Vriend als sport junkie

Enkele jaren geleden heb ik ook een bericht geplaatst, en toendertijd vond ik dat jullie advies erg holp. Vandaar dat ik deze keer mijn kwestie opnieuw voorleg aan jullie en opnieuw om advies vraag.

Mijn vriend en ik zijn al bijna 10 maand samen. Hij en ik verschillen erg van mekaar (wat geen negatief teken hoeft te zijn). Echter, hebben wij over één ding telkens problemen waar ik mijzelf niet van kan afzetten en het ook niet kan negeren: sporten.

Mijn vriend ziet fitness als de hemel op aarde. Hij sport het liefst uren per dag in de sportschool. Echter, zet hij sporten boven alles, zelfs boven onze relatie. Enkele voorbeelden:

• Momenteel doet mijn vriend dus zijn stage voor de tweede keer. De werktijden van zijn stage zijn van 8 tot en met 5 uur. Je zou verwachten dat een stagiair die tijden gewoon hanteert voor zijn of haar stage. Echter, gaat mijn vriend telkens eerder weg (denk aan: half 3, 3 uur) met als excuus dat hij “geen motivatie meer heeft, en dus gaat sporten”. Ik kan niet begrijpen hoe je als stagiair zijnde, 2 uur of eerder naar huis gaat zodat je nog even 2/3 uurtjes kan sporten voor het avondeten.
  • Mijn vriend en ik wonen op één uur reizen (met OV) van elkaar vandaan. Soms slaapt mijn vriend in het weekend bij mij thuis. Hij belooft om niet te gaan sporten dat weekend, zodat hij tijd met mij kan doorbrengen. Toch probeert hij het dan alsnog voor elkaar te krijgen dat hij kan sporten. In dit geval moet ik hem heenrijden naar zijn woonplaats, zodat hij nog even enkele uren kan sporten zodat zijn schema niet in de war komt. Zijn sportschool sluit in het weekend om 3 uur 's middags. Dus je kan al wel begrijpen hoe vroeg ik uit mijn bed moet terwijl je in gedachten had om heerlijk uit te kunnen slapen met je vriend. Enkele minuten te laat op zijn schema van sporten, al is het maar een kwartiertje later van mijn huis weg rijden, raakt tie compleet gestresst van.

Mijn vriend en ik hebben hier vaak woordenwisselingen over. Mijn vriend noemt zijn sporten ‘ontspanning en een uitlaatklep’, wat ik kan begrijpen. Maar zoveel in de sportschool hangen, je relatie op het spel zetten, je stage verpesten (ook al is het niet de mijne, ik probeer hem wel te motiveren om het deze ronde wel te halen), roept irritaties bij mij op. Iets wat ik volgens hem gewoon moet ‘negeren’, maar hij wel het triggert bij mij. Ook omdat ik een vrij ambitieus persoon ben die ook een partner wil hebben die enigszins wat maakt van zijn leven.

Ik heb opties aangedragen als 'sport ‘s avonds in de sportschool, nadat je stage is afgelopen’ of ‘kom niet naar me toe, als je het weekend liever wil benutten aan sporten’. Maar ik krijg het gevoel alsof de gesprekken en opties niet helpen. Help, wat moet ik doen?

hmm dit is inderdaad een lastige situatie. Ik persoonlijk zou het idee hebben inderdaad dat hij het sporten boven jou verkiest, en ik zou er zelf denk ik echt een ultimatum voor stellen: of hij wordt minder strikt met het sporten, of de relatie is klaar. Het is niet leuk dat hij er zo mee bezig is dat hij eigenlijk jullie weekendje een soort van verpest.

Ik weet natuurlijk niet hoe jij als persoon in elkaar steekt, maar ik zou dit niet echt chill vinden en dan ook serieus overwegen een punt erachter te zetten…

Ik kan me inderdaad voorstellen dat dit enorm vervelend is! Als hij sport boven jou blijft zetten zou ik er inderdaad overna denken om er een punt achter te zetten.

Je kunt ook(geen idee of je dit al gedaan hebt hoor) met hem afspreken dat hij als hij bij jou is gewoon een uurtje buiten sport. Want dat jij hem elke keer een uur naar huis moet rijden om te kunnen sporten(en vervolgens boos worden als jullie te laat vertrekken) vind ik eigenlijk niet kunnen.

Hoe hij zich met zijn stage gedraagt klinkt totaal niet volwassen. Maar het js uiteindelijk wel zijn stage, dus als hij er niks aan wil veranderen maar jij kan er echt niet tegen zou ik het misschien wel uitmaken. Want anders zit je je er de hele tijd tegen aan te hikken en aan te irriteren en daar wordt je ook niet bij van. Aangezien jullie compleet anders in elkaar zitten.

Wat sneu van hem… Bovendien is het ook niet gezond om elke dag zoveel uren te sporten. Ik denk dat je eerlijk tegen hem moet zeggen dat het je echt in de weg zit en dat je er niet gelukkiger van wordt. Als hij hier commentaar op heeft, mag je best laten merken dat je vindt dat niet zo door kan gaan en dat er gevolgen aan vast zitten. Veel sterkte!