Vriend en drankgedrag

-

Ik denk niet dat je er vanuit moet gaan dat hij minder gaat drinken als hij met jou woont.

Alcohol werkt verdovend en hij drinkt waarschijnlijk omdat hij wil ontsnappen aan bepaalde gevoelens/problemen. Wellicht dat enkele problemen weggenomen worden als hij met je gaat wonen, maar het zit natuurlijk veel dieper; hij moet zich volledig anders gaan voelen als hij alcohol wil afbouwen, want nu lijkt het me dat hij al redelijk verslaafd is eraan. Er moet een bepaalde wilskracht zijn en misschien is het bieden van een andere omgeving niet voldoende daarvoor.

Ik ben overigens geen ervaringsdeskundige, maar ik denk dat mensen die gewend zijn veel te drinken, het heel moeilijk blijven vinden om het af te bouwen als zij in stressvolle situaties zitten/spanningen ervaren. Dan is het al vrij snel “grijpen naar een fles om te ontspannen.”

Wat ik niet uit je verhaal kan afleiden is of je recent met hem hebt gepraat over dit probleem. Wat zegt hij?

Ik sluit me volledig aan bij Eevee!

Uit je verhaal lees ik dat hij voornamelijk drinkt om aan zijn eigen gevoelens/problemen te ontsnappen. Dat lijkt me niet gezond en ik denk ook niet dat het weggaat door samen te wonen. Misschien tijdelijk, maar zijn problemen zitten dieper dan jij. Daarom denk ik dat de kans groot is dat hij weer terug zal vallen als blijkt dat zijn problemen niet opgelost zijn door bij jou te komen worden of als er nieuwe problemen komen (bijv. dat jullie over vijf jaar relatieproblemen krijgen). Drinken bij het uitgaan is dan weer heel anders en dat zal wel vanzelf over gaan.

Hoe kijkt je vriend hier zelf tegen aan? Als dit echt zijn copingsmechanisme is, dan is dat moeilijk - maar niet onmogelijk - om te veranderen. Echter moet hij dat wel zelf inzien en willen.