Vriend gebruikt drugs.. Help!

Lieve meiden, ik wil jullie hierbij om hulp vragen…

Al vanaf zijn veertiende blowt mijn vriend. Niet eens in de zoveel tijd, nee, elk weekend. En dan blijft het niet bij één jointje. Meestal zijn het er wel drie of vier, dus zo’n zes tot acht per weekend. “Ik ben niet verslaafd,” nee, zou ik ook zeggen. Als we vakantie hebben, zoals nu, blowt hij elke dag… Zijn ouders weten ervan, en die worden ook steeds bezorgder om hem. Mijn vriend houdt dan vol dat hij niet verslaafd is, dat hij prima zonder kan en blabla. Hij zegt dat het minder leuk is als er niet geblowt wordt, en dat ze elkaar dan niks te vertellen hebben. Ik vind dit best schrikwekkend. Dit is nog niet alles, deze week wil hij truffels proberen, een soort paddo’s ofzo. Hij deelde dit mee tijdens het eten, en zijn ouders waren er totaal niet blij mee. Maar, hij mag het doen, als het bij een keer blijft. Maar wat als hij straks nog een stapje verder wil gaan, en heroine wil gebruiken oid?
Hij kan niet zonder blowen, al zegt hij van wel… En ik ben zo bang.

Edit: hij is nu achttien.

Ik zou echt een keer een hartig woordje met hem spreken, dat het zo echt niet kan. En dan misschien ook eens met zijn ouders praten. Ze weten dat hij het doet, hij zegt het zelfs tegen hem, ze vinden het niet goed, maar doen er niks aan? Wat zijn dat dan voor ouders? Als ze zich echt zorgen maken dan moeten ze er toch iets aan doen? Ik zou echt een keer goed boos tegen hem worden. Want als hij naar jou komt, heeft hij dan soms ook iets gebruikt? Als ik zo’n vriend zou hebben, dan zou ik het echt al lang uitgemaakt hebben. Ik denk trouwens dat ik er niet eens aan zou zijn begonnen trouwens. Zulke jongens zijn volgens mij gewoon niet toe aan een relatie, die zijn nergens aan toe.

Je wist dat hij drugs gebruikte voordat je iets met hem kreeg neem ik aan. Dan had je dit kunnen verwachten. dat t steeds verder uit de hand kan lopen. Hem laten kiezen tussen jou en de drugs gaat niet werken. Hij kiest voor de drugs(dan wel stiekem)
ik zou bij hem weggaan, klinkt hard en kort door de bocht, maar wel reeel. Gun jezelf een goede toekomst. Zonder zorgen of iemand ooit in de cel belandt of dood ergens in de goot ligt.
Zorg voor een goede toekomst voor je eventuele kinderen. Verdoe je tijd neit met deze gast. je kunt hem niet beter maken. Hij meot afkicken en dan nog blijft ie altijd een risico houden dat ie terug valt.

@Geisterfahrer: Nee, hij heeft niet gebruikt als hij naar mij komt. Het is ook niet dat hij er elk moment aan denkt ofzo, het is meer zo van ‘ik ga naar vrienden, dus we gaan blowen’. Wat mij opzich wel een verslaving lijkt, als je het zonder blowen niet leuk kunt hebben met je vrienden… En ja, zijn ouders weten niet dat hij het zoveel doet.

@JARxOFxHEARTS: nee, ik ga niet bij hem weg. Ik wil hem hierbij helpen. Het is een schat en er is verder niks mis met hem hoor. het is geen junkie.

Als het echt zo’n schat is dan zal hij, na een goed gesprek met jou, wel inzien dat het niet goed is waar hij mee bezig is. Als hij ziet dat het echt wat met jou doet, dan moet hij het er toch gewoon voor over hebben om niet meer te blowen?

Ja maarja, dat zou voor hem meteen betekenen dat zn vrienden ook niet meer ‘mogen’ blowen, of dat hij niet meer met ze afspreekt omdat zij wel willen blowen.

Wat wil je dan dat hij doet? Je wil dat hij gaat minderen, omdat je bang bent dat het escaleerd, maar je vind het ook niet leuk voor hem als hij niet meer kan blowen met zijn vrienden… Dan moet je volgens mij toch echt gaan kijken wat je nou van hem wilt. Hij kan ook minderen, zodat hij zijn vrienden niet laat zitten, maar zelf wel gezonder bezig is. Ik zou me dan ook voor mijn vriend af gaan vragen of ik wel echte vrienden had, als ze het alleen gezellig kunnen hebben met drugs…

Oké, ik ben al jaren een stille meelezer op dit forum, maar nu wil ik toch wel even graag reageren.

Ik vind het écht belachelijk dat jij hier het advies krijgt om het uit te maken met je vriend. Als iemand hierom een relatie zou beëindigen dan kun je dat geen serieuze relatie noemen. Waarom is het toch zo’n ramp om drugs te gebruiken? (Veel) alcohol drinken is sociaal geaccepteerd, waarom is drugs dan zo’n schande?

Maar on topic:

Ik snap dat je je zorgen maakt om je vriend. Elk weekend meerdere joints roken is inderdaad veel. Maar ik vind dat iedereen nogal overdrijft met drugs. Elk weekend blowen is heus niet zo schadelijk voor je als velen denken. Maar goed, ik snap dat je het veel vindt, praat er met hem over.
Truffels werken in het lichaam héél anders dan joints. Ik spreek uit ervaring, het is niet te vergelijken. Daarbij worden truffels (meestal) in de SmartShop gehaald, wat betekent dat het organisch materiaal is. Volgens mij is er zelfs wetenschappelijk bewezen dat het effect van truffels niet schadelijk is.
Ik vind het een beetje naïef om te stellen dat omdat hij truffels wilt gebruiken, hij misschien ook wel heroïne gaat spuiten. Wederom: deze drugs werken op een totaal andere manier en zijn niet met elkaar te vergelijken. De werkende stoffen verschillen en het effect verschilt al helemaal. De één is hallicunerend, de ander peppend.
Jouw vriend wil gewoon wat experimenteren. Mijn advies: maak je er niet zo druk om.

@ Geisterfahrer Ja, je hebt ook gelijk. Ik wil gewoon dat hij niet elk weekend een paar joints opsteekt. Gewoon eens in de paar weken…

Ja, mijn vriend wil inderdaad experimenteren, maar misschien wil hij daarom ook eens experimenteren door te gaan snuiven of weet ik veel wat. Zo begint het toch? Niemand begint in een keer met cocaine of heroine. En ik neem het advies om het uit te maken ook niet aan, ik ben het met je eens dat dat belachelijk zou zijn. Ik heb er al meerdere malen met hem over gepraat, maar hij komt áltijd met argumenten dat hij niet verslaafd is, dat hij prima zonder kan, dat het niet zo schadelijk is en blabla. Ik heb er niks tegenin te brengen.

Ik persoonlijk heb een slechte ervaring met jongens die eerst blowen en steeds meer willen ontdekken. Ik vind blowen niet erg maar mijn vorige vriend ging daarna over op xtc en dat ging wat minder goed.
Mijn ex vriend was er heilig van overtuigd dat de gene die hem daaraan had geholpen hem altijd zou helpen en er niets fout kon gaan.
En nu? Nu organiseert hij drugs party’s en nodigt ie zomaar iedereen uit, mensen die het gebruiken en onervaren om ze er aan te helpen…
Drugs veranderd mensen, ik herken mijn ex vriend helemaal niet meer terug en ik ben er van overtuigt dat hij en de mensen in zijn omgeving hier levenslange gevolgen van zullen mee dragen.
Ik zei ook hij is een schat en ik kan hem helpen, maar de enige die hem kan helpen is hij zelf, hij moet de keuze maken.
Anyway, succes meid! Het is echt heel moeilijk zo’n tijd maar je leert er ook een hoop mee.

Zelfs al zou eens willen experimenten met snuiven? Wat dan? Dat is heus niet het einde van de wereld en hoeft ook niet per se het begin van een verslaving te zijn.
Maar goed, ik ben het met je eens dat dat een eng idee is. Ik vind snuiven ook eng. Maar ik ken genoeg mensen die het doen en die functioneren verder prima. Ik denk dat het vooral onwetende meiden hier het hardst roepen dat het een vreselijke gewoonte is. Fair enough, drugs blijft troep, maar zolang je er verantwoordelijk mee om kan gaan, kan er heus niet zoveel fout gaan. En ik neem aan dat als jouw vriend truffels gaat gebruiken hij zich eerst even op internet gaat inlezen (zo niet, dan zou ik dáár wel op aandringen als ik jou was).

^ Het is gewoon geen fijn idee om te weten dat je vriend vanalles gaat uitproberen. Straks gaat het een keer flink mis. Ik ben gewoon bezorgd.

Als je dit op een goede manier tegen hem zegt, dan zal hij dat toch vast wel begrijpen? Je ‘verbied’ hem dan niks, maar je laat wel merken wat je wel en niet goed vind.
Ik vraag me alleen af of hij dat wel wil, omdat je zegt dat hij het echt veel doet. Ik moet er zelf gewoon niet aan denken als mijn vriend steeds meer zou gaan gebruiken… Want je hoort best vaak dat het alleen maar erger wordt in plaats van beter…

Ja. Maar ik ga maar slapen denk ik. Ik word alleen maar pissig van de gedachte en hij heeft me nu ook laten zitten. Fijne avond meiden

Dat snap ik!
Daarom mag je wel van hem verwachten dat hij zich goed inleest als hij iets probeert. Mocht er iets mis gaan dan weet hij wat hij moet doen. Zo kan hij bijvoorbeeld druivensuiker kopen als hij truffels gaat doen. Door het eten van druivensuiker zwakt het effect van truffels af.
Ik wil alleen maar zeggen dat experimenteren met drugs écht niet het einde van de wereld is. Zo veel mensen doen, zo vaak gaat het goed. Als hij verstandig is en er verantwoordelijk mee omgaat (zoals je ook met alcohol zou moeten doen) dan komt het vast helemaal goed.

Wat bedoel je met ‘hij heeft me laten zitten’? Probeer maar lekker te slapen in ieder geval!

Er zijn wel meer mensen die blowen en af en toe iets anders proberen. Daar ga je echt niet meteen dood aan hoor. Als ik jou was zou ik me maar niet zo druk maken. Wanneer hij nog gewoon werkt/naar school gaat en tijd besteed met jou, zijn ouders en zijn vrienden is er niks aan de hand denk ik.

Niet gemeen bedoeld maar ik ben bevriend met nogal wat mensen die drugs gebruiken. Blowen is niet het einde van de wereld. Heel veel mensen doen het. Je kan er weinig aan veranderen ben ik bang.

daag hem uit om te stoppen enzo? haha dat doe ik bij vrienden enzo die roken :stuck_out_tongue: