Vriend heeft kritiek op kleding

Hey meiden!

Ik heb niet echt een ‘probleem’, maar er is wel iets wat mij dwars zit. Mijn vriend (1 jaar samen), levert namelijk steeds meer kritiek op mijn kleding. Dat is niet heel erg, want hij doet verder wel hartstikke leuk tegen me. Maar het doet toch wel pijn dat zodra ik iets nieuws aanheb, ik te horen krijg: ‘Dit vind ik niet echt bij je passen.’ Of: ‘Wat heb JIJ nou weer aan?!’ Soms zegt hij niks, maar kijkt hij me echt met een blik aan van ‘zoiets doe je toch niet aan?!’ En als ik probeer écht wat leuks en bijzonders aan te trekken voor bijv tijdens het uitgaan, krijg ik weer te horen dat ik normaal moet doen en niet zulke gekkigheid uit moet halen. Hij geeft nooit een complimentje, terwijl hij wel vaker tegen mij over een ander meisje zegt dat ze er heel leuk uitziet. Altijd hetzelfde meisje (een vriendin van hem, niet van mij) en altijd is hij heel positief over haar. Ze draagt haar haar zo leuk, ze heeft een leuke tas, ze heeft een goede stijl. En het vervelende is dat haar kledingstijl mij totaal niet aanspreekt.
Mijn kledingstijl is redelijk met de mode mee, en best wel basic. Ik draag veel colbertjes en vestjes, basic shirts, skinny jeans en allstars. Ook de stijl van mijn vriend is basic, met overhemden en V-halsshirts. De stijl van het meisje dat hij zo goed gekleed vindt, is wijde shirts met weinig model, geruite bloesjes en kleurrijke broeken. Een beetje dingen die ik droeg rond mijn 13e/14e eigenlijk… (Ik ben nu 16)

Ik wil niet overkomen als iemand die constant complimentjes nodig heeft, maar van je vriend is het toch fijn om iets leuks te horen te krijgen. Het lukt me maar niet om iets in zijn smaak uit te zoeken dat ook bij mij past, en als ik vraag wat hij voor mij leuk vindt komt er weer geen antwoord uit. We zijn allebei niet van kledingstijl veranderd, maar in het begin zei hij nog wel eens dat ik er leuk uit zag.
Herkent iemand dit misschien of weten jullie een manier waarop ik mijn vriend subtiel kan laten weten dat ik liever complimentjes dan kritiek hoor?

Heel erg bedankt voor het lezen van dit lange verhaal!
xxx

Wat vervelend! Spreek hem er gewoon op aan. Hopelijk heeft hij het gewoon niet door dat hij jou kwetst op die manier, en gaat hij erop letten.

Sorry, maar wat is hij voor een vriend als hij kritiek op je kleding heeft? Hij kwetst je denk ik alleen maar.

Ik snap niet dat hij zo reageert op een ‘basic’ kledingstijl, het lijkt wel alsof hij zo hints wil geven dat hij liever heeft dat je anders uit ziet. Verander jezelf niet voor hem. Hij komt op mij nou over als een ongelofelijke lul vooral omdat hij die dingen zegt over dat andere meisje (heb uberhaupt jongens nog nooit dat soort dingen horen zeggen :flushed: )

Ik zou even met hem erover praten, dat je het echt rot vind.

Je hoort iemand niet veranderen,jij bepaalt zelf wel wat je draagt daar hoeft hij zich er niet mee gaat bemoeien.
Dan kan je ook over hem beginnen,wat voor smaak qua kleding wat daat fout er aan is.

Waar moet hij zich druk over maken?als jongen zo iets zegt dan is een flapdrol eerste klas.

Inderdaad, lijkt mij het beste advies :slightly_smiling_face:

Precies dit! (:

Wat een ass. :’)

Wat een lul zeg, bah!
Klinkt als een oppervlakkig type

Één keer een opmerking okee, dat kan toch?
Maar steeds weer rotopmerkingen maken en jou ook nog eens met een andere meid vergelijken??

Had hem meteen op zijn plaats gezet! Dit moet je niet pikken hoor meid. Je bent leuk zoals je bent!

Ik vind het wel een beetje vreemd dat hij jouw basic kleding stijl afkraakt, terwijl hij zelf ook basic kleding draagt. En ik ben het trouwens ook eens met alle bovenstaande reacties. Je moet niet veranderen voor hem.
Ik zou het trouwens ook niet subtiel zeggen, maar gewoon zeggen dat je de kritiek die je steeds krijgt vervelend vindt.

Wat je wel een keer kan proberen is samen gaan shoppen en hem kleding voor jou laten uitzoeken? Misschien zit er eens wat bij wat jullie beide leuk vinden.

Hoe kun je nou een basic kledingstijl afkraken… Als mijn vriend zo zou reageren en daarbij een of ander meisje de hemel in zou prijzen met haar kledingstijl dan zou ik bestwel geirriteerd zijn. Zeker er met hem over hebben en niks van hem aantrekken. Anders gaat ie maar lekker dat wijf daten, toch.

Ik vind dat je ook kritiek moet kunnen geven in een relatie. Maar als het zo is dat er enkel kritiek wordt gegeven en nooit/zelden een complimentje dan moet je je wederhelft daar gewoon op aanspreken.

Kritiek (wat een hard woord eigenlijk) is helemaal niet erg, het ligt er alleen aan op welke manier het wordt gegeven en jouw vriend doet dit op een vervelende manier. Ik snap dat hij je kledingstijl niet leuk kan vinden, maar dat kan hij ook op een normale manier laten blijken. Daarnaast zie ik niet in hoe hij basic bij jou stom vindt, maar het bij zichzelf blijkbaar prima. En als hij kritiek heeft moet hij ook kunnen benoemen wat hij dan wel leuk zou vinden bij jou, dus dat zou je best een keer kunnen zeggen tegen hem. Of dat hij het desnoods laat zien. Maar laat hem jou niet veranderen, je moet dragen wat jijzelf leuk vindt en lekker vindt zitten, maar je kan best eens proberen wat hij leuk zou vinden om te zien of het misschien ook leuk is.

hij hoeft het toch niet mooi te vinden?

Praat er met hem over. Jij gaat je vervelend voelen en hij accepteert je niet. Of je last even een break in :flushed:

Maar het is ook niet leuk als je vriend tegen je zegt of je aan kijkt van: what the hell are you wearing today? Je wilt toch ook eens complimentje krijgen over je kleding!

nee, maar om het zo te zeggen niet bepaald aardig

Ik denk dat ik de volgende keer bij zo’n opmerking van hem er zeker wat van ga zeggen. Het idee van samen shoppen en hem wat laten uitkiezen vind ik zelf erg leuk, alleen heb ik dat al 2x geprobeerd en toen kwam hij weer met niks…

Heel erg bedankt iedereen! :slightly_smiling_face: