Vragen stellen of niet?

Hey meiden,
Ik zit eigenlijk met iets in mijn klas. Ik studeer lerarenopleiding aan de hogeschool en voor bepaalde vakken zitten we in een aparte klas waar mensen van verschillende vakkencombinaties samenzitten.

Ik begon dit jaar echt enorm gemotiveerd, omdat ik de opleiding supergraag doe en ik het enorm interessant vind. Mijn droom is leraar worden, dus voelde ik me helemaal op mijn plaats en vind ik het niet erg om hard te werken voor school. Hoe sneller ik voor de klas kan, hoe beter. :slightly_smiling_face:

Nu zit ik dus met het probleem dat een groepje meisjes me vuil aankijken, telkens als ik een vraag stel in de klas of een antwoord geef. Het is niet zo dat ik continu iets zeg, maar ik werk wel mee omdat ik de leerstof leuk vind, terwijl zij gewoon zitten te facebooken in de les.

Het werd nog erger toen mijn lector in een andere les hardop zei dat ik het beste instapexamen had gemaakt. Nu bekijken ze me als een strever, seut… en ik merk ook dat ze roddelen over mij.

Mijn vriendinnen en vrienden in de klas (ik heb gelukkig ook heel toffe mensen erbij) zeggen dat ik het me niet aan moet trekken, maar dit is echt moeilijk. Ik durf nu zelfs niets meer te vragen in de les als ik iets niet begrijp…

Ik weet echt niet wat ik nu moet doen, want het me niet aantrekken lukt me niet. Hopelijk heeft iemand tips :slightly_smiling_face:

Tja, je moet je eroverheen zetten. Als jij iets niet snapt, dan lijkt het me wel zo prettig voor jezelf als je het alsnog vraagt. En dat ze jou dan vuil aankijken is hun probleem. Beetje harder worden (ja, dat klinkt kut, ik weet het, maar dit kun je later ook niet gebruiken.)

Geen zorgen hoor! Je bent niet de enige!

Ik zit met een bepaald groepje meiden altijd in de klas, vaak vragen stellen, en als er een vraag gesteld word en ik weet het antwoord er op. Waarop de docent zegt “Goed gedaan! Ik had niet verwacht dat iemand dat wist!” Dan krijg je gewoon eenmaal vuile blikken.

Maar ik denk dan zo maar. Dan vraag je maar wat meer. Want uiteindelijk ben jij de gene die de voldoende haalt en die overgaat. Dan blijven hun maar een jaartje zitten. Eigen schuld dikke bult. Moet je maar niet facebooken onder de les.

Ik snap dat je je er niet zomaar overheen kunt zetten, maar dat is toch echt de enige oplossing… Je zult altijd mensen hebben die er niet tegen kunnen dat er mensen zoals jij zijn die wél super gemotiveerd zijn om hun droom te bereiken! Bij mij is er ook een jongen die elk college wel een vraag/opmerking heeft, en daar wordt ook om gezucht, echt flauw.
Als het je blijft irriteren, zou je misschien na je les naar je professor kunnen gaan om je vragen te stellen? Als ik jou was, zou ik het ‘gezucht’ gewoon negeren, maar anders is dit misschien een oplossing, zodat je in ieder geval alles snapt.

Heel erg bedankt voor de steun en tips. :slightly_smiling_face:
Jullie hebben helemaal gelijk. Ik ga echt mijn best doen om me erover te zetten, het is niet makkelijk maar toch. En die tip van na de les even bij de lector te gaan, neem ik zeker mee. :slightly_smiling_face:

Gewoon om lachen… Wat heb je aan de goedkeuring van mensen die een paar jaar in je leven zijn en je daarna noooit meer ziet?

Trek het je niet zo aan. Die meisjes zijn gewoon jaloers dat jij wel mooie cijfers haalt/gaat halen en zij niet omdat jij wel oplet en je huiswerk doet en zij niet of onvoldoende.

En trouwens, als je later leraar wilt worden, zal er ook wel eens over je geroddeld worden in de klas. :’)
Niet zo’n big issue van maken, gewoon negeren die hap en gewoon je ding doen.