Vriend is 'saai'.

Ik heb een ‘probleempje’; mijn vriend is saai op het gebied van uitgaan. Bijvoorbeeld met het EK wil ik graag met een stel uitgaan, naar een tent, kroeg, maakt niet uit. Ik had nu dus afgesproken met een vriendin dat we naar een tent zouden gaan in haar dorp. Ik vraag mijn vriend of hij gezellig mee wil. Zijn reactie: ‘In een tent? Een vreemde omgeving en mensen die ik niet ken… Vind ik niks hoor’. Hetzelfde was zo bij het gala, Koninginnedag en carnaval. Ik word er zo moe van. Ik wil hem graag meenemen, maar het lijkt gewoon alsof hij niet van gezelligheid houdt. Het kan zo zijn dat hij andere dingen gezellig vindt, maar ik zou toch liever dat hij hetzelfde idee bij gezelligheid heeft als ik. Herkent iemand dit of hebben jullie tips ofzo? Want ik vind het toch wel heel vervelend eigenlijk…

Ik denk dat hij erg onzeker is, omdat hij daar geen mensen kent. Waarschijnlijk voelt hij zich ongemakkelijk. Ik weet niet of hij jou vrienden ook kent, maar het komt een beetje zo over. Praat met hem erover.

Hij kent mijn vrienden en hij weet dat mijn vrienden hem mogen. Hij houdt gewoon niet van uitgaan, zegt hij. En daar baal ik heel erg van… Ik ben jong en wil lekker feesten. Ik ben te jong om elke avond maar rustig op de bank te zitten…

Ah, oké zo dus. Ik begrijp dat je dat niet leuk vindt. Heeft hij iets meegemaakt in het verleden tijdens het uitgaan? Want als dat zo is ligt het misschien daaraan.

Kan zijn dat hij gewoon zo is? Ik hou er ook totaal niet van. Beetje lullig dat je hem saai vindt, laat hem in z’n waarden.

Ik herken me wel in je vriend :’) Alleen ben ik wel naar mijn gala geweest.
Het is inderdaad een stukje onzekerheid/ongemakkelijkheid, maar bij mij is het ook zo dat ik niet van die drukte houdt en al helemaal niet van dronken mensen (dus valt carnaval bij mij inderdaad ook al af).
Wist je dit van hem voordat je de relatie begon of niet?

Ik snap je vriend ook wel. Laat hem gewoon eens naar een paar dingen gaan waarvan je eigenlijk zeker weet dat hij het leuk gaat vinden. Niet teveel poespas in een keer. Maar als hij er echt zo verschrikkelijk tegenop ziet, dwing hem dan niet.

Hij is heel lief, maar op dat gebied vind ik hem saai. Niks aan te doen.

Je kan het gewoon accepteren.

Overleg anders met hem en vraag of hij het erg vind als je dan zonder hem gaat.

Ik vind het eerlijk gezegd wel een beetje raar dat je hem nu meteen ‘saai’ noemt, niet iedereen houdt van uitgaan en socializen.

Mijn vriend wil de laatste tijd ook niets meer doen, we gaan met een groep om en gaan altijd met zijn alle uit of een paar dagen weg etc. de laatstte tijd wil hij helemaal niets meer. Met het EK zouden we bij een jongen thuis gaan kijken maar dit wil hij nu ineens niet en wil thuis in ze eentje althans met mij dan kijken. Uitgaan hebben we ook al een aantal maanden niet gedaan :frowning_face: waar het nou aan ligt? ik heb echt geen idee!

Niet dat ik weet. Hij is meer van het thuiszitten en filmpje kijken. Ook leuk op z’n tijd, maar ik wil ook graag samen met hem los kunnen gaan.

Het betekent niet meteen dat je vriend saai is als hij geen zin heeft om mee uit te gaan. Dat betekent gewoon dat jullie verschillende interesses hebben. Laat hem in zijn waarde, dan doet hij dat bij jou ook. Laat hem gewoon lekker thuis op de bank zitten als hij daar zin in heeft en dan ga jij het EK kijken in die tent. Het is toch niet zo dat je alles samen hoeft te doen of dat het niet gezellig is zonder je vriend? Je kan best zonder hem op stap gaan.

Daarom ook ‘saai’. Niet saai. Ik vind het idd saai om elke keer alleen met hem thuis op de bank het EK te kijken ipv lekker te gaan feesten. Ik hoef echt niet elke wedstrijd ergens heen, maar gewoon zo af en toe…

Ik zeg toch ook niet dat ik mijn vriend saai is? Ik zeg dat ik hem ‘saai’ vind op het gebied van uitgaan en feesten. En hier baal ik van. En ik weet dat ik met vriendinnen kan gaan (dat ga ik ook), maar iedereen met een vriend is het wel met mij eens dat het leuk is om dingen met je vriend te doen.

Doe ik ook. Ik trek hem ook niet aan zijn haren mee of iets. Maar ik baal er gewoon van.

Ik snap wel dat je ervan baalt. Maar het is je vriend en je moet hem nemen zoals hij is. Je kan hem niet dwingen om te veranderen als hij dat gewoon niet leuk vindt. Als je er echt zo mee zit dan moet je er eens over nadenken of jullie wel goed bij elkaar passen.

Ah, ik ken(de) dat gevoel.

Je moet wel gewoon doen wat je wilt doen. Wil je naar die tent, gewoon gaan. Dan doe je het zonder hem. Het is waarschijnlijk inderdaad geen fan van gezelligheid, en ik denk dat als je hem meeneemt naar een grote EK tent, of naar een uitgaansgelegenheid dat je hem echt in het diepe gooit en dat is inderdaad verdomd eng en niet leuk.

Dit is iets dat je in stapjes en heel langzaam moet doen, en kijken hoe ver hij wilt gaan. Een feestje bij je vriendinnen, filmavond etc. Klein beginnen. Kijk wanneer hij zich vermaakt en dan verder gaan. Ik zeg niet dat hij ooit wel met je mee kan naar een wedstrijd… maar als je dan toch wil kijken wat hij wel leuk vind en wat niet is dit een idee.

Bedankt voor je tips. (: Had/heb je ook zo’n vriend?

Haha, ik had het juist andersom.
Mijn vriend wil(de) graag steeds met me uit, maar zelf had ik daar echt totaal geen behoefte aan. Uiteindelijk ben ik toch een keer meegeweest, en ik vond het helemaal geweldig! Nu ben ik steeds degene die vraagt of hij meegaat (:

Vertel hem gewoon dat hij helemaal niet kan oordelen over hoe het zal zijn als hij het nog nooit heeft geprobeerd. En als dat niet lukt… tja meid, je moet hem gewoon nemen zoals hij is. Misschien ziet hij later ook wel in dat jij gelijk hebt!