. Na een paar uur was het wel weer redelijk normaal maar wel kortaf. Maar nu praten we dus helemaal niet vind het zo lastig wat ik moet doen hem gewoon even laten of gewoon iets zeggen. Ik weet ook niet zo goed of er nu nog gezeur is zegmaar …