Vriend drinkt veel alcohol

Hoi meiden,

Ik zit al een tijdje ergens mee en weet niet zo goed hoe ik het op kan lossen.
Mijn vriend drinkt best wel veel alcohol. Dit is het enige moment is dat hij echt over zijn echte gevoelens kan praten en die kan uiten. Dit begint me wel een beetje te irriteren, aangezien we al meer dan een jaar samen zijn. Ik denk echt dat hij een alcoholist zou kunnen worden later. Misschien een beetje gek om dat nu al te denken, maar hij drinkt echt veel en op een feestje kan & wil hij ook niet minder drinken. Hoevaak ik ook tegen hem zeg dat hij moet stoppen met die alcohol en iets anders moet gaan drinken dan doet hij koppig en zegt dat hij nog niks voelt. Als we dan terug naar huis gaan moet ik hem meeslepen, omdat hij dan ineens sentimenteel gaat doen over serieus helemaal niks. Laatst bleef hij maar doorgaan over Socrates en weet ik het wat. Hij weet dan gewoon niet van ophouden op het moment dat ik moe ben en gewoon lekker mn bed in wil. Over een tripje naar huis wat we in een half uur kunnen doen, doen we soms 3 uur over…
Ook lag hij afgelopen maandag kotsend naast me, door de alcohol.

Hij ziet zelf ook wel in dat hij best veel drinkt en dat hij alleen dat echt over z’n gevoelens praat. Hij zegt dat hij het wel wilt veranderen, maar hij weet niet hoe. En ik ben ook een beetje radeloos.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat het tot hem door dringt dat ik echt wil dat hij minder gaat drinken. En hoe kan ik ervoor zorgen dat hij ook z’n echte gevoelens bij me uit als hij nuchter is…

Ik hoop dat m’n verhaal een beetje duidelijk is.

Zeg je dit alleen tegen hem als die al wat op heeft en vervelend gaat doen? Of heb je hem er ook al eens op aan gesproken als jullie met z’n tweeën zijn zonder dat er alcohol in het spel is? Het is namelijk verstandig dit eens serieus z’n tweeën te bespreken zonder dat er andere mensen bij zijn. Het is duidelijk dat hij zonder drank dus niet over zijn gevoelens kan praten, misschien drinkt die juist daarom zo veel? Omdat die juist ergens over wil praten en hem iets dwars zit? Misschien is het verstandig hiervoor professionele hulp in te schakelen.

Nee ik heb het ook wel eens met hem erover als er geen alcohol in het spel is en we maar met z’n tweetjes zijn. Hij heeft behoorlijk wat meegemaakt en ik weet dat hij het heel moeilijk vind om over zijn gevoelens te praten en dat hij dit makkelijker vindt als hij wat op heeft. Maar dit is juist wat me zo irriteert, vooral omdat hij altijd tegen mij zegt dat ik het moet zeggen als me wat dwars zit en dat probeer ik dan ooka ltijd te doen. Dat hij dan niet doet wat hij wel van mij verwacht vind ik moeilijk…

Als jullie er al vaker over hebben gepraat en hij er niks mee doet zou ik toch een ultimatum stellen. Mijn vriend drinkt dagelijks 2 biertjes, soms meer maar hij heeft ook periodes dat hij minder of zelfs niks drinkt. Hij heeft de gevolgen ervan bij zijn vader de afgelopen 2 jaren goed kunnen zien dus hij zal ook niet over die streep gaan.

Maar als je je er nu al aan irriteert dan zal dat ook niet beter gaan als er niks verandert en strand et schip uiteindelijk zoiezo. Dus stel een ultimatum. Als hij niet stopt of mindert of hulp inschakelt (wat jou het beste lijkt in de situatie) dan ga je bij hem weg. En als hij hulp wilt maar niet weet waar te beginnen, probeer dan een instantie te zoeken waar je hem samen voor kunt aanmelden.

Confronteer hem ook met dingen die er later kunnen gebeuren. Mijn schoonvader is in kritieke toestand in het ziekenhuis opgenomen omdat zijn schildklier het had begeven door de alcohol. Langzaamaan begaven ook zijn lever en andere organen het en als het niet was door een verpleegkunde die nota bene per ongeluk zijn sondevoeding er af had gehaald, dan zou hij nu niet meer leven. Dit is nog maar 1 optie wat er zou kunnen gebeuren en geloof me, niet alleen hijzelf, maar vooral ook mensen om hem heen houden er een behoorlijke klap aan over.

Praat er niet meer over als hij dronken of aangeschoten is, maar alleen als hij nuchter is. Hij moet willen meewerken, anders is het onbegonnen werk.