Vreselijk jaloers + onzekerheid

Hoi meiden

Ik heb een vriend en ik ben echt super blij met hem en het gaat erg goed in onze relatie.
Helaas is er toch iets wat toch telkens problemen veroorzaakt…
Ik ben namelijk ziekelijk jaloers… Momenteel ben ik gewoon woest omdat ik zie dat hij een foto van een ander meisje heeft geliked. Ik weet ik overdrijf enorm en het is ook helemaal niet nodig want hij is heel erg trouw en dat is ie altijd al geweest. Jammer genoeg is dat niet genoeg voor mij om mijn jaloezie minder te maken.

Ik ben erg onzeker en dat is eigenlijk de rede dat ik zo jaloers ben. Ik ben in mijn leven best vaak ‘‘niet mooi’’ of ‘‘lelijk’’ genoemd en dat maakte altijd erg veel impact op mij. Laatst zei een van zn vrienden ook al dat ik niet mooi was. Niet direct tegen mij maar ik belde met mijn vriend en die vriend van hem wist niet dat hij met mij aan het bellen was. Ik probeer telkens weer aan mijn onzekerheid te werken maar als ik zoiets hoor word ik echt extreem onzeker. Ook zijn vrienden gaan om met meisjes die echt heel erg mooi zijn en best op modellen lijken (lang haar, mooi gezicht, grote borsten/kont en toch slank) en daar chillt mijn vriend dan vaak mee.

Soms zit mn vriend ook op insta en zegt ie ineens van ‘‘oh zij ziet er wel mooi uit’’ of dat soort dingen en dan flip ik hem helemaal of loop ik weg en ga met deuren slaan. Dan schrikt mijn vriend zich helemaal rot omdat hij het niet zo bedoelde en mij niet wou kwetsen en word ie weer verdrietig.

Mijn vriend weet ook dat ik onzeker ben maar als ik tegen hem zeg dat ik mezelf niet mooi vind dan word ie verdrietig en zegt hij dat hij mij mooi vind. Ik praat ook vaak met hem erover dat ik jaloers ben maar het helpt gewoon niet want dan heeft ie het gevoel alsof ik hem niet vertrouw (wat ik wel doe).

Iemand advies? Want dit breekt mij (en mijn relatie als ik er niet aan werk) :frowning_face:

Ik kan me echt heel erg in jou verplaatsen, ik heb hier ook echt last van. Gelukkig zegt mijn vriend niet over andere meisjes dat hij ze best wel mooi vind, zou dat ook heel raar vinden als hij dat zou zeggen eigenlijk.
Mijn vriend begint het een beetje te accepteren, en ik probeer me echt heel erg in te houden elke keer. Maar het scheelt bij mij ook al heel erg dat mijn vriend niet met andere meisjes chillt als ik er niet bij ben… Eerst had ik dat ook al heel erg met foto’s liken, maar ik like ook foto’s van jongens. Dus ik probeer me nu in te beelden van: ik doe dit ook, en bij mij zit er ook niks achter, hij denkt dus ook zo.

Ik vind het wel raar van hem dat hij het tegen jou zegt als hij een meisje mooi vindt. Ik denk dat jouw onzekerheid ook wel een stuk minder zou worden als hij niet dat soort opmerkingen maakt.

Het is altijd makkelijker als je eerst van jezelf houdt, voordat je aan een relatie begint. Helaas heb ik dit ook niet gedaan. Ik herken mezelf ook heel erg in je verhaal.

Je vriend is bij jou om een reden, hij houdt van jou om een reden. Noemt hij je mooi? Het helpt bij mij dat mijn vriend me altijd complimentjes geeft. Uiteindelijk ben ik ze ook echt gaan geloven. En hoogst waarschijnlijk meent hij ze ook, want ik zie mijn vriend zelf ook als perfectie. Maar het laat je al veel zekerder voelen als er één persoon (naast je moeder dan) je mooi vind.

Ik vind dat niet raar, ik kan daar gewoon over praten met mijn vriend. Moet er niet aan denken dat mijn vriend van mij verwacht dat ik ineens blind ben omdat ik met hem in een relatie zit. Hij is de mooiste en dat vertel ik hem ook regelmatig, maar andere mannen kunnen daarom ook mooi zijn. Ik zou er overigens wel moeite mee hebben als mijn vriend regelmatig over andere meisjes zegt dat ze mooi zijn, maar niet tegen mij zegt dat ik mooi ben. Ik vind dat ik wel vaker complimentjes moet krijgen dan andere vrouwen, zeg maar.

Maar goed, @TS, hier heb jij natuurlijk niets aan. Allereerst wil zeggen dat ik het echt heel naar vind dat er mensen zijn die zo met je om zijn gegaan. Verder denk dat het voor jou belangrijk is om zelfvertrouwen te kweken. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar wel belangrijk.

Wat voor mij helpt is om uiterlijk te relativeren. Stel dat je beste vriendin niet mooi zou zijn, zou je mening dan over haar veranderen? En wat zou je ervan vinden als anderen haar om haar uiterlijk beoordelen? Of als haar vriend vreemd zou gaan en haar uiterlijk als reden opgaf? Dan zou ik boos zijn op die ander, niet op mijn vriendin. Dus waarom zou het dan voor mezelf anders zijn? In mijn optiek zegt het feit dat jij lelijk bent genoemd ook niet zoveel over jou (ook niet over je uiterlijk trouwens), maar vooral dat je nare mensen om je heen hebt gehad.

