Hee meiden! Ik ga in september studeren in Leiden, hartstikke leuk natuurlijk maar ik heb nu bijna 4 maanden een vriend waar ik onwijs gek op ben. Hij woont in Maastricht (mijn huidige woonplaats). Ik zie er eerlijk gezegd behoorlijk tegenop om niet meer doordeweeks naar hem toe te kunnen en hem alleen in het weekend te kunnen zien. Dat in combinatie met een heeel nieuw leven en het volledig uit mijn conform zone te worden gezet maakt het me soms best verdrietig. Ik was benieuwd of er nog meer meiden zijn die een gelijke situatie als ik hebben?
Ik!
Om eerlijk te zijn kan ik je wel tips geven maar het ligt echt er aan hoe zeer jij je wilt binden aan je nieuwe studentenstad en hoe vaak jullie elkaar willen zien.
Leiden Maastricht is best een eindje dus waarschijnlijk zien jullie elkaar alleen in het weekend. Het is meer de vraag hoe jullie daar mee omgaan, vind je dat oke? Denk je dat het geen belemmering voor je gaat vormen? Denk je dat jullie relatie dat aan kan?
Het is belanrijk dat je je eigen leven ontwikkeld in Leiden, als je continu denkt ‘was ik maar bij hem’ of enorme heimwee ontwikkeld ga je het daar niet lang uithouden of je hebt een zeer kutte studenten tijd. Je bent nog jong, houdt de relatie stand en heb je plezier dan is er totaal geen probleem. Merk je dat het je belemmert dan moet je kiezen, blijf je daar studeren en maak je het uit of ga je terug naar Maastricht maar dan ben je wel bij hem…(en dan moet je wss een andere studie doen).
Ik zelf kom ook uit Maastricht en ik vertrek nu voor de 2e keer naar een andere stad ver weg van mijn vriend. Het is op dit moment gewoon het allerbeste voor mijn toekomst dus we zijn er heel pragmatisch in. We weten dat de relatie stand houdt en plannen dan ook al een beetje een toekomst. Op dit moment horen daar twee jaar in een andere stad wonen bij en daarna gaan we hopelijk ergens samen wonen
Hee! Fijn advies! Voor mij is het hetzelfde, het is heel erg serieus en we zien een toekomst samen dus we hebben allebei nog geen seconde gedacht aan het uitmaken. Misschien is het ook wel het beste, alleen dat lijkt op dit moment niet zo. Ik zie er enorm tegenop, omdat we vaak samen zijn.
Eerlijk gezegd zou ik je niet tegen laten houden door je vriend. Ik zit zelf niet in de situatie maar ik vind dat je je toekomst niet op moet geven voor een jongen.
Wie weet gaat het over een tijd uit en dan heb jij je toekomstplannen opgegeven.
Je weet pas als je aan je studie begint hoe het gaat lopen. Ik ken koppels die uit elkaar gegaan zijn omdat ze te hard bezig waren met hun nieuwe leventje en ik ken koppels die elkaar in het weekend zien als een manier beschouwen om het allemaal interessant te houden. De tijd zal het wel uitwijzen.
Wat een lastige situatie. Zoals eerder al gezegd moet je je afvragen hoe het gaat lopen tussen jullie. Gaan jullie elkaar elk weekend opzoeken? Denk je dat je heel erg met hem bezig gaat zijn terwijl je ergens anders woont of juist dat de liefde een beetje verwatert? Je wordt er vast niet gelukkiger van als je je vriend continu mist, maar aan de andere kant is het soms ook heel fijn om uit te kijken naar het moment waarop je elkaar weer gaat zien.
Mijn vriend studeerde een jaar lang ook anderhalf uur reizen van mij vandaan (in Leiden ook toevallig haha). Dit was soms heel moeilijk omdat ik hem natuurlijk graag bij me wilde hebben, maar ik kon ook juist heel erg genieten van het moment waarop ik hem weer van het station kon gaan ophalen en hem ‘een héél weekend’ bij me had.
Het is dus echt even met je vriend bespreken hoe jullie dat gaan doen met z’n tweetjes. Het kan soms moeilijk zijn, maar als jullie er allebei voor willen gaan gaat het heus lukken! (:
Ik had eerst zo’n situatie, al was dat meer vrije keus. We zagen elkaar alleen in het weekend.
Maar als mijn vriend weer een week weg is, op bivak, dan zie ik hem ook alleen in het weekend, en heb ik die week ook geen contact met hem.
Dus…tja…ik ben een soort van lotgenoot :’)
Mensen hebben wel relaties met grotere afstanden ertussen hoor. Als jullie elkaar allebei in de weekenden willen blijven zien is dat volgens mij best te doen en komt het gewoon goed, en zo niet, tja dat zie je dan wel weer. Gewoon veel bellen, appen, foto’s sturen, misschien skypen, dan voelt hij best ‘dichtbij’.
Lotgenoot hier bijna 4 jaar lang zagen ik en mijn vriend elkaar iedere dag op school en gaan nu allebei studeren in verschillende steden. We kunnen hooguit in het weekend afspreken, no idea hoe dat zal zijn…
Je verhuist niet naar de andere kant van de wereld hè! Er zijn genoeg stellen die elkaar alleen in het weekend zien omdat ze te ver uit elkaar wonen of het doordeweeks te druk hebben. Als jullie echt van elkaar houden en hij jou toekomst ook belangrijk vind dan komt dat echt wel goed met jullie relatie.
Je kunt doordeweeks gewoon nog skypen, bellen, appen, etc. het is niet zo dat je elkaar helemaal niet kunt zien/spreken.
Ik zit nu niet meer in die situatie maar heb het ook gehad. Na relatie van half jaar ging ik ook op kamers. Ik ging ieder weekend naar huis om hem, mijn familie en vrienden daar te zien. In het weekend was het des te leuker om elkaar te zien. En heel soms, kwam hij (onverwachts) langs en dan was het super leuk om elkaar te zien. Het wordt allemaal wat minder spontaan omdat je meer van tevoren moet afspreken wanneer je elkaar ziet, maar onze relatie heeft er absoluut niet onder geleden.
Mijn vriend heeft de eerste 2 jaar van onze relatie 200 km verderop gestudeerd. Ik zag hem dus alleen in het weekend. Tuurlijk is het wennen en tuurlijk ga je hem missen, maar het is wel elke keer superleuk als je elkaar ziet. Het kan je relatie ook heel sterk maken.
Verder heeft een van jullie vast wel een keer een dagje vrij doordeweeks zodat je elkaar kunt opzoeken.
Geloof me het lijkt onmogelijk maar in de praktijk lukt het je vast! En er bestaat nog zoiets als whatsapp, sms, skype…
Ons is het ook gelukt, jullie vast ook
Ik studeer zelf in Leiden en heb om me heen heel veel relaties stuk zien gaan omdat de één hier studeerde en de ander ergens anders of helemaal niet studeerde. Bereid je erop voor dat je leven heel erg anders wordt (studeren, kamers, misschien een vereniging, nieuwe vrienden etc). Wil niet zeggen dat je relatie niet meer kan werken, maar wel dat je goede afspraken moet maken. Ook over elkaar zien: elk weekend, ga jij daarheen of komt hij hierheen, wisselen jullie af.
Over hem missen zou ik me nog niet te druk maken. Zeker de eerste collegeweken ben je waarschijnlijk druk met je draai vinden, studeerwerk bijhouden, je weg in de stad zoeken enzovoorts. En het is natuurlijk ook een kwestie van wennen. Mijn vriend woont letterlijk bij me om de hoek en nu zien we elkaar elke dag, maar we gaan het komend jaar allebei zo druk krijgen dat we ook een soort van moeten afkicken. Dat is dus iets wat niet alleen bij jullie afstand voorkomt, maar waar jullie later, als jullie weer in de buurt wonen, misschien ook weer mee te maken krijgen. Als je echt van elkaar houdt en een toekomst samen ziet komt dat ook wel goed.