Vragenlijstje over 'switchen naar een andere opleiding.'

Dit vragenlijstje is voor mensen die eens van opleiding gewisseld zijn. Natuurlijk mag je het ook namens een vriend of vriendin invullen, ben alleen maar blij met elke reactie (;

1. Welke opleiding deed je eerst?
  2. Welke opleiding doe je nu?
  3. In welk jaar wisselde je van opleiding (1ste, 2de etc.)?
  4. Heb je lang moeten nadenken over je beslissing om te wisselen van opleiding?
  5. Wat was de reden voor de wisseling? Of zijn er meerdere redenen?
  6. Heb je je goed geinformeerd over je nieuwe opleiding en de mogelijkheden voordat je wisselde?
  7. Begeleidde je oude school je goed met de overstap?
  8. Toen je met je nieuwe opleiding begon: was dat al halverwege het jaar, of begon je tegelijk met anderen aan een nieuw schooljaar?
  9. Vind je dat je uiteindelijk een goede beslissing hebt genomen om van opleiding te wisselen?
  10. Stonden je ouders achter je beslissing, of niet?

Bedankt voor het invullen!

Up!

HBO Grafisch Ontwerpen

WO Bedrijfseconomie

Eerste jaar, ben binnen 1 maand al gestopt…

Die hele maand wel haha, maar het was gewoon echt totaal niets voor mij dus ik heb niet echt getwijfeld.

Ik ging áltijd met tegenzin naar school, en ik had het idee dat ik daar niet echt iets leerde.

6. Heb je je goed geïnformeerd over je nieuwe opleiding en de mogelijkheden voordat je wisselde?
    Ik wist nog niet welke opleiding ik wilde gaan doen toen ik met m’n oude stopte, omdat ik gewoon heel zeker wist dat ik daar sowieso niet nog 4 jaar mee door wilde gaan. Daarna heb ik me wel heel goed geïnformeerd over nieuwe opleidingen natuurlijk.

Nee, maar ik heb me dus gewoon uitgeschreven en ben zelf naar een nieuwe opleiding op zoek gegaan.

8. Toen je met je nieuwe opleiding begon: was dat al halverwege het jaar, of begon je tegelijk met anderen aan een nieuw schooljaar?
    Ik ben gewoon in september, tegelijk met de rest, begonnen. Ik vond het ook wel fijn om zo even (bijna) een jaar niets te hebben, na zo’n mislukte poging op die oude opleiding.

9. Vind je dat je uiteindelijk een goede beslissing hebt genomen om van opleiding te wisselen?
    Héél zeker, daar heb ik echt geen moment spijt van gehad! Mijn opleiding nu is iets totaal anders, maar hier heb ik elke dag het idee dat ik belangrijke dingen leer, ik vind het allemaal interessant en ik kan hier echt uitdaging in vinden. Dat kon ik van m’n vorige opleiding allemaal niet zeggen, dus ik ben echt heel blij dat ik dit gedaan heb.

Mijn ouders wisten niet zo goed wat ze ervan moesten vinden, omdat zij niet echt wisten hoe het er op mijn oude school aan toe ging. Maar omdat ik het zo zeker wist stonden ze er wel achter, en ze zien nu natuurlijk ook dat het op mijn nieuwe opleiding veel beter gaat.

Als je verder nog vragen bedenkt moet je ze maar stellen hoor ;]

WO Communicatie- en Informatiewetenschappen in Utrecht

HBO International Business & Management in Breda

In het eerste jaar

Nee… dat had ik binnen een paar weken al door, haha. :stuck_out_tongue:

Na jarenlange oriëntatie wist ik eigenlijk nog niet wat ik wilde gaan studeren, ik vond heel veel leuk en kwam er echt niet uit. Ben toen op de gok CIW gaan studeren. Dat bleek al vrij snel niets voor mij, veel te theoretisch en ik wist ook eigenlijk niet waar ik nou precies mee bezig was…

6. Heb je je goed geinformeerd over je nieuwe opleiding en de mogelijkheden voordat je wisselde?
    Ja :slightly_smiling_face:

Nee, die hebben daar eigenlijk niets mee van doen gehad. Heb me gewoon uitgeschreven…

Ik ben in februari ingestroomd en heb vrijstelling gekregen voor het eerste half jaar omdat ik van het vwo kom. Ik loop dus nu gewoon gelijk met de eerstejaars die in september zijn gestart.

Ja, ben er echt super tevreden mee. Heb het helemaal naar mijn zin hier, allemaal leuke mensen, leuke stad, leuke studie… had niet beter gekund :grinning:

Mijn ouders hebben het allemaal helemaal aan mij overgelaten… ze hebben zich er vrij weinig mee bemoeid en me altijd verteld achter me te staan als ik zeker wist dat een bepaalde keuze de juiste was voor mij :slightly_smiling_face:

Veel succes ermee!! :slightly_smiling_face:

HBO bouwkunde/architectuur 1e fase in Groningen
    HBO journalistiek in Zwolle
    Na 1 maand in het 2e jaar ben ik gestopt en vervolgens in februari met de nieuwe opleiding begonnen.
    Nee, ik vond bouwkunde niet echt leuk, en het ging op gegeven moment met tegenzin. wat ik wel wilde was eerder een moeilijke keuze ik wist echt niet wat ik wou studeren.
    Zoals ik al zei het ging met tegenzin, ik kon niks met de computerprogramma’s en de regels vond ik onzin van het bouwkundig besluit… ik ga dat niet uit mijn hoofd leren. dus nadat ik mijn P heb gehaald ben ik nog 1 maand doorgegaan maar toen had ik echt zoiets van laat maar dit is niet leuk en omdat het werken in groepjes ging zou ik iedereen omlaag halen.
    Ja
    Nou volgensmij begeleiding scholen je daar nooit mee. het is jouw keuze om je uit te schrijven en je ergens anders in te schrijven. dus zo heb ik dat ook gedaan.
    Ik begon met mijn heel klas in februari aan journalistiek. de februari instroom. onze opleiding is ingedeeld met blokken van een half jaar en ik deed dus eerst 1A toen in sept. 1B en vervolgens ben ik afgelopen feb. begonnen aan het tweede jaar 2A. mijn jaren lopen dus haast gelijk aan een regulier jaar ipv. aan een regulier schooljaar.
    Ja
    Ja, ze vonden dat het mijn keuze was en dat ik er wel goed over na moest denken maar het bleef mijn keuze en toen ik het niet leuk vond op die andere school vonden ze dat ik iets anders moest doen.

upperdepup :grinning:

1. Welke opleiding deed je eerst? Technische commerciele textielkunde
  2. Welke opleiding doe je nu? hbo-rechten
  3. In welk jaar wisselde je van opleiding (1ste, 2de etc.)? 1e aar
  4. Heb je lang moeten nadenken over je beslissing om te wisselen van opleiding? ja, een paar maanden…
    ik werd gek van de projecten die nergens op sloegen, van de mensen, bepaalde vakken vond ik niet leuk, ik ging met tegenzin naar school
  6. Heb je je goed geinformeerd over je nieuwe opleiding en de mogelijkheden voordat je wisselde? ehm nee :’), ik besloot uiteindelijk echt pas 2 weken voor de laatst mogelijke inschrijfdatum om echt te stoppen
  7. Begeleidde je oude school je goed met de overstap? ik heb ze niks laten weten
  8. Toen je met je nieuwe opleiding begon: was dat al halverwege het jaar, of begon je tegelijk met anderen aan een nieuw schooljaar? ik begon halverwege het jaar, maar wel met een nieuwe februari klas
  9. Vind je dat je uiteindelijk een goede beslissing hebt genomen om van opleiding te wisselen? tot nu toe wel
  10. Stonden je ouders achter je beslissing, of niet? eerst niet, later toch wel.

ik wilde na de propedeuse naar de universiteit overstappen, maar dat gaat wss niet lukken doordat het allemaal niet gaat aansluiten voor mij en financieel misschien niet mogelijk blabla.
ik hoor serieus NIKS positiefs van hbo rechten afgestudeerden, je krijgt dan voor zover ik dus hoor niet bepaald een geweldige baan :’) het is interessant, maar ik baal van alle onzin vakken eromheen (die niks met recht te maken hebben) ik heb geen idee wat ik ermee wil worden want ik had er niet op gerekend dat ik het op hbo af zou moeten maken.
als het je leuk lijkt kan je misschien ook naar sociaal juridische dienstverlening kijken, dat is ook met recht maar wat minder droog zegmaar :slightly_smiling_face:.

Horeca management
    Administratief medewerker
    1e
    Nee
    Was toch niet wat ik wou
    Nee ik moest in 1 dag een nieuwe opleiding zoeken van mijn ouders dus heb ik maar een gekozen waar je meeste werk ik kunt vinden.
    Nee
    Begin schooljaar
    Nee want nu ga ik weer stoppen
    Ze waren er niet blij mee maar ook weer wel

ben 2x geswitcht/gestopt

1e keer

1. Welke opleiding deed je eerst? journalistiek
  2. Welke opleiding doe je nu? daarna communicatie
  3. In welk jaar wisselde je van opleiding (1ste, 2de etc.)? 1e, in maart gestopt
  4. Heb je lang moeten nadenken over je beslissing om te wisselen van opleiding? nee
  5. Wat was de reden voor de wisseling? Of zijn er meerdere redenen? samenloop van persoonlijke omstandigheden
  6. Heb je je goed geïnformeerd over je nieuwe opleiding en de mogelijkheden voordat je wisselde? ja, heb zelfs een tussenjaar gedaan om me te oriënteren
  7. Begeleidde je oude school je goed met de overstap? nee, helaas niet, bij het tussenjaar had ik wel goede begeleiding gelukkig.
  8. Toen je met je nieuwe opleiding begon: was dat al halverwege het jaar, of begon je tegelijk met anderen aan een nieuw schooljaar? gewoon in september
  9. Vind je dat je uiteindelijk een goede beslissing hebt genomen om van opleiding te wisselen? ja
  10. Stonden je ouders achter je beslissing, of niet? ja

2e keer

1. Welke opleiding deed je eerst? communicatie
  2. Welke opleiding doe je nu? nog niks, in september weer iets
  3. In welk jaar wisselde je van opleiding (1ste, 2de etc.)? eind 2e (2e jaar afgerond, had wat uitloop tot december ivm stages)
  4. Heb je lang moeten nadenken over je beslissing om te wisselen van opleiding? ja! was dit keer een lastige beslissing.
  5. Wat was de reden voor de wisseling? Of zijn er meerdere redenen? zie mezelf later dit beroep totaal niet uitoefenen, werd er ongelukkig van, de opleiding was veel te vaag en breed, de leuke informatie die ik moest leren wist ik al of was voor de hand liggend en het andere gedeelte was nutteloos en veel te technisch/moeilijk (bijna bedrijfskundig)
  6. Heb je je goed geinformeerd over je nieuwe opleiding en de mogelijkheden voordat je wisselde? nog niet, ben er hard mee bezig!
  7. Begeleidde je oude school je goed met de overstap? nee. nja, wel wat gesprekken gehad met docenten, maar niet echt heel erg.
  8. Toen je met je nieuwe opleiding begon: was dat al halverwege het jaar, of begon je tegelijk met anderen aan een nieuw schooljaar? ga in september weer beginnen, hopelijk
  9. Vind je dat je uiteindelijk een goede beslissing hebt genomen om van opleiding te wisselen? tot nu toe wel… alhoewel ik niet weet wat ik nu wil.
  10. Stonden je ouders achter je beslissing, of niet? ze hadden liever gezien dat ik de 4 jaar had volgemaakt, m’n pa heeft er minder moeite mee dan m’n moeder.

PABO.
Ik begin in september aan Toerisme.
1e.
Nee, eigenlijk niet. Ik begon al met gemengde gevoelens aan de Pabo, omdat ik eigenlijk iets anders wilde gaan doen, maar door mijn vakkenpakket kon dit niet.
Toen ik slaagde voor de havo wilde ik graag toerisme gaan doen. Alleen ik had niet het juiste vakkenpakket, ik had namelijk m&o of economie nodig. Deze vakken wilde ik gaan volgen op het ROC, maar dat mocht niet omdat ik geslaagd was en omdat ik nog geen 18 was (volwassenenonderwijs). Toen ben ik dus Pabo gaan doen, met zo’n instelling van; dan ga ik dat maar doen. Uiteindelijk ben ik dus in het 1e jaar gestopt zodat ik kon gaan doen wat ik echt leuk vond. Nu ben ik dus bijna klaar met die vakken volgen en begin ik in september aan toerisme.
Ja.
Nee niet echt, heb er niks meer van gehoord.
Ik begin in september tegelijk met anderen aan een nieuw schooljaar.
Ik ben nog niet begonnen aan mijn nieuwe opleiding, dus daar durf ik nog niks over te zeggen. Maar de keuze voelt goed.
Ja, ze hebben me goed gesteund.