Hallo meiden,
Ik zou graag advies van jullie willen krijgen, dus vandaar dat ik mijn situatie hier even uitleg. Alvast excuses voor het enorm lange verhaal, maar ik weet echt niet goed wat ik moet doen…
Zondag heeft mijn (ex-)vriend het na een relatie van bijna 9 maanden uitgemaakt. Ik ben daar helemaal kapot van, ook al zag ik het wel al een beetje aankomen… Laat ik bij het begin beginnen:
Mijn ex is Roemeens en studeert in Nederland voor nu bijna anderhalf jaar. Hij heeft nog een halfjaar te gaan en begint binnenkort met het schrijven van zijn scriptie.
Ik heb hem in maart van dit jaar leren kennen via Tinder. We hebben toen nummers uitgewisseld en meteen toen al merkte ik dat hij anders was dan mijn vorige vriendjes. Hij toonde zoveel interesse in me, stuurde me elke dag lieve berichtjes via WhatsApp en liet vaak aan mij weten dat hij aan me dacht. Hij wilde me oprecht leren kennen en was op zoek naar een serieuze relatie, net als ikzelf. Ook de eerste date was geweldig. De dates daarna waren alleen nog maar beter en we hadden een geweldige tijd samen. Ik ben nog nooit zo goed en liefdevol behandeld door een jongen. In mijn vorige relaties ben ik erg slecht behandeld, vandaar dat mijn zelfvertrouwen en het vertrouwen in mannen gedaald was tot het nulpunt, maar hij gaf mij het vertrouwen dat goede en liefdevolle relaties echt wel mogelijk zijn. Hij maakte mij echt gelukkig, elke dag weer. Ik kon bijna niet geloven dat ik het zo getroffen had met deze jongen.
Ik denk dat het hierdoor ook fout is gegaan, hoe raar dat ook klinkt. Zoals ik al aangaf, is mijn vertrouwen in het verleden erg geschaad en ik vond het gedurende onze relatie moeilijk om het vertrouwen te hebben dat het deze keer wél zou lukken in een relatie. Ik merkte dat ik hem begon te vergelijken met mijn eerdere vriendjes. Als ik bijvoorbeeld vond dat het te lang duurde voordat hij mij een berichtje terug stuurde, dacht ik meteen: Zie je wel, ook hij verliest interesse in me. Ook als hij mij geen berichtje had gestuurd nadat hij was thuisgekomen van het stappen, dacht ik: Shit, er is vast iets gebeurd, of hij is niet thuisgekomen. Ik bel hem net zo lang totdat hij opneemt. Zo ontzettend stom en hopeloos, realiseer ik mij nu. In het begin begreep hij dat allemaal nog wel, omdat ik hem ook eerlijk vertelde waarom ik dit gedrag vertoonde (vanwege mijn verleden dus). Ik bood ook telkens mijn excuses aan als er weer iets soortgelijks gebeurde. Ook begon ik steeds vaker “bitchy” tegen hem te doen als mij iets niet aanstond, bijvoorbeeld omdat hij iets zei wat ik totaal niet grappig vond of als hij wilde uitgaan met vrienden, samen met mij erbij. Ik wilde dat vaak niet omdat ik juist tijd samen wilde doorbrengen (we zagen elkaar alleen in de weekenden vanwege werk en studie). Elke keer als hij voorstelde om uit te gaan of een dagje weg te gaan met zijn vrienden, wees ik dat voorstel af. Ik wilde samen met hem zijn. Ontzettend claimerig natuurlijk, ik weet het. Begrijp me niet verkeerd, we hadden ook ontzettend veel leuke en mooie momenten samen (zonder ruzie of discussies) maar ik merkte wel dat onze relatie leed onder mijn gedrag… Ik werd zo vaak boos om kleine dingen, die het achteraf gezien totaal niet waard waren…
