Vragenlijstje gezonde voeding

Een vriendin en ik doen een onderzoekje over tekstschrijven, en ik vroeg me af of er wat meiden op dit forum zijn die mee willen helpen! Het enige wat je hoeft te doen is twee korte teksten lezen, en wat vragen daarover beantwoorden. Het staat allemaal in de tekst v/h onderzoek hieronder.
Mocht je willen helpen, PM me dan even en dan PM ik jou de teksten! (allebei rond de 500 woorden, dus allebei vrij kort!)
__

Beste mevrouw/meneer,
Wij, Lotte [achternaam] en Denise [achternaam], zijn bezig met een onderzoek en willen u vragen om hieraan mee te doen. Ons onderzoek gaat over een gezond gewicht en de gezonde voeding die daarbij hoort. Wij hebben teksten hierover gereviseerd voor kiesbeter.nl en wij willen graag uw mening weten. Dit onderzoek duurt ongeveer een kwartier.
Het volgende is de bedoeling:
We beginnen met een korte vragenlijst. Daarna geven wij u de teksten te lezen. Tijdens het lezen van de teksten schrijft u plus (+) of een min (-) bij de elementen in de tekst waar u opmerkingen over heeft. Met een plus geeft u aan dat het stuk een goed is en met een min geeft u aan dat er een probleem is met het gedeelte dat u net gelezen hebt.
Het is de bedoeling dat u de tekst leest zoals u normaal ook een tekst zou lezen. Bij het lezen kunt u op verschillende dingen letten, zoals; relevantie, schrijfstijl, begrip, etc. Na het lezen van ieder tekst stellen wij een paar vragen zodat wij ook begrijpen waarom u ergens een plus of min bij heeft geplaatst. Uiteindelijk gaan we uw oordeel dan gebruiken om de tekst nogmaals te herschrijven. Het onderzoek is dus gericht op de teksten en niet op u als proefpersoon. Wanneer u begint met lezen geven wij u de ruimte om rustig te gaan lezen, praten zullen we daarom tijdens het lezen niet doen.

Ten slotte willen we u alvast hartelijk bedanken voor uw medewerking!

Voorbereidende vragen

Wat is uw leeftijd?
In welke plaats woont u?
Wat is uw hoogst voltooide opleiding?
Wat is uw gewicht?
Wat is lengte?

Vindt u gezonde voeding belangrijk?
Denkt u van te voren dat u een gezond gewicht heeft?

Zoekt u wel eens informatie over gezonde voeding en een gezond gewicht op, op het internet?
Kent u de website KiesBeter.nl?
Zo ja, Heeft u wel eens informatie opgezocht op KiesBeter.nl?

Interview vragen

Begrijpt u de inhoud van de tekst?
Vind u de tekst goed gestructureerd?
Zijn er nog lastige termen die niet verhelder worden?
Zijn de kopjes goed gekozen?
Bent u tevreden met de hoeveelheid informatie die aangeboden wordt?
Vindt u de tekst geloofwaardig?
Gaat u iets met deze informatie doen?
Zou u, na dit gelezen te hebben, nog door gaan zoeken naar meer informatie over hetzelfde onderwerp?

Tekst 1:

Hoe eet ik gezond?

“Snoep verstandig, eet een appel.” Een kreet bekend bij velen. Maar, voor een echt gezond voedingspatroon is meer nodig dan alleen dat. Helaas bestaan er nog veel onduidelijkheden over gezonde voeding. Dus, gezond eten: hoe doe ik dat? En waarom is het nodig?

Waarom gezond?

Veel mensen eten te veel en verkeerd. Gezond eten levert een belangrijke bijdrage aan een gezond leven. Het levert de voedingsstoffen die nodig zijn om het lichaam gezond te houden. Gezond eten is samen met voldoende bewegen de basis voor een gezond gewicht en verkleint daarnaast het risico op chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten, diabetes en een aantal vormen van kanker. Zo kan gezond eten een grote rol spelen in gezond leven en gezond blijven.

De Schijf van Vijf

Gebruik de Schijf van Vijf en kies elke dag voor gezond, lekker en veilig eten. Gezond eten betekent met gezond verstand bewuste keuzes maken. Gebruik daarbij de vijf regels van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum: •Eet gevarieerd •Eet niet te veel en beweeg •Gebruik minder verzadigd vet •Eet volop groente, fruit en brood •Ga veilig met voedsel om. Met de aanbevolen hoeveelheden als richtlijn en genoeg variatie in de voeding heeft u zo een goede basis voor een gezond eetpatroon.

Wat mag ik wel?

