Vriend gaat uit eten met soort van exvriendinnetje.

Lieve gs’ers,

Ik heb ongeveer een halfjaartje met mijn vriend en alles gaat best prima.
Gisteren werd echter door mijn vriend aan mij gevraagd wat ik van vreemdgaan vond. Nou, oke, ik heb hem verteld hoe ik daar tegenover sta en daarna heb ik gevraagd waarom hij dat vroeg. ‘O, gewoon, zo maar.’

Dat vind ik al een beetje een gekke vraag, maar daar ga ik verder niets achter zoeken, want ik wil hem ook niet ongegrond wantrouwen.

Gisterenavond vroeg hij later aan mij of ik even wat op zijn telefoon op wou zoeken voor hem. Dus dat deed ik, maar terwijl ik dat aan het doen was kreeg hij een whatsappje van een meisje met wie hij een soort van friends with benefits relatie heeft gehad als de tekst ‘hoe laat?’.
Het volgende had ik eigenlijk niet moeten doen, maar ik was toch een beetje heel erg nieuwschierig.
Ik klikte erop en las een klein stukje terug.

Hij gaat dus a.s. woensdag met haar uit eten, terwijl wij woensdag misschien iets zouden gaan doen, maar hij tegen mij had gezegd dat het toch niet zo goed uitkwam om woensdag wat te gaan doen (normaal geeft hij altijd een reden waarom het niet handig voor hem is, maar deze keer kreeg ik ook dat niet).

Verder had dat meisje wel gevraagd of hij niet een vriendin had. Waarop mijn vriend wel weer ja had geantwoord. Zij zei daarop dat het misschien niet zo leuk voor mij was als ze wat gingen doen. Waarop mijn vriend zei, maar dan gaan we toch als vrienden.

In het halfjaar dat wij samen zijn, zijn we echter maar twee keer uit eten geweest en dat was beide voor een redelijk speciale gebeurtenis.

In principe zou ik hem nooit verbieden iets af te spreken met welk meisje dan ook of hem wantrouwen daarin, maar het feit dat hij dit zo achter mijn rug om doet, maakt het wel dat ik een beetje vraagtekens zet bij zijn bedoelingen van dit etentje.

Ik vraag me heel erg af wat ik hier precies van moet denken. Wat vinden jullie hiervan?

Hmm, lastige situatie. Ik bedoel, misschien zijn ze echt gewoon vrienden. Maar ik vond die vraag inderdaad ook raar. Je moet niet meteen denken dat hij echt vreemd gaat. Waarom wilt hij trouwens met haar uit eten? Als hij zo graag met vrienden onder elkaar wilt gaan, kunnen jullie toch ook met z’n 3en gaan? En als hij dat niet wilt vind ik echt dat hij iets verbergt.

Je kan ook zeggen dat je het niet zo leuk vind en dat hij het gewoon aan je moest vertellen, dan was er (misschien) niks aan de hand.

Ik zou er boos om worden, maarja dat ben ik. Ik heb ook best wel slechte ervaringen, ook dat ik iets niet vertrouwde en een gesprek terug las en allemaal rare dingen las.

Ik denk dat je niet veel kan doen als hem gewoon laten gaan, vraag hem gewoon eens wat hij gaat doen, hij kan toch niet tegen je gaan liegen daarover. Dan vind ik het wel raar worden namelijk.

Ik zou met hem er over hebben waarom achter jou rug om met z’n ex wat gaat doen.

ik zou zeker niet hier bij laten,het is inderdaad het vertrouwen van een ander maar als iemand als zo stiekem doet hoe kan iemand dan nog vertrouwen?

en dan die vraag wat van vreemdgaan hoe jij er tegenover staat
wat is dat nou weer voor een belachelijk vraag hoe durf hij zo iets te vragen??

Ik zou het echt niet pikken, ze zijn namelijk friends with benefits geweest, oké, hoeft nu niet zo te zijn. Maar als je goed leest, valt op te merken dat dat meisje wel degelijk plannen had om meer te gaan doen nadat je vriend zei dat hij een vriendin heeft. Ik vind het ook absurd dat je vriend het niet tegen jou heeft gezegd, hij geeft je namelijk de mogelijkheid er zelf achter te komen door je te verzoeken om op zijn mobiel iets te gaan doen, als er echt niets was, zou hij het toch gewoon kunnen hebben gezegd? Sowieso vind ik een relatie altijd voorgaan, voor iemand waarmee je een friend with benefit was. Maar je vriend heeft óverduidelijk niet uitgesloten om meer te gaan doen, want wat als dat meisje niet vroeg of hij een relatie had? Dan had ze wel degelijk plannen. Zij niet alleen overigens, ‘dan gaan we toch als vrienden’, dat heeft hij dus pas met haar besloten NADAT ze hadden afgesproken woensdag te gaan eten.

Heel vreemd. Ik zou echt boos worden. Hij kan niet met jou uiteten omdat hij met zijn “ex” wilt uiteten.

Ik zou woensdag ook gaan uiteten met mijn beste mannelijke vriend of ex dan. Hem gewoon keihard terugpakken (ik ben eenmaal zo aangelegd) en kijken wat hij er dan van vindt.

Maar als je dat niet wilt doen, zou ik hem gewoon confronteren ermee. Tenslotte heeft hij niet gelogen tegen je, maar je hebt wel recht op wat verduidelijking.

Nee, ik zou dit niet pikken.

Ik zou dit zelf ook heel onprettig vinden. Ik zou het even aankaarten bij je vriend en kijken wat hij erover te zeggen heeft.

Ik zou echt heel erg boos worden. Hij zegt jullie afspraak af omdat ie met z’n ex uit eten moet. En dan ook nog achter je rug om…

Ik zou woest zijn, en hem gelijk confronteren. Hij vraagt tenslotte niet zomaar wat jij van vreemd gaan vind!

Confronteren ja.

Het klinkt alsof het niet oké is. Ik zou dit sowieso bespreken: je kan toch geen fijne relatie met iemand meer hebben als zoiets belangrijks als vertrouwen je dwars zit? Er ontstaat alleen maar spanning door dit in je eentje ‘op te lossen’. Ik hoop dat je een fijn gesprek met hem erover kan hebben!

Misschien toevallig wat gaan eten in dat restaurant met een vriendin, misschien raar, maar anders is het ook weer zo duidelijk dat je in zijn mobiel hebt gekeken. Dan kan je hem er daarna mee confronteren. En tja, ik weet ook niet echt wat ik ervan moet denken. Het had helemaal niet raar hoeven zijn, maar dat hij vroeg hoe jij denkt over vreemdgaan is wél heel vreemd.

Dit is echt niet oke hoor, jullie hebben pas een halfjaartje iets en hij zit je nu al te bedonderen…

Confronteren ja, dat is het beste. Je moet dit niet zomaar laten gebeuren.

Ik ben niet snel jaloers, maar dit zou ik ook niet zomaar laten gebeuren. Dat hij jou het niet verteld zegt al genoeg. En dat dat meisje er dan zelf mee komt dat het niet zo leuk voor jou zou zijn en zijn reactie erop “DAN gaan we toch als vrienden?” Dus als ze dat niet gezegd had, zouden ze niet als vrienden gaan?
Hm. Ik weet het niet, zou hem absoluut confronteren.

Ja, ik dacht precies hetzelfde!