Vragen over profielkeuze. Welk profiel en met wiskunde A of B?

Hallo meiden!
Ik zit dit jaar in 3 gymnasium en ik moet dus een profiel kiezen, alleen ik heb hier een beetje moeite mee. Ik wilde sinds vorig jaar al NG kiezen met Natuurkunde en wiskunde B omdat ik graag geneeskunde wil studeren. Alleen mijn probleem is dat ik Natuur- en Wiskunde haat. Ik ben er niet slecht in, ik haal wel goede cijfers maar wel met moeite.
Ik wil vooral NG kiezen omdat ik biologie leuk vind, eigenlijk het enige vak wat ik nog een beetje interessant vind op school. Alleen ik ben er niet echt geweldig in.
Ik ben juist heel erg goed in alle talen en ik vind het ook best leuk, en dan zou CM dus wel geschikt voor mij zijn. Het enige probleem is dat ik geschiedenis niet zo leuk vind.
En ik twijfel ook nog tussen wiskunde A en B, ik weet dat ik wiskunde B moet kiezen als ik Natuurkunde kies bij NG en ik denk eigenlijk ook dat wiskunde B beter bij me past. Ik ben het beste in formules en vergelijkingen bij wiskunde, en het slechtst in verhaaltjessommen en statistieken. Alleen iedereen zegt altijd dat wiskunde B heel moeilijk is en je er minimaal een 8 voor moet staan zodat het je echt zal lukken, dus ik weet niet of ik het wel aan kan.
Dus kort samengevat weet ik niet of ik wel NG moet kiezen omdat ik Natuurkunde en wiskunde moeilijk vind, maar ik vind bio vind ik leuk maar ik ben er geen ster in. En zal wiskunde B me wel lukken? Ik hoop dat er meer meiden zijn hier die vooral goed waren in de talen maar toch NG/NT hebben gekozen en me er misschien iets meer over kunnen vertellen aangezien mijn school er nog niet veel aan heeft gedaan en ik vreselijk ben in keuzes maken.

ps: Sorry voor het lange verhaal.

Je kan ook anders EM kiezen met wiskunde B en als extra vak Biologie? En in elk profiel zit wel iets wat je niet leuk vind want het perfecte profiel bestaat niet dus als 1 vak je niet bevalt zou ik er niet gelijk voor kiezen om dan gelijk het hele profiel niet te kiezen.

Ben je wel goed in scheikunde??

Zelf doe ik NG, vorig jaar met wiskunde B alleen dat vind ik nu te moeilijk worden, dus ik ga eind van de 4e klas wiskunde A doen. (Doe de 4e over).

Ik doe zelf N&G met wiskunde A en Natuurkunde, en zit in 6VWO
Is opzich wel een aanrader alleen uit je verhaaltje blijkt dat dat bij jou op school niet kan. Omdat als ik geneeskunde o.i.d. zou willen alleen maar een cursus wiskunde B zou moeten doen. Ik zou alleen wiskunde B kiezen als