Vragen over profielkeuze

Hallo!
Ik zit in 3 vwo en ga waarschijnlijk NG doen!
Kunnen jullie mij meer informatie geven over het verschil tussen economie en M&O, en wat jullie leuker vinden, en wat het beste is voor later.
Weten jullie toevallig iets meer over het vak NLT?
En is het waar dat je in de 4e klas minder toetsen krijgt, zodat je meer tijd hebt om te leren?
Alvast bedankt! Kusjes x

Hoi,
Ik zit nu in 5v NG/NT

je krijgt (of in ieder geval, wij kregen) echt niet minder toetsen, juist meer, en je moet juist meer doen zodat je het red. Dat hebben in ieder geval heel veel mensen bij mij op school

verder heb ik niet echt iets over M&O en nlt

Haha oke bedankt! Veel mensen zeggen dat je moeilijkere toetsen krijgt, maar dat ze beter verdeeld zijn over de periodes. Dus dat je niet de ene week geen 1 toets hebt, en de andere 5. Dus dat je zegmaar meer tijd hebt om te leren omdat het beter is geplant.

m&o is volgensmij meer gericht op bedrijven en de bedrijfskunde etc.

Bij economie kijk je meer hoe de economie in heel Nederland werkt en alles wat er bij komt kijken, terwijl je bij M&O echt kijkt hoe het er in een bedrijf zelf aan toe gaat.
NLT weet ik verder niks over.
En in de vierde krijg je inderdaad wel minder toetsen, maar je moet wel veel meer leren voor die toetsen. Eerst had je bijv nog een SO over hoofdstuk 1 en 2 en dan een repetitie over 1,2,3 en 4 (bijvoorbeeld) maar in de vierde moet je dan ineens alle vier de hoofdstukken weten. Dit geeft je eigenlijk meer zelfstandigheid, dat je leert om goed gaat plannen etc.

M&O is zeg maar alles wat je nodig hebt om een bedrijf op te richten, dus zeg maar het boekhoudkundig deel van economie. Ik vind zelf M&O leuker, ook handig voor later kan je de administratie doen etc,

Ik weet natuurlijk niet hoe ze het op jouw school doen, maar over het algemeen heb je toetsweken (4 per jaar) waar je dus ineens alle toetsen krijgt. Soms zijn er nog wel toetsen buiten de toetsweken om, maar over het algemeen worden de meeste in die toetsweek gepland. Dus ligt eraan of je dat goed verdeeld vindt.

Je krijgt minder toetsen bij ons, maar je moet er wel 10 keer zo veel voor doen. In de 4e heb je bij ons namelijk geen SO’s meer. Ik heb zelf NG en vond het echt heel moeilijk in het begin, maar het gaat steeds beter. ( De omschakeling van 3 naar 4 vond ik zelf al heel moeilijk).
NLT heb ik zelf niet, maar een vriendin van mij wel. Je gaat dan heel veel proefjes doen, en je moet echt heel veel verslagen maken. Het schijnt wel erg leukt te zijn :slightly_smiling_face:

NLT is wel gaaf hoor, wel heel erg bèta.

Het wordt zwaarder in de zin dat je geen so’s en stuff meer krijgt, maar één toetsweek (nouja, vier per jaar ofzo, dat hangt van je school af, maar dus niet mer verspreid over de periode). Dan heb je dus meer stof in een keer, maar het werkt veel fijner imo, vooral omdat je zoveel zelfstandig mag doen (:

Met NG+NT kun je alles doen btw.

Ik neem:
Wiskunde B
scheikunde
biologie
natuurkunde
NLT
M&O
Duits.

Kan ik dan ook nog de economie in . Want ik heb nog geeeeen idee welke richting ik later op wil, daarom doe ik juist NG, zodat ik nog heel veel kan ! En bedankt!

Zou ik echt niet doen, wordt heeeel zwaar. Je hebt nu al negen vakken en tien heb je echt geen tijd voor…
En daarnaast kan je redelijk veel economische studies met een NG profiel doen zonder ooit economie te hebben gehad…
Heb je geen decaan op school? Praat daar anders eens mee.

ik heb precies het pakket:
Ik neem:
Wiskunde B
scheikunde
biologie
natuurkunde
NLT
M&O
Duits.
Het is zeker niet makkelijk maar wel te doen! M&O is vooral veel rekenen, niet heel veel theorie en gaat vooral over bedrijven terwijl economie meer theoretisch is en gaat over een land of meerdere landen. NLT zou ik zelf niet meer kiezen het is vooral heel veel werk. veel presentaties, werkstukken, practicum verslagen en ik denk dat het heel moeilijk is zonder natuurkunde scheikunde en biologie. Met dit pakket is er geloof ik maar 1 WO studie die je niet kunt doen, je kunt dus eigenlijk nog alle kanten op dat is ook de rede dat ik dit heb gekozen. Succes ermee, met hard werken lukt dit wel!
xxx

Oh toevallig ik heb dit:

wiskunde A
scheikunde
biologie
natuurkunde
m&o
Duits
en als extra vak economie.

Voortaan topictitel niet meer in hoofdletters!

Zelf heb ik economie en m&o, en het is wel veel hetzelfde. Het is handig als je het allebei hebt iig. Als je beter bent in rekensommetjes oplossen kan je beter m&o kiezen (ook al is dit in de 4e en 5e veel theorie, maar eind 5e en in de 6e is het vooral rekenen, wat ook vooral het examen gaat zijn). En als je beter bent in verhalen schrijven en lezen, kan je beter economie kiezen :slightly_smiling_face:. Verder gaat m&o meer over het bedrijfsleven (winst-en-verliesrekeningen, balans, liquiditeitsbegroting, nv, bv, vof, aandelen etc.) en bij economie gaat het juist bijna niet over bedrijven (maar over overheid, vraag en aanbod, welvaart, globalisering etc.) Succes met je keuze :wink:!

Precies dit. verder is mno en economie veel hetzelfde, en moet ik zeggen dat ik sommige dingen bij economie beter snap door mno.
Over NLT weet ik neit veel, maar de mensen die eht bij ons doen vonden het een redelijk makkelijk vak. Er zijn heel veel mensen die er geen klote voor deden. En je hebt er geen centraal examen in, alleen maar schoolexamens!

ik heb alleen eco. beetje saai, maar ik ben dr wel goed in en ik denk dat ik dr wel wat aan heb.

Ik heb economie en m&o. Ik heb meer het gevoel dat m&o handiger is… Daar heb je het bijvoorbeeld over hypotheken etc, dat is gewoon handig voor later. Terwijl je bij economie alles hebt over wanneer een bedrijf maximale winst heeft etc, en over oligopolie en monopolie etc. Ik vind zelf dat de economie van klas 3 meer op m&o lijkt dan op de bovenbouw economie. Ik vind m&o leuker, het is wat meer werk, maar het is ook leuker (en makkelijker). Ik sta op m&o een 9 en op economie een 8.