Ik denk dat ik zo graag wilde dat alles perfect verliep in onze relatie, dat ik om de kleinste dingen boos of geïrriteerd raakte. Dit klinkt heel tegenstrijdig, maar ik wilde altijd bevestiging hebben. Dit kwam vooral omdat ik zo onzeker ben. Ik vroeg hem dan bijvoorbeeld vaak of alles nog goed was tussen ons, of hij wel aan me dacht, of hij me ook miste… We zijn in de zomer ook samen op vakantie geweest. Ook daar hadden we regelmatig discussies en ik merkte dat hij vaak boos en geïrriteerd was, logisch ook natuurlijk. Een paar weken na deze vakantie wilde hij het uitmaken. Hij had genoeg van mijn “attitude” en zei dat we niet geschikt waren als koppel. Tijdens dit gesprek heb ik mijn hele hart bij hem uitgestort. Dat ik bang was dat ik weer pijn gedaan zou worden, zoals altijd en dat ik daarom vaak onzeker was en me op de verkeerde manier tegen hem uitte. Ik wilde hem laten zien dat ik wél een goede vriendin kon zijn en dat ik alles op alles ging zetten om hem dat te “bewijzen”. Dat verdiende hij, want nogmaals, hij is de meest goede en liefdevolle persoon die ik ooit heb ontmoet. Hij deed alles voor me. Hij was bereid mij een tweede kans te geven en zoals hij zelf zei: “We beginnen met een nieuwe start en we vergeten wat er in het verleden is gebeurd”.
Dit gesprek vond ongeveer 2 maanden geleden plaats. Sinds die tijd gaat het echt beter. We hebben bijna geen ruzie meer, ik word minder vaak boos (eigenlijk amper nog) en ik behandel hem zoals ik hem sinds het begin van onze relatie had moeten behandelen. Voor mijn gevoel ging alles beter en dat bevestigde hij ook. Hij zag echt progressie, zei hij. Tot ik hem eergisteren belde met de mededeling dat hij was uitgenodigd voor een etentje met mijn ouders vanwege hun 14-jarig huwelijk en ik vroeg hem of hij wilde komen. Hij zei: “Nee, sorry. Ik voel me daar niet comfortabel bij”. Dat snapte ik niet, want we hebben elkaars ouders al lang ontmoet. Om een lang verhaal kort te maken: Hij wil ermee stoppen, want hij weet niet of hij wel van me kan houden. Hij vindt me heel erg leuk en een fantastisch persoon, maar hij denk dat we geen toekomst hebben samen. Ik wist niet wat ik hoorde. In al die maanden heeft hij dus niet van me gehouden, terwijl ik dus echt dacht dat dat wel het geval was… Ik hield en hou ook van hem, super veel. Hij gaf me ook echt het gevoel dat hij wél van me hield, daar heb ik geen seconde aan getwijfeld…
Het is nu dus over, en ik ben er echt kapot van. Ik lig alleen maar op bed, huilend. Waarom heb ik me niet eerder gerealiseerd wat een fantastische vriend ik had, hoe geweldig hij me behandelde? Ik wil zo graag dat het goedkomt en daar heb ik alles voor over. Hij ziet dat echter niet in. Nu wil ik hem graag een brief sturen waarin ik al mijn gevoelens opschrijf en uitleg en hoe graag ik wil dat het weer goedkomt. Dat ik voor onze relatie wil vechten. Ik vind het moeilijk om mijn gevoelens door bijvoorbeeld de telefoon te uitten en in een appje wil ik dat ook niet doen, dat vind ik te onpersoonlijk. Ook vreet het aan me dat onze relatie in principe is beëindigd via de telefoon… Denken jullie dat het een goed idee is om hem een (lange) brief te sturen waarin ik alles uitleg? Uiteraard weet ik ook dat ik hem niet kan dwingen om van me te (gaan) houden, maar ik wil hem zo graag laten zien hoe het zou kúnnen zijn, we waren echt op de goede weg samen, na die nieuwe start… Ik wil hem echt niet kwijt.
Bedankt voor het lezen van dit lange verhaal en ik hoop dat jullie mij goed advies kunnen geven