Verder zijn er nog twee andere dingen die mij hebben geholpen om me beter over mezelf te voelen. Ten eerste maakte mijn zelfvertrouwen een enorme sprong vooruit toen ik mijn eigen leventje opbouwde en leuke dingen ben gaan doen met mijn eigen vrienden, niet alleen maar met mijn vriend en die ene vriendin die ik toen had. Ten tweede merk ik dat ik me veel meer zelfverzekerd en sexy voel sinds ik ben gaan dansen (latin/salsa). Geen idee of dat voor alle dansen/sporten geldt, maar wellicht is het wel iets dat je kunt proberen.

Oh en ondanks dat ik het dus op zich wel vind kunnen om te zeggen dat andere mannen/vrouwen mooi zijn, kun je hier misschien wel een keer met je vriend over praten. Dat je weet dat je heel erg jaloers bent uit je onzekerheid en dat je daar graag aan wil werken, maar dat hij dat soort opmerkingen misschien voor zich kan houden tot het wat beter met jou gaat. En ik sta ook achter wat xjust.mii zegt. Dit is in mijn opzicht niet iets waar je in je eentje aan hoeft te werken, je vriend kan je hierbij helpen.

Bedankt voor het reageren :slightly_smiling_face:

@December
Leuk! Ik kan al salsa/bachata omdat mijn afkomst zuid amerikaans is :grinning: maar dat terzijde.
Mijn vriend zegt ook vaak dat hij mij mooi vind en dat hij geen enkele meid boven mij zou zetten. Het werkt wel tijdelijk maar dan als ie weer over een ander meisje praat of haar foto liked zakt dat weer helemaal weg. Ik doe dan alsof het mij niks boeit maar dat doe ik wel, heel erg zelfs.
Wel een mooie vergelijking trouwens!

@Rest
Hij noemt mij vaak genoeg mooi en hij zegt dat het hem niks kan schelen wat anderen over mij zeggen. Dat geloof ik ook wel maar ik trek mij zo erg aan over wat zijn omgeving van mij vind.
Ik heb ook een tijdje therapie gevolgd omdat ik zo vreselijk onzeker was maar die man waarbij ik dan was maakte het niet veel beter. Vooral omdat ie niet echt aandacht aan mijn problemen schonk (bv te laat komen om een sigaretje te doen, mobiel opnemen midden in mijn verhaal, mij onderbreken, etc) en daardoor heb ik zelf niet zoveel zin meer een andere therapeut te zoeken.

Ik heb nooit gezegd dat het raar is dat hij anderen mooi vindt. Het gaat mij erom dat hij tegen TS zégt dat hij anderen mooi vindt, terwijl dat haar onzeker maakt. Dát is hetgeen ik raar vind.

Hij is met jou en wilde met jou een relatie beginnen. Dit betekent toch al dat jij iets anders hebt bijzonder bent voor hem dat hij jou als zijn vriendin kiest. Hoe is jullie relatie begonnen? In het begin kijk je altijd wel naar iemand die je qua uiterlijk ook aanstaat.

Misschien was ik niet duidelijk, maar dat bedoelde ik ook. Ik zeg tegen mijn vriend dat ik andere mannen ook mooi vind en dat vind ik normaal. Ik vind in dit specifieke geval dat de vriend van de TS er misschien wel op kan letten om haar te helpen haar zelfvertrouwen terug te krijgen, maar dat hij het zegt vind ik niet kwalijk, zeker niet als hij ook vaak genoeg zegt dat de TS mooi is.

Jaloezie is ziekelijk… misschien ligt dit meer aan jou dan aan je vriend en moet je dus eerst aan jezelf werken?

Oh nee echt joh? Dat is de hele rede waarom ik dit topic heb geopend, ei.

Ja dat is waar.

Hij doet het gewoon om mij te plagen ofzo want hij vind t grappig als ik boos ben. Hij ziet het niet als iets ergs (wat natuurlijk eigenlijk niet erg hoort te zijn)

Ik denk dat de bron van je jaloezie moet worden aangepakt. Heb je al eens overwogen dit te bespreken met een psycholoog? Het heeft schijnbaar zo’n grote impact op je relatie en je eigen zelfvertrouwen, daar kun je niet mee blijven leven.

Edit: sorry ik zie net dat je al eens een therapeut hebt gehad. Toch zou ik als ik jouw was ècht terug gaan en een nieuwe therapeut gaan zoeken. Je geeft zelf al aan dat je jaloezie ziekelijk is, dat zal toch aangepakt moeten worden. Anders zal het veel kapot maken in je leven en je geluk…

Trouwens, tip als hij iets zegt over een meisje, bijvoorbeeld dat ze mooi is:
Wordt dan niet boos maar maak er iets leuks van, dat klinkt gek maar zeg bijvoorbeeld een beetje plagend ‘Maar ik ben toch veel mooier’? Lief erbij lachen en hij weet sowieso meteen weer wat voor n leuke vriendin hij heeft. De meeste jongens vinden zo’n eigendunkachtig grapje wel leuk omdat ze je dan ook kunnen plagen.