Vreemde afscheiding, jeuk; ongesteld, schimmel?

Hi meiden,

Ik ben 14 jaar en nog niet ongesteld. Heb nu zo’n drie dagen ontzettende jeuk aan mijn vagina (echt in en rond het gat zegmaar). In een soort van vlagen, de ene keer heb ik zo’n jeuk dat ik niet kan slapen, de andere keer lijkt het weg te zijn. Ik heb al heel lang veel afscheiding, dat is toen ik jeuk kreeg dikker en brokkerig geworden, het blijft tussen mijn schaamlippen zitten. Ik heb nu al een paar keer aan het einde van de dag dat ik ontzettende jeuk heb, en zodra ik thuiskom ik met een spiegeltje alle afscheiding weghaal. Eerst met een wcpapiertje en vervolgens de restjes met een wattenstaafje. Als ik de afscheiding weg heb gehaald heb ik geen jeuk meer, maar voelt het meer wat branderig, waarschijnlijk door de ruwe stof van de watten. Vandaag was de afscheiding nog steeds dik en brokkerig, maar was ook een deel (niet heel veel) bruin/oranje en sommige met ‘streepjes’ bloed erdoorheen. Ik heb nu maar een inlegkruisje ingedaan voor het geval dat.

Weten jullie wat dit is? :cold_sweat:

Dat klinkt als een schimmelinfectie. Dat bruinige zou bloed kunnen zijn, wie weet moet je toevallig ook ongesteld worden. Een schimmelinfectie ontstaat doordat de balans in je vagina niet meer op orde is en dit kan bvb. ook door hormonen komen. Het zou dus best kunnen dat je bijna ongesteld moet worden en hierdoor ook een schimmelinfectie hebt gekregen. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn.

Ga bij je huisarts langs, die geeft je een medicijn mee en dan is het vaak in een paar dagen tot een week weer weg. Helaas gaan schimmelinfecties bijna nooit uit zichzelf weer weg (en ik denk ook niet dat je zin hebt om dat af te wachten, want het is ontzettend vervelend en áls het al ooit uit zichzelf weg zou gaan, dan kan dat heel lang duren). Misschien kan je morgenochtend langs bij een inloopspreekuur als je huisarts dat heeft? Of anders nu nog even bellen en een afspraak maken (of je ouders laten bellen).

Succes ermee en ik hoop voor je dat je er snel weer vanaf bent!

Dankjewel voor je reactie. Ik vind het een beetje awkward om aan mijn ouders te vertellen dat ik een schimmelinfectie heb ‘daarbeneden’. I know, valt allemaal reuze mee, maar ik denk dat ik dan een afspraak met de huisarts maak zonder dat mijn ouders dat weten. Wat kan ik dan precies verwachten? Wil de huisarts ook kijken?

Hoef je je echt niet voor te schamen hoor! De meeste vrouwen krijgen minstens 1 keer in hun leven een schimmelinfectie en ik heb er al heel wat gehad (ging gelukkig weer weg toen ik van de pil af ging, want elke 2 maanden weer wordt je behoorlijk gek van, haha :stuck_out_tongue: Maar dat was gewoon grote pech bij mij, normaal komt het niet zo vaak voor hoor!!)

Bij mij heeft de huisarts nooit gekeken. Ik heb gewoon duidelijk beschreven wat je kon zien (rode, geirriteerde huid, meer afscheiding. brokkelige, witte afscheiding is een kenmerk dat eigenlijk alleen bij schimmelinfecties voorkomt volgens mij :slightly_smiling_face: ) en wat ik voelde (jeuk en branderig afgewisseld) en dat ik dacht dat het een schimmelinfectie was. Kreeg de eerste keer een zalfje omdat het bij mij alleen uitwendig was toen, ik had ook niet echt brokkerige afscheiding. Maar ik denk dat jij een inwendige schimmelinfectie hebt. Misschien krijg je een pil die je in je vagina moet stoppen of anders een pil die je doorslikt. Je zou er bij kunnen vermelden dat je vermoed dat je misschien voor het eerst ongesteld wordt door de bruine/rode sporen die je vond, in dat geval zou een pil slikken natuurlijk makkelijker zijn. Maar die is vaak weer wat sterker omdat het dan je hele lichaam door moet.

Natuurlijk bestaat er de kans dat de huisarts wil kijken, maar ik denk het eigenlijk niet :slightly_smiling_face: Het komt nogal vaak voor en je symptomen zijn heel duidelijk. Mocht de huisarts wel willen kijken, bedenk dan maar dat hij/zij al honderden geslachtsdelen heeft gezien.

Oh en tot het weg is, is het indoen van een inlegkruisje wel handig ja! Wel heel regelmatig vervangen, is altijd al belangrijk maar nu helemaal, je wilt niet nog meer bacteriën daar hebben als je vagina al uit balans is natuurlijk!

Dankjewel voor je tips opnieuw! :slightly_smiling_face:

Heb net de HA gebeld, bel natuurlijk op het verkeerde tijdstip (oeps), hoewel ze het heel druk hebben heb ik nu een afspraak gemaakt met een andere huisarts. Heb erbij vermeld dat ik vermoed last te hebben van een vaginale schimmelinfectie. Vond het best wel eng, maar gelukkig is het nu klaar. :flushed:

Heb vrijdagmiddag de afspraak, hoop dat ik er nu snel vanaf ben!

Ah goed gedaan. Ik vind bellen naar de huisarts ook spannend hoor, en ik ben 21!

Succes er mee!

UPDATE: Kom net van de huisarts en vond het heel erg eng. De dokter bleek een vrouw te zijn dus dat was prettig. Ik legde haar het probleem uit en ze zei dat het niet mijn schuld was en nog wat andere dingen die ik op internet al had gelezen. Ook stelde ze een paar vragen en vroeg of ik wilde dat ze even ging kijken, ik zei liever niet haha. Dat was oké en ik kreeg medicijn mee, zo’n ei. Die doe ik dan vanavond in, hopelijk is t dan snel beter! :slightly_smiling_face:

Hee super goed dat je bent gegaan :slightly_smiling_face: Met een beetje geluk is het in een paar dagen weg!
Oh, ik zou wel een inlegkruisje blijven dragen voor de komende dagen, want een vriendin had bij dat medicijn er last van dat er restjes van 't medicijn weer uitkwamen. Dus dat je daarop voorbereid bent mocht dat gebeuren :slightly_smiling_face: