Vriend is depressief

Beste girlsceners,

Ik zit echt heel erg met iets… Mijn vriendje is depressief.
Hij had het vroeg ook al maar vorig jaar stopte het en nu is het weer begonnen.
Het wordt echt steeds erger.
Ik wil hem echt heel graag helpen maar ikw eet niet hoe.

Heeft er iemand tips?

Stopte het en is het weer begonnen? Rare formulering, maar goed. Een depressie stopt niet ‘zomaar’.
Je helpt hem door er voor hem te zijn en naar hem te luisteren. Heeft hij al aan professionele hulp gedacht?

Daar dacht ik ook aan. Maar ik denk dat je verder niet veel meer kunt doen dan er voor hem zijn als hij je nodig heeft.

Hmm er zijn wel ‘soorten’ depressies waarbij je bijvoorbeeld in de wintermaanden depressief bent en in de zomer niet, dus het kan wel tijdelijk stoppen wat dat betreft.
Ik denk dat het voor jou belangrijk is om te weten dat hij een eigen verantwoordelijkheid heeft. Natuurlijk wil je hem graag helpen, maar hij moet uiteindelijk eruit komen. Dat kan jij niet voor hem doen. Wel kan je hem natuurlijk aanmoedigen vanaf jouw plaats en met hem praten over wat hij precies voelt en hem steunen.

Wat mij helpt is structuur aanbrengen in mijn dag. Ik heb maar drie dagen school door de week, en voor mij helpt het om die andere twee dagen ook gewoon vroeg m’n bed uit te komen en een doel te stellen om die dag te halen.

Hoe is het voor jou dan, om met hem een relatie te hebben? Lijkt me best moeilijk!

[

Zo hem gewoon vragen hoe je er het beste mee om kan gaan. Dat je dit nog niet eerder mee heb gemaakt en met wat voor een dingen je dan rekening moet houden. Dat zou ik doen want je kan het niet voor hem oplossen.

Bij mij helpt het ook om te knuffelen! Even uithuilen zonder woorden te verspillen.