vragenlijst voor moeders

Ben jij net bevallen of het afgelopen jaar? Zou je dan voor mijn studie ‘verloskunde’ deze vragenlijst willen invullen.
Hiervoor moet je wel onder begeleiding zijn geweest van een verloskundige (1e lijn) en het liefst thuis zijn bevallen.(het ziekenhuis kan ook)

• Had je al eerdere ervaringen met baren. wat was jou eigen verwachting voordat de baring begon
    de aspecten / onderdelen waarop je positief terug kijkt;
    · de aspecten / onderdelen die je liever anders zou zien;
    · welke keuzes je zelf mocht maken tijdens de baring?
    · de mate waarin je controle hebt ervaren over alles wat er (met je) gebeurde tijdens de baring. Welke rol speelde pijn en / of angst tijdens haar de baring.
    · de aanwezigheid van de verloskundige. Wanneer kwam ze? Wat zei ze? Wat deed ze?
    Wanneer ging ze weer weg? Wat was de reden? Hoe heb je de aanwezigheid en
    afwezigheid van de verloskundige tijdens de baring ervaren?
    · Hoe kijk je terug op de begeleiding door de verloskundige?

Niet voor mij bestemd :slightly_smiling_face: Misschien dat je deze kan posten in een officieel topic voor moeders

Gelukkig ben ik nog geen moeder, daar ben voel ik me nog veel te jong voor (:

ik kan alleen geen topic vinden, die nu nog gebruikt word.

Wil het lijstje wel voor je invullen, maar ik ben een aantal jaar geleden bevallen :slightly_smiling_face:
Dus zal ik het nog doen voor je?

baren is echt een vies woord. :’)
maar godzijdank ben ik geen moeder.

- Had je al eerdere ervaringen met baren. wat was jou eigen verwachting voordat de baring begon
Ik had geen ervaring met een bevalling. Dit was mijn eerste (zeker niet de laatste) Ik heb er niet veel bij stilgestaan hoe het “zou gaan” en ben positief de bevalling ‘ingegaan’.

Ik heb een ziekenhuis-bevalling gehad. Ik moest en het is fijn want je hebt alles bij de hand “mocht” het mis kunnen gaan! De steun van mijn man en vriendin hielpen ook enorm.

Dat ze mij vertelden hoe ik moest gaan liggen tijdens de (voor)weeën en die puf-kut mag van mij weg (maar die ging weg, want ik doe niet puffen)

Ik had niet veel keuze. Ik denk dat ik (en ieder ander) blij mag zijn als ie in een bed kan bevallen. Ik zelf ben hartpatient, dus ik kan geen “rare wensen” uitvoeren

· de mate waarin je controle hebt ervaren over alles wat er (met je) gebeurde tijdens de baring. Welke rol speelde pijn en / of angst tijdens haar de baring.
Ze hebben me tijdens en na de bevalling goed begeleid. Daar ben ik wel zeer tevreden over (behalve de puf-kut dan, maar dat is maar 1 persoon) Ik had geen angst tijdens de bevalling en ook geen pijn ervaring, alleen een oerkracht en gewoon irritant gevoel

· de aanwezigheid van de verloskundige. Wanneer kwam ze? Wat zei ze? Wat deed ze?
Ik kan me niet eens herinneren of er bij mij een verloskundige was. Alleen maar veel dokters en assistentie. Zelf mijn gyneacoloog was er niet bij. Die kwam een dag erna even checken. Maar al die andere dokters die hebben me goed begeleid op de momenten dat ik/wanneer ik mocht persen. Ze zeiden wanneer ik het kon en mocht doen vanwege die 10cm ontsluiting. Ze hebben niet veel hoeven zeggen omdat ik alles zelf goed onder controle had. (zeiden ze ook achteraf)

Er was wel altijd een leerling aanwezig en voor de rest wisselenden die dokters het af. Ik heb het niet als stoorfactor ervaren, meer als: “Hey, alweer een ander?? Ow”

Ik ben zeer tevreden!

xLivx: ja hoor als je wilt, is het altijd handig voor mij.

ookshow_Baby: Was je tijdens je zwangerschap al onder begeleiding van een gynaecoloog in het ziekenhuis? of ben je tijdens tijdens de bevalling naar het ziekenhuis gegaan?

muahah ook nuttige info :’)

Ben niet bevallen, maar studeer ook verloskunde! :grinning: Waar studeer jij en hoeveelste jaars ben je?

in Maastricht, 1e jaars. en jij?

groningen 2e jaars :slightly_smiling_face: leuk! ben buiten mijn eigen school om nooit iemand tegen gekomen die het ook studeerde…

Ik ben inderdaad tijdens de zwangerschap onder begeleiding geweest van een gyn. Dat zal altijd wel zo blijven, want ik ben hartpatient. Ik moest ook in 't ziekenhuis bevallen. Was geen andere optie… maar op zich vind ik in’t ziekenhuis bevallen wel zeer goed, ook voor andere mensen misschien, want je hebt echt alles bij de hand

Had je al eerdere ervaringen met baren. wat was jou eigen verwachting voordat de baring begon
Het was mijn eerste bevalling dus geen ervaring, maar was al wel een keertje bij een bevalling geweest. Was toen de bevalling echt naderde onwijs zenuwachtig en bang, vooral voor de pijn.
Weinig eerlijk gezegd, heb een nare bevalling gehad.
Hmm, het gene wat heel storend was dat mijn vriend en de verloskundige een aanvaring hadden. Had liever gehad dat de verloskundige toen ook naar mij luisterde om de rust te behouden, ipv nog even snel terug te reageren op mijn vriend :pensive:
Dat ik even in bad mocht gaan om de weeën te verzachten.
Pijn en angst waren een hele grote rol. Later zijn we ook naar het ziekenhuis gegaan omdat de ontsluiting niet genoeg vorderde.
Nadat mijn vliezen waren gebroken en de weeën regelmatig werden kwam ze al redelijk snel. Er werd gekeken hoe ver ik was etc. maar na een aantal uur stuurde ze me door naar het ziekenhuis.
De aanwezigheid redelijk. Het ruzietje was wel heel vervelend, en ik was daarna ook blij dat ik werd overgenomen door een andere in het ziekenhuis, zij hielp mij veel meer.
Best slecht dus! Vond dat ze niet heel professioneel reageerde. Ook niet op het feit dat ik nog zo jong was, heb ik best nare opmerkingen over gehad.