Het menselijk lichaam heeft voldoende van alle verschillende voedingsstoffen nodig: door gevarieerd te eten is de kans het grootst dat u deze binnenkrijgt. Gezond eten volgens de Schijf van Vijf zorgt ervoor dat u deze voedingsstoffen in voldoende mate binnenkrijgt. Deze basis bestaat uit een ruime hoeveelheid brood, aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten. Verder mag u ook veel groente en fruit en twee keer per week vis eten. Dit wordt aangevuld met zuivel en vlees, eieren of vleesvervangers en margarine of bak- en braadproducten. Verder is voldoende vocht belangrijk.

En wat niet?

Voedingsmiddelen zoals sausen, snacks, koek, snoep en gebak zijn niet opgenomen in de Schijf van Vijf. Dit is omdat deze producten al snel voor te veel calorieën zorgen. Bovendien zijn ze minder belangrijk voor het leveren van voedingsstoffen. We noemen deze producten dan ook ‘extra’s’.
Gezond eten betekent dan ook: niet te veel van alles buiten de Schijf van Vijf. Gezond eten bevordert een gezond leven en lichaam, dus: Kies bewust voor gezonde voeding en geniet ervan!

Tekst 2:

Gezond gewicht
Een gezond gewicht is een gewicht waarmee de risico’s op verschillende ziekten niet verhoogt wordt. Daarom is het belangrijk om naar dit gezonde gewicht te streven, of deze te behouden. Dit kun je doen door niet te veel en gevarieerd te eten, hiernaast is het belangrijk om voldoende te bewegen, dus minstens 30 minuten per dag. Ook is het goed om regelmatig je gewicht te controleren zodat als je gewicht ongezond dreigt te worden je er op tijd bij bent.

Overgewicht
Overgewicht zijn de kilo’s die je gezondheid bedreigen. Deze kilo’s verhogen het risico op ziekten. Als er veel te veel van deze kilo’s zijn, is er sprake van obesitas, zwaar overgewicht. Dit is meestal het gevolg van een ongezonde leefstijl
Bij overgewicht heb je meer kans op diabetes type 2, hart en vaatziekten, hoge bloeddruk, verschillende vormen van kanker, galstenen en gewrichtsaandoeningen. Wanneer u echt obesitas heeft is de kans ook groter op ademhalingsproblemen, onvruchtbaarheid, psychische problemen, jicht en slaapstoornissen.

Ondergewicht
Ondergewicht betekent dat je minder weegt dan gezond is. Ook hier zijn verschillende risico’s aan verbonden. Zo kan je last krijgen van lusteloosheid, menstruatieproblemen, verstoppingen, botbreuken, slaapproblemen en vitaminetekorten.
Aan ondergewicht zijn ook ziekten verbonden. Als u last heeft van ernstig ondergewicht zou het kunnen zijn dat u lijdt aan anorexia nervosa of boulimia nervosa. Anorexia is een eetstoornis, hierbij eet iemand nauwelijks en heeft diegene een vervorm beeld van zijn of haar eigen lichaam. Boulimia nervosa is een psychisch probleem, hierbij heeft iemand eetbuien waardoor diegene aan zou kunnen komen, maar om dit te voorkomen braakt diegene of worden er laxeermiddelen gebruikt.

Is uw gewicht gezond?
Het gewicht is te meten op verschillende manieren. De meest bekende is het BMI. De formule hiervoor is:

Hierbij hoort de volgende tabel:
Gewicht

http://img42.imageshack.us/img42/3366/picture1enk.png

Een andere manier om overgewicht te bekijken is de middelomtrek, hiervoor moet het smalste stuk van de middel gemeten worden. Het stuk tussen onderste rib en de bovenkant van het heupbeen.

Tabel hierbij:

http://img704.imageshack.us/img704/7904/picture2hfu.png

Afvallen
Als uw gewicht valt bij een van de categorieën die het woord overgewicht bevat, dan is het verstandig om af te gaan vallen. Dit moet wel op een gezonde manier gebeuren, anders zijn er weer andere risico’s aan verbonden.
Om gezond af te vallen is het belangrijk om vooral gezond, en met regelmaat te eten. Als u hiernaast weinig alcohol consumeert en veel beweegt, zou het zo moeten zijn dat u een halve tot een hele kilo per week afvalt. Als u meer afvalt dan dit is de kans groot dat de kilo’s die u afvalt van uw spierweefsel zijn.

Aankomen
Als uw gewicht valt bij de categorie ondergewicht dan is het verstandig om aan te komen. Doe dit wel op een gezonde manier, een hele hoop vet voedsel eten zorgt voor andere risico’s dan degene waarvan u nu last heeft.
Om gezond aan te komen moet u gezond, voldoende, vaak, regelmatig en rustig eten. Als u een gezond eetpatroon aanhoudt komt u als het goed is op een gezonde en normale manier aan.

Op gewicht blijven
Als u eenmaal uw streefgewicht heeft behaald is het belangrijk om op gewicht te blijven. Om dit te doen is het vooral belangrijk om op uw eetpatroon te letten en indien nodig deze aan te passen.

Wat is uw leeftijd?
18 jaar.
In welke plaats woont u?
Rotterdam
Voltooid: Basisschool
Bezig: VWO
Wat is uw gewicht?
59 kg
Wat is lengte?
1.69

Ja.
Ja.
Zoekt u wel eens informatie over gezonde voeding en een gezond gewicht op, op het internet?
Soms.
Kent u de website KiesBeter.nl?
Nee.

Interview vragen

Ja.
Ja.
Nee.
Ja.
Ja, hoewel het misschien wel interessant is om ook echt de schijf van 5 erbij te plaatsen en andere dingen. Zoals wanneer er gezegd wordt dat het belangrijk is op gewicht te blijven door op een bepaalde manier te eten, verwijs dan naar een eetschema, of schema met dingen die je dan het beste kan eten.
Ja.
Nee. Eigenlijk alles wat er staat dat wist ik al en hou ik me ookal voor een groot deel aan.
Zou u, na dit gelezen te hebben, nog door gaan zoeken naar meer informatie over hetzelfde onderwerp?
Indien nodig wel ja.

Haha thanks voor het invullen, maar de tekst die gelezen moet worden staat niet in het topic :wink: als je wilt helpen kan ik ze je toesturen…

Ik wil wel helpen!
Ik dacht dat het ging om de inhoud van de site.
Dus had daar een beetje rondgeklikt, haha!

En ik zie net dat dat komt omdat ik verkeerd had gelezen haha!

Maakt niet uit :slightly_smiling_face: Ik heb de teksten in de beginpost gezet!

Haha mag niet! Maar ik zal hem even doen :stuck_out_tongue:

Wat is uw leeftijd?
16
In welke plaats woont u?
Den Bosch
Havo
Wat is uw gewicht?
50 kilo
Wat is lengte?
1,68

Ja, maar ik vind wel dat je af en toe ook iets ongezonds mag eten.
Ja

Ja
Kent u de website KiesBeter.nl? nee

Interview vragen

Ja
Ja
Nee
Ja
ja
Ja
Ik denk het wel
Ja

Wat is uw leeftijd? 15
In welke plaats woont u? zwolle
Wat is uw hoogst voltooide opleiding? basisschool
Wat is uw gewicht? 58
Wat is lengte? 172

Vindt u gezonde voeding belangrijk? ja
Denkt u van te voren dat u een gezond gewicht heeft? redelijk
oh en op de tekst eigelijk allemaal wel ja:P

Zoekt u wel eens informatie over gezonde voeding en een gezond gewicht op, op het internet? ja
Kent u de website KiesBeter.nl? nee
Zo ja, Heeft u wel eens informatie opgezocht op KiesBeter.nl?nee

Wat mag niet? :open_mouth:
__

ETA:
De opdracht is van school btw, we doen dit niet vanuit opdracht van een bedrijf en proberen ook geen reclame te maken voor die website… dat het van een specifieke website is is vanuit school gekozen om ons wat praktijkervaring te geven :slightly_smiling_face:

Heb de post aangepast op de teksten haha!

Wat is uw leeftijd? 16 bijna 17
In welke plaats woont u? Zeeland
Wat is uw hoogst voltooide opleiding? VWO
Wat is uw gewicht? 54
Wat is lengte? 1,75 ongeveer

Vindt u gezonde voeding belangrijk? Ja, al eet ik zelf niet bepaald gezond
Denkt u van te voren dat u een gezond gewicht heeft? Ja, er zou zelfs nog wat bij mogen

Zoekt u wel eens informatie over gezonde voeding en een gezond gewicht op, op het internet? Nee, niet meer. Toen ik 13 was wel, maarja toen kwam ik ook in tha puberteit enzo :slightly_smiling_face:
Kent u de website KiesBeter.nl? ja
Zo ja, Heeft u wel eens informatie opgezocht op KiesBeter.nl? nee

Interview vragen

Begrijpt u de inhoud van de tekst? ja
Vind u de tekst goed gestructureerd? ja
Zijn er nog lastige termen die niet verhelder worden? ja
Zijn de kopjes goed gekozen? ja
Bent u tevreden met de hoeveelheid informatie die aangeboden wordt? zou meer mogen zijn
Vindt u de tekst geloofwaardig? jawoooor
Gaat u iets met deze informatie doen? denk het niet :grinning:
Zou u, na dit gelezen te hebben, nog door gaan zoeken naar meer informatie over hetzelfde onderwerp? Weet niet

Thanks voor de mensen die hem ingevuld hebben! (was een paar dagen bezig dus kon niet echt lang online zijn ^^)

Algemene opmerkingen over de teksten zijn ook meer dan welkom!
(dingen als “Ik denk dat mensen deze zin niet gaan snappen” of “hier mag wel meer informatie over” etc)