Hello everyone
Ik heb een klein vraagje. Sinds kort heb ik een vriend (ong 2maand), maar hij heeft een vorm van autisme. Dit is niet altijd even makkelijk en nu ben ik op zoek naar raad omdat ik er niet zo goed mee om kan. Mijn vriend stelde wel eens voor om mee te gaan naar zijn psychologe maar ik heb schrik dat ik hem dan echt als âde autistâ ga zien. Ik heb al wel wat kennis van autisme door mijn studie, en ook mijn nichtje is autistisch maar je kan hen absoluut niet vergelijken.
Ik weet wel dat elke autist anders is, maar zijn hier mensen waarbij hun partner of zijzelf autisme hebben en die mij een beetje goede raad zouden kunnen geven?
Het is een lichte tot matige vorm van autisme, en hij heeft absoluut geen last met sociaal contact (hierin is hij zelfs beter als mij ). Wat hij wel vaak heeft is het typische âin zijn eigen wereldje kerenâ, maar voor mij komt hij vaak enorm onverwachts en het is echt een heel drama als ik hem dan op deze moment hem daaruit wil halen. Als ik op die moment bv hoest, dan kan hij hier enorm kwaad om worden. Op deze momenten voel ik mij echt slecht, vaak ook eenzaam maar ik wil hem wel de tijd geven. Iemand tips waardoor ik dit beter kan aanvaarden? Hij heeft ook last van stemmingswisselingen, zoals gisteren is hij letterlijk op 10minuten tijd 3 of 4x veranderd van humeur waarbij hij mij vooral emotioneel heel hard wegduwt. Op sommige momenten laat ie enorm zien dat hij mij graag ziet (het is echt een schatje) en verrast hij mij met super toffe dingen, andere momenten lijkt het gewoon alsof ik in zijn weg zit.
Hij heeft zelf nog steeds enorm problemen om zijn autisme te aanvaarden, zelfs na al die jaren (hij is nu 21) waardoor ik hier niet echt iets durf over te zeggen. Hij is wel een enorme prater, maar wanneer ik zeg dat ik het gevoel heb dat hij mij wegduwt, dan wordt hij verschrikkelijk kwaad. Alles dat omtrent zijn autisme gaat, daar wordt hij lastig van. Ik heb ook al eens geprobeerd de positieve aspecten van zijn autisme te benadrukken, maar die gesprekken gaat hij echt uit de weg.
Ik voel mij vaak zo eenzaam en slecht door zijn autisme, maar ik ben vooral radeloos. ik wil hem hier zo graag in helpen maar ik weet niet hoe, en heb zelf echt problemen in het âomgaan metâ.
Alsjeblieft, heeft iemand tips vanuit zijn eigen leefwereld? Mogen ook omtrent familie zijn ofzo⊠Je kan er mij echt enorm mee helpen !
oja, bedankt voor iedereen die deze lange tekst heeft gelezen en sorry!