vriend eet ongezond..

Ik weet niet of dit hier thuis hoort, maar ik heb een vraagje. Hoe kan ik mijn vriend overtuigen om wat gezonder te gaan eten ? De laatste maanden is hij echt weg erg verdikt en hij vind zelf ook dat hij wat te veel weegt, maar hij wil er precies niets aan doen. Ik ben nu niet oppervlakkig ofzo, ik zie hem graag zoals hij is ( hoewel dat ik het niet erg zou vinden moest hij zo een mooi afgetraind lichaam hebben haha ) :grinning:
Het probleem is wel hij eet bijna niets van groenten en hij eet ook echt overal mayonaise bij… :dry:
Ik denk vooral dat het probleem wat bij zijn ouders ligt, zijn mama heeft een paar maand terug een maagverkleining laten doen en zijn papa gaat dat wss ook laten doen volgend jaar, ze eten echt niet gezond en ook altijd hele grote porties.
Zijn er hier nog meisjes die zoiets meemaken of hebben gemaakt ? :flushed:
En kan ik hem overtuigen om wat gezonder te eten of is dat onbegonnen werk?

Kook eens vaker voor hem, en laat hem zo zien dat gezond eten ook heel erg lekker kan zijn!

Je kan hem niet overtuigen om gezonder te gaan eten, hij moet het zelf willen en dan kan je hem daarin steunen en eventueel begeleiden. Overtuigen en een soort van ‘dwingen’ werkt averechts in mijn ogen.

Meestal gaat dat niet want zie hem alleen in het weekend en als ik dan bij hem zit gaat dat niet echt, bij mij thuis probeer ik altijd wel wat gezond klaar te maken maar dan doet hij daar weer mayonaise op…
Ik denk dat het onbegonnen werk zal zijn haha.

Ja daar heb je gelijk in.
Ik denk dat hij gewoon niet echt beseft wat dat doet met zijn lichaam zo veel en ongezond eten.

Hoelang hebben jullie al?

ja ik heb hetzelfde! maar wij wonen wel samen dus ik bepaal wel wat die savonds eet. dus dat is iig gezond. en heb hem sinds een maand eindelijk zover dat die vort ontbijt. dus hopelijk houd die het nu een beetje vol.
en na heel lang zeuren heb ik hem eindelijk zover dat ie mee naar de sportschool gaat. mss komt het toch nog goed haha.

ene kant vind ik ook wel,iemand moet het zelf willen, maar ik vind ook dat je wel een beetje aantrekkelijk voor elkaar mag blijven, en als diegene dat zelf niet kan, moet je gewoon af en toe daar op aandringen.

een jaar en 3 maand.

Inderdaad! Ik vind ook wel dat je er een beetje goed uit mag blijven zien voor elkaar, ik denk ook niet dat hij het zo leuk zou vinden moest ik ineens zoveel verdikken :sunglasses:
Hij is toevallig vandaag naar medisch onderzoek moeten gaan voor het werk en de dokter zei dat hij 17 kilo overgewicht heeft… dus hopelijk dringt het nu wel wat tot hem door.
En ja wij zouden dit jaar ook nog samen willen gaan wonen, dus zal hij ook moeten eten wat de pot schaft haha.

17 kilo is wel echt veel… Ik zou hem zeggen dat jij ook mooi blijft (deels natuurlijk) voor hem, en dat hij ook wel zijn best mag blijven doen. En dat het gewoon ongezond is, en je wilt dat hij lang leeft enzo

Ja, normaal gezien zie ik hem morgen en dan zal ik het er wel eens met hem over hebben.

@diana, Je zegt ik heb hetzelfde, eet je vriend dan ook geen groenten en zo of ? mijn vriend eet wel groenten maar echt niet veel, ik denk spinazie en rode kool zo wat het enige is dat hij graag eet, verder nog wel een paar dingen die hij eet maar met tegenzin.

