Vriend en werk.

Lieve meiden,
Ik zit met een soort ´probleem´. Tenminste, zo voel ik dat. Ik heb sinds ruim 2 jaar een vriend en dat gaat super. Ik heb hem op t werk leren kennen, bij de Albert Heijn. Toen we nog allebei bij de Albert Heijn werkte, moesten we altijd doordeweeks in de avond werken, en in het weekend overdag hadden we altijd vrij. Dat was echt heerlijk. Maar toen we een half jaar verkering hadden is mijn contract beëindigt. Toen ging ik bij de Hema werken als BBL stagiaire, dus ik werkte veel door de weeks en ging 1 dag in de week naar school. Ook dit ging goed. Af en toe moest ik op zaterdag werken en dat vond mn vriend minder, omdat wij altijd in het weekend bij elkaar zijn.
Na een jaar ben ik ook hier gestopt, omdat ik mijn stage gewoon had afgerond.
Toen ben ik 3 kwart jaar op zoek gegaan naar een nieuw bijbaantje. Als 18 jarige is dat namelijk niet makkelijk. Ik ben inmiddels 19 en sinds vorige week heb ik éindelijk een nieuwe bijbaan, waar ik heel blij mee ben. Het is in een lunchzaak en gewoon geopend op winkeltijden. Ik werk daar nu als weekendhulp, dus dat betekend vrijdagavond (koopavond), zaterdag en/of eventueel koopzondag.

Afgelopen zaterdag was mijn eerste werkdag. Ik heb gewerkt van 11:00 tot 18:15. Ik ben super blij dat ik een nieuw bijbaantje heb, maar één ding demotiveert mij ontzettend: mijn vriend.
Toen ik thuis kwam zei mijn vriend dat hij zich heel erg verveeld had. Ik baalde hier ontzettend van, want heb ik eindelijk een nieuwe baan, krijg ik dit weer…
Ik heb op het rooster gezien dat ik vrijdag ben ingepland van 16:00 tot 21:30 én zaterdag van 11:00 tot 18:00. Ik heb dit mijn vriend nog niet gezegd omdat ik heel bang ben dat hij heel teleurgesteld gaat zijn.

Hij heeft me al eerder verteld dat hij bang is dat als ik een baan krijg dat we elkaar bijna niet meer zien en ook nooit meer leuke dingen kunnen doen. Ik weet niet of ik élke week op vrijdag én zaterdag de hele dag moet werken, maar ik hoop het écht niet. Ik ben zelf ook bang dat ik mijn vriend te weinig ga zien, want mijn vriend werkt nog wel bij de Albert Heijn en hij werkt door de weeks op maandag, woensdag en donderdagavond. Dus in die avonden kunnen wij elkaar sowieso niet zien. Op dinsdag vaak ook niet want dan moet hij vaak wel iets voor school doen. Op zaterdag avond danst hij ook nog, dus dit zal betekenen dat wij elkaar dadelijk echt maar 1x in de week kunnen zien ofzo, en ik ben daar gewoon heel bang voor. Het lijkt wel alsof wij het enige stel zijn die met dit ‘probleem’ zit, tenminste dat laat mij vriend mij denken. Ik weet het nu gewoon even niet meer. Ik heb mijn vriend ook duidelijk gemaakt dat als ik een baan wil, dan móet ik wel in het weekend werken. Over een week ga ik namelijk stage lopen en dan kán ik gewoon niet s’avonds werken, dan moet het wel in het weekend.

Ook heb ik hem verteld, dat ik nu een baan heb, dat het betekend dat wij binnenkort ook wel serieus na kunnen gaan denken over samenwonen. Wij willen al heel lang samenwonen, maar het feit dat ik nog geen werk had hield ons tegen.

Ik denk dat het gewoon een kwestie van wennen is. Ja, je zal elkaar misschien wat minder gaan zien, maar ik denk dat je daar vanzelf wel een weg in zullen vinden.
En als je binnenkort wilt gaan samenwonen dan zie je elkaar sowieso toch vaker?

