Vriend is verslaafd

Hoi dames,

Naar aanleiding van mij vorige topic over de jongen die me steeds negeerde zonder reden.
Ik wil even mn hart luchten want ik heb niet echt zin om met iemand hier in real life te praten.

Ik ben er dus achtergekomen waarom hij me negeert. Hij bleef me maar negeren zonder reden dus heb ik hem een keer opgebeld, gewoon puur omdat ik duidelijkheid wou. Het blijkt dus dat hij agressieproblemen heeft en bang is dat hij zich een keer niet kan beheersen en hij mij gaat slaan. Hij had ook een drugsverslaving waar het aan lag. Hij heeft hier meerdere keren hulp voor gezocht maar niks heeft geholpen en hij wilt mijn hulp niet accepteren. Ik heb hem overgehaald om er in real life een keer over te praten en niet via de telefoon. We hadden dus afgesproken en ik dwong hem letterlijk om me hem te laten helpen want ik ben gwn van m gaan houden.
Maar hij accepteert gwn geen hulp. Van het een kwam het ander en toen ben ik met hem naar bed geweest. De volgende dag appte hij dat hij er bijna niks van herinnerde omdat hij stoned was (dit wist ik ook maar ik zei er niks over) en dat ik dit niet verdien en dat ik te goed voor hem ben.
Ik wil m zo graag helpen. Niet eens omdat ik een relatie met m wil maar omdat ik hem een beter persoon wil maken. Ik heb zelf gewerkt met mensen met agressiviteit en weet er mee om te gaan. Ik ben ook totaal niet bang voor hem maar hij is zo erg naar de klote, hij is door alle stress 10 kilo aangekomen. Maar ik bleef maar op app hameren dat ik m moest en zou helpen en nu heeft ie me geblokkeert… ik snap hem ook wel hij probeert me te beschermen maar toch lijkt het alsof mn hart in 10000 miljoen stukjes is gebroken. Hij bekijkt wel steeds mn snapverhaal elke keer maat het doet pijn om te beseffem dat het klaar is… denken jullie dat hij me weer van block zal halen en me gaat appen? Of contact met me zal zoeken? En als je stoned bent, herinner je je dan wel dat je seks heb gehad…?

Lastige situatie! Ik vind het heel moedig van je dat je hem wilt helpen. Ik denk alleen niet dat je hem kunt helpen. Hij moet zichzelf willen veranderen en verbeteren. Het is duidelijk dat hij dat op dit moment niet wilt. Ik zou hem voorlopig met rust laten en proberen te vergeten. Jouw leven lijdt hier ook onder!

Dit. En je pushed veel te veel.

Uit ervaring kan ik spreken dat je hem niet kunt helpen en je hier alleen jezelf mee naar beneden haalt. Je gaat hier niks goeds uit halen en om hier een relatie mee te krijgen gaat jezelf kapot maken.

Je pusht hem teveel inderdaad. Mensen die verslaafd zijn die zitten ingewikkeld in elkaar. Ik kan ook uit ervaring spreken dat de meeste verslaafden niet geholpen willen worden dus je gaat onwijs veel energie in iets steken waar de moeite niet voor waard is.
Ik weet dat je het liefst wilt dat hij verandert, maar als hij het zelf niet wilt kan jij hem ook niet overtuigen om hulp te zoeken. Ik geloof dat je de beste intenties voor hem hebt, maar hij kan dit aan zien als zeuren omdat uiteindelijk weet hij zelf ook wel dat hij er niet mee stopt.

Ik denk dat het beste is dat je geen contact met hem hebt, alleen omdat ik weet dat je jezelf hier écht mee kapot gaat maken en dit kan ik ook uit ervaring zeggen.

Een bekende heeft ook ooit een relatie gehad met iemand die dit soort problemen heeft. Zij dacht dat ze hem kon helpen maar dit kon ze niet. Het enige wat ze heeft gedaan is zichzelf bang gemaakt en kapot gemaakt.

Doe het voor jezelf en vergeet hem!

Ik snap dat je hem wil helpen, maar besef wel even dat je iemand niet kan helpen als die persoon niet geholpen wil worden. Hij moet het zelf ook willen, zonder inzet van hem heeft hulp geen zin. Ik denk eerlijk gezegd niet dat hij je weer zal appen, hij moet dan weer de confrontatie aangaan die hij juist steeds probeert te vermijden. Zolang hij die confrontatie niet aan wil gaan zou ik niet proberen contact met op te nemen (en al helemaal geen sex) Je hebt overduidelijk liefdesverdriet, ik zou dat eerst verwerken. Want eerlijk ongeacht wat voor problemen hij heeft hij geen recht om je zo te behandelen (c’mon je kan mij echt niet wijs maken dat je door wiet sex vergeet) Je wordt alleen meer gekwetst als je in deze vibe blijft hangen…

Eens met reacties hierboven al vermeld.

Je kan niet van iemand eisen/verwachten dat diegene je hulp accepteert. Je kan daarbij niet zozeer bepalen dat wat jij aanbiedt hem daadwerkelijk zal helpen.

Hij moet eerst in staat zijn om zelf de stappen te nemen die nodig zijn voor herstel.

Ik sluit me bij de rest aan.

Je pushed hem teveel, waardoor hij in het nauw word gedreven. Hij moet eerst zelf inzien dat hij zo niet langer wil leven. Dat hij een stap maakt om toch echt te veranderen, moet hij toch echt zelf doen. Hoe lief jij het ook bedoeld, hij vat het op als negatief. Ik denk zelf dat je het contact moet verbreken, en dan na een paar weken weer kunt kijken hoe het met hem gaat. Probeer eens goed na te denken hoe je hierin staat, en let er op denk altijd eerst aan jezelf, hoeveel je ook van diegene houd.

Je gaat al de mist in door te denken dat JIJ van hem een beter persoon kan maken. Alleen hij kan dat. Niemand anders. En dat is de reden waarom hij jou geblokkeerd heeft - je bent te opdringerig naar hem toe geweest. Hij wil geen hulp, oké. Jammer voor hem.

Edit: misschien een beetje hard, niet zo bedoeld. Ik hoop dat je hem los kan laten, want ik denk dat dat het beste is voor jou. :sob::muscle:

Wat hierboven gezegd wordt. Je kan iemand niet helpen als hij dat niet wil.

Daarbij vind ik je opmerking “ik heb met mensen gewerkt die agressie problemen hadden” ook een beetje raar.
Met mensen werken met een probleem is iets heel anders dan iemand helpen in de privé sfeer. Oke je kent waarschijnlijk manieren om ergens mee om te gaan door je werk maar je hebt een hele andere relatie in deze situatie.
Want in je werk heb je waarschijnlijk ook gehoord van afstandsbewaring. Iets wat je niet kan bij iemand waar je gevoelens voor hebt.

Mijn advies: doe het niet, hij moet het willen en zelf doen. Wanneer hij zelf écht wil kan je hem altijd nog helpen.

Ik vind ook dat je hem idd veel gepusht hebt. Het klinkt idd kut, maar het was al duidelijk dat hij echt geen hulp wilde. Natuurlijk snap ik hoe graag je hem wilde helpen, maar ja…

Hij zou echt aan zichzelf moeten werken en als hij hulp wilt, dan zoekt hij dat wel. Ik zou als ik jou was ook ff geen contact meer met hem hebben. Mss dat je na een lange tijd hem weer ff een berichtje via snapchat kan sturen ofzo met hoe t met m gaat.

Het is niet jouw taak om hem te redden. Het is heel mooi dat je hem wilt supporten, maar als hij dat niet wilt… Tja. Laat hem professionele hulp zoeken, het is hun baan om mensen met dat soort problemen te helpen. Dan kunnen jullie later misschien een gezonde relatie hebben.