Mijn ex at ook amper groente, hij at bevroren groente (doperwten, wortels en boontjes). Ik heb hem gewoon groente gegeven dat je ook lekker kan maken, brocolli met wat kaas uit de oven etc. Hij wilde daarna niks anders meer dan groente : )

jawel hij eet wel groente. ik doe de boodschappen en kook. dus ik haal ten eerste niks ongezonds in huis en zorg gewoon voor voldoende groente bij het avondeten. maar ik maak de groentes ook erg lekker (al zeg ik het zelf hahaha) met gewoon normale boontjes maak ik hem echt niet blij (en mezelf ook niet) maar met lekker gekruide boontjes gebakken met kokos en pinda’s wel.
dus je zou de groentes ook lekkerder kunnen maken zodat hij ze wel wil eten.

Owkee, bedankt voor de tips Diana en FakeSuperhero :upside_down_face:
Als wij samen wonen zal dat wss ook wel zo zijn dat ik de boodschappen doe, en zowiezo ook koken want hij kan nog geen ei bakken… :grinning:

Wow 17 kilo te veel is echt wel heel veel ja…

Ik zou hem ook vertellen dat je je echt zorgen maakt om zijn gezondheid. Want ja zoveel overgewicht is natuurlijk ook echt ongezond.

Ik denk dat hij wel te overtuigen valt en misschien met kleine stappen, maar het is vast te doen!

Ja was er ook van verschoten dat hij echt wel veel te zwaar is, ik wist dat hij te veel woog maar zoveel…
Ik hoop dat ik hem kan overtuigen om er iets aan te doen, want het is soms echt een koppige ezel :hammer:

Vraag anders eens waarom hij dit niet wilt/kan veranderen.
Dan kun je misschien aan de hand daarvan een oplossing zoeken.

Ik weet wel grotendeels waarom, hij eet gewoon veeel te graag haha.
Maar ja waarom dat dat dan altijd ongezond eten moet zijn weet ik niet… Als ik bij hem ben zal ik er wel eens over beginnen. :slightly_smiling_face:

Ik heb ook een soort gelijke situatie gehad. Ik heb me nooit bemoeid met wat mijn vriend at, maar doordat hij zag dat ik gezonder ging leven was hij geïnspireerd om dat ook te doen. Dus geef het goede voorbeeld. Verder kun je er niet heel veel aan doen denk ik, het is zijn leven en zijn lichaam.

Ik had een paar jaar geleden ook een vriendje, waarbij ik me eraan stoorde dat hij erg ongezond at. Maar hij werd er niet dikker van, was zelfs mager. Hij ging gewoon bijna elke dag langs mac donalds, maar was ook niet te overtuigen.

Maar ik zat ff te denken over wat jij nu misschien kan doen. Als hij ook bereid is en wil afvallen. Dan zouden jullie bijvoorbeeld samen kunnen gaan sporten. Als je daar eenmaal mee begint dan vind je het vaak zonde om daarna een kwak mayonaise door je eten te doen (dan maak je inzet van het sporten weer een beetje teniet). Dat werkt bij mij en mijn huidige vriend in elk geval zo, wellicht bij jou vriend ook.
En inderdaad, lekker gezond koken.

@ london tipton: dat is een beetje het probleem nu, ik zie hem alleen in het weekend en ik sport zelf altijd in de week. Ik zou wel in het weekend ook een dag eens willen gaan lopen of fietsen, en als ik dat in het verleden al eens gevraagd had zei hij dat hij wel eens wou gaan lopen ofzo maar op de moment zelf heeft hij altijd een excuus :dry:
@fallengrace: dat is waar het is zijn leven en zijn lichaam, maar toch… mij maakt het niet uit hoe hij er uit ziet ( hoewel ik het soms wel jammer dat ik er echt moeite voor doe om er goed uit te blijven zien voor hem en hij niet) het is meer zijn gezondheid waar ik me zorgen om maak.