Jaa, dat denk ik opzich ook wel. Ik heb hem ook gezegd ‘Het komt wel goed, we zien wel hoe het loopt…’
maar dan zegt hij ‘Nee, het komt niet goed want het is een feit dat we elkaar dan bijna nooit meer zien’

En samenwonen willen we allebei echt heel graag, alleen ik weet niet of het in korte termijn gaat gebeuren. We hebben allebei nog geen auto en we zijn nog aan het nadenken wat onze prioriteit is; samenwonen of een auto. Ook zullen we nog wel een paar maandjes moeten sparen voor we kunnen samenwonen

uppje!

Ik vind het, heel eerlijk gezegd, heel aanstellerig van zowel van jou als je vriend. Je hebt geld nodig om leuke dingen te doen en ook om samen te wonen. Dat het nu eenmaal hard is en je ook in het weekend moet werken, tja, het is niet anders. Ik heb zelf 4,5 jaar lang in het weekend gewerkt en ook twee relaties gehad en het ging altijd goed.

Als je elkaar maar één keer in de week ziet, versterkt dat naar mijn mening je relatie dan wanneer je op elkaars lip zit. En je verlangt iedere keer weer om elkaar te zien, dus des te mooier is het als jullie samen zijn. Er zijn prioriteiten, maar je kunt ze niet stellen zonder geld te hebben.

Je hebt helemaal gelijk… Ik slaap in het weekend ook altijd bij hem en indd, zondags hebben we nog altijd de hele dag samen. Hij zegt dan altijd dat we minder vaak leuke dingen kunnen doen, maar als reactie daarop zeg ik altijd; Als ik geen baan heb kunnen we sws niet veel doen, nu ik geld heb kunnen we júist leuke dingen gaan doen. Zelf ben ik bang dat hij zich dadelijk elke vrijdag en zaterdag gaat vervelen (hij is vrijdags altijd vrij, ik heb dan school en werk). Ik wil gewoon niet dat hij zo afhankelijk van mij is. Dat als ik er een keer niet ben dat ie meteen niet weet wat ie moet doen. Het liefste zie ik hem dat ie vaker met zn vrienden afspreekt, dat ie op zaterdag als ik werken ben iets leuks met zn vrienden gaat doen. Ik denk trouwens niet dat hij onze relatie op t spel gaat zetten…

Ja, je hebt gelijk. Als wij elkaar door een reden elkaar al bijna een week niet gezien hebben, heb ik nog meer zin om hem te zien. Op het moment dat ik hem zie zijn we allebei ook vrolijk en is het gezellig enzo. Als ik juist heel vaak bij hem ben, bijvoorbeeld vrijdags, zaterdags en zondags, vervelen we ons vaak zat. Dan vind ik het eerlijk gezegd niet héél erg om weer even alleen naar huis te gaan…

-

Nee maar ik bedoel, wij gaan in augustus naar Turkije. Nu ik net een baan heb, weet ik nog niet hoeveel ik ga verdienen. Misschien dat ik nog geld van mijn spaarrekening moet halen om de vakantie te betalen. Als ik voorlopig helemaal geen baan meer zou hebben, zouden wij volgend jaar niet op vakantie kunnen, ik niet kunnen sparen voor een auto, (heb bijna mijn rijbewijs), wij voorlopig niet samen kunnen wonen, en nooit zomaar even uit eten of een dagje weg kunnen gaan omdat ik zo veel op de centen zal moeten letten.

Het is toch niet het einde van de wereld als je elkaar maar 1 dag in de week ziet? IK denk dat jullie er gewoon aan moeten wennen, maar dat het verder prima zal lopen als je dat beiden graag wilt.

Ik vind het nogal ernstig dat hij zich verveelt als jij er niet bent. Natuurlijk is het fijn om te weten dat hij je mist, maar heeft hij dan geen sport, hobby’s, vrienden? Hij kan toch wel een dagje vullen ergens mee?

Je kan toch bij elkaar slapen en samen uitgaan? En hij kan toch ook zelf meer tijd voor jou maken? Het moet echt van 2 kanten komen.

Klopt. Ik wil heel graag dat hij vaker met zijn vrienden afspreekt. Hij had op de middelbare school heel veel vrienden, maar toen hij daar van af ging is hij er heel veel kwijt geraakt. Logisch natuurlijk ook, ik ben zelf na de middelbare school ook veel vriendinnen kwijt geraakt. Dat zal iedereen wel hebben denk ik. Maar toch heeft hij nog minimaal 2 vrienden van die school waarmee hij heel goed bevriend was en nu nog steeds wel afspreekt, maar veel minder vaak. Ik zou dan wel willen dat hij met die twee vaker zou afspreken. Jaa je hebt gelijk, het voelt eigenlijk ook wel voor mij alsof ik mij helemaal aan hem moet aanpassen. Hij zou zelf ook op vrijdag kunnen leren of huiswerk maken…

Klopt, is ook zo. Sport is dan dansen, wat hij op zaterdagavond doet. Verder gamed hij graag, maar als ik héél eerlijk ben zal ik het ook niet geweldig vinden als hij elke zaterdag de hele middag achter zn computer zit… En vrienden heeft hij idd wel, en ik zou dus willen dat hij vaker met die zou afspreken.

Ja is zo, samen slapen doen we dan sws wel. Maar het gaat hem meer om de dingen overdag…

:slightly_smiling_face:

Heeft hij geen vrienden of zo waar hij wat mee kan doen in het weekend? Hij kan je toch op andere dagen/tijden zien. Hij moet niet zo egoïstisch doen.

Ik vind dat hij zich een beetje aanstelt, vooral omdat hij zegt zich te vervelen als jij een dagje op werk bent. Hij kan met zijn vrienden afspreken of gamen of… idk, zijn eigen invulling aan zijn dag geven. Het is leuk om te horen dat je gemist wordt maar er zit voor mij een verschil tussen ‘fijn dat je weer thuis bent’ en ‘fijn dat je er weer bent, ik verveelde me zo’. Mijn vriend woont ver weg waarom ik hem niet vaak zie en ik heb vaak genoeg zaterdagen bij mijn vriend thuis doorgebracht dat hij van 10 tot 7 moest werken, en ik heb me bijna nooit verveeld. Afspreken met een vriendin, op eigen houtje daar de stad in, gewoon thuis blijven en een beetje gamen/computeren/met zijn gezin praten… nee, van verveling is bij mij vrijwel geen sprake geweest. Hij hoort inderdaad niet afhankelijk van jou te zijn op zo’n moment.

En eerlijk gezegd vind ik het geen probleem als je elkaar ‘maar’ 1x in de week kan zien. Ik heb geluk als ik echt 2 dagen in een week met mijn vriend ben (dus geen werk wat ons ‘belemmert’ etc) en het is vaak genoeg gebeurd dat ik hem in twee weken tijd 1 weekend zag. (nu studeert hij tijdelijk in het buitenland, dus heb ik hem inmiddels 3,5 maand niet gezien en zie ik hem over ongeveer 3 weken weer)
Dus… ja, ik kan daar dus niet heel objectief naar kijken. Behalve dat ik vind dat zowel hij als jij met zulke dingen om moet leren gaan: het zal in de toekomst niet veel anders worden en soms heeft de een gewoon een verplichting waar de ander niks ‘mee te maken’ heeft. Als jullie dan kiezen om samen te gaan wonen zijn jullie juist meer met elkaar, dus dat zou best fijn kunnen zijn voor je vriend.

Bottom line: praat er nog eens goed met hem over, zet desnoods van tevoren wat dingen voor jezelf op een rijtje. Je relatie kan niet altijd op nummer één staan en volgens mij is dat een vanzelfsprekendheid die bij hem een beetje wegvalt zodra het over jouw baantje gaat.

^ Bedankt voor je reactie! Ik zal met hem erover praten, en hem vandaag of morgen maar vertellen dat ik vrijdag van 4 tot 9 werken ben en zaterdag van 11 tot 6. Hij is bang dat we nooit meer op zaterdag een dagje weg kunnen of wat dan ook, maar als we een dag ruim van te voren plannen zal ik altijd vrij kunnen vragen…