Vragenlijst: Fries en Twents, wat vind jij?

Hallo! Ik heb een paar vragen over wat jullie van het ‘‘Fries’’ en het ‘‘Twents’’ vinden, ik hoop dat jullie deze voor me in willen vullen :slightly_smiling_face:

1. Hoe oud ben je?
  2. Wat vind je ervan dat Fries een taal is?
  3. Wat vind je ervan dat Twents een dialect is?
  4. Vind jij dat er een verschil zit tussen het Twents en het Fries?

Alvast bedankt :slightly_smiling_face:

1. Hoe oud ben je?
    12
    Leuk voor de Friezen
    Leuk voor de tukkers.
    Vast wel
  1. Hoe oud ben je? 15
  2. Wat vind je ervan dat Fries een taal is? Ja leuk?
  3. Wat vind je ervan dat Twents een dialect is? Ja oké? Mensen van verschillende plaatsen praten natuurlijk anders.
  4. Vind jij dat er een verschil zit tussen het Twents en het Fries? Ja tuurlijk, het is compleet anders.

Ik kom zelf uit Twente maar heb geen “onmeunig” accent ofzo, ik vind dit een beetje kort door de bocht vragen :’). En je doet net alsof Twents en Fries de enige subtalen/dialecten in Nederland zijn… Wat dacht je van Amsterdams, Rotterdams, Brabants, Limburgs, Gronings, etc?

Niet praten over Brabants. Dat is vreselijk. Limburgs is nog erger.

OT:

1. Hoe oud ben je? 15
  2. Wat vind je ervan dat Fries een taal is? Spannend enzo.
  3. Wat vind je ervan dat Twents een dialect is? Niet interessant.
  4. Vind jij dat er een verschil zit tussen het Twents en het Fries? Dat is gewoon een domme vraag. Natuurlijk zit er verschil tussen.
  1. Hoe oud ben je? 15
  2. Wat vind je ervan dat Fries een taal is? Leuk dat de Friezen toch nog ergens trots op kunnen zijn.
  3. Wat vind je ervan dat Twents een dialect is? Best, er zijn zoveel dialecten.
  4. Vind jij dat er een verschil zit tussen het Twents en het Fries? Ja tuurlijk. Fries is echt lelijk, en lijkt veel op Duits. Ik kan het zelf niet echt spreken maar wel goed verstaan, aangezien mijn hele familie daar woont.

1. Hoe oud ben je?18
2. Wat vind je ervan dat Fries een taal is?Goed :grin:
3. Wat vind je ervan dat Twents een dialect is? Goed
4. Vind jij dat er een verschil zit tussen het Twents en het Fries?Ja. Fries heeft eigen grammatica, woorden en spelling. Ik vind Twents meer een verbastering van Nederlands.

Oke, ik ben niet echt objectief, ben Fries :slightly_smiling_face:

1. Hoe oud ben je?
    18 jaar oud
    Daar is niks van te vinden, het Fries IS een taal en deze bestaat langer dan de Nederlandse taal.
    Het Twents is een dialect, wat heb je daaraan te vinden?
    -.- tuurlijk zit er een verschil tussen Twents en Fries. Anders zou het wel Fries en Fries heten?!

Nogmaals, de Friese taal bestaat al vele malen langer dan de Nederlandse taal. ik begrijp niet waar je met deze vragenlijst heen wilt.

1. Hoe oud ben je? 17 jaar
  2. Wat vind je ervan dat Fries een taal is? Het maakt mij niet zoveel uit, vind het alleen irritant als je dan op vakantie bent en van die friezen hoort praten helemaal in hun eigen taal waar je niks van snapt… Maar dat is met alle dialecten zo.
  3. Wat vind je ervan dat Twents een dialect is? Zelfde idee als hierboven.
  4. Vind jij dat er een verschil zit tussen het Twents en het Fries? Nee, allemaal hetzelfde.
  1. Hoe oud ben je?
    Ja dat is nou eenmaal zo he, en ik heb nu eenmaal dat pech dat ik het ook nog spreek en versta. Maar lezen en schrijven word een drama. Maar dat geldt dan voor mij. Ik vind het over het algemeen dat sommige friezen dan vinden dat friesland een echt land is, dus die taal had er voor mij niet hoeven zijn.
    Grappig, in elke streek heb je wel een dialect dat vind ik echt leuk haha
    Fries is een echte erkende taal, en dat is een dialect (Twents) dus niet.
  1. Hoe oud ben je? 15
  2. Wat vind je ervan dat Fries een taal is? Wel logisch, het klinkt echt heeeel anders dan het ABN.
  3. Wat vind je ervan dat Twents een dialect is? Ook logisch. Het is op zich redelijk verstaanbaar, ook als je het niet spreekt.
    Ja. Twents verschilt een beetje met ABN, Fries veel meer.
    Het kan zijn dat ik nogal partijdig ben, aangezien ik uit Twente kom. Ik vind Twents dus gewoon veel makkelijker te verstaan dan Fries :’).

Nu ben ik wel heel benieuwd waar je vandaan komt :’) Ik vind het altijd leuk als girlscene personen bij mij uit de buurt komen, vooral als ze me aardig lijken haha.

1. Hoe oud ben je? 15
  2. Wat vind je ervan dat Fries een taal is? leuk! (ben zelf ook fries)
  3. Wat vind je ervan dat Twents een dialect is? niet erg, ken bijna niemand met een twents dialect.
  4. Vind jij dat er een verschil zit tussen het Twents en het Fries? ja, fries is een taal en twents niet. fries heeft ook echt andere woorden enzo. vind het wel handig als ik ergens ben en ik kan gewoon fries blijven praten. (zonder dat iemand het verstaat)
  1. Hoe oud ben je?
    16
    Raar, ik vind het gewoon een dialect.
    Ja alles heeft een dialect, dus.
    Ja denk het?
  1. Hoe oud ben je? 19
  2. Wat vind je ervan dat Fries een taal is? Het is een feit, er is niets van te vinden.
  3. Wat vind je ervan dat Twents een dialect is? Idem
  4. Vind jij dat er een verschil zit tussen het Twents en het Fries? Ik hoor wel verschil :’)

Sorry hoor, maar wat wil je hier mee bereiken? Van Friezen en Tukkers krijg je enkel subjectieve reacties en de rest denkt: Care…

1. Hoe oud ben je?
    18
    Leuk, want ik spreek het xD
    Leuk
    Ja, het klinkt heel anders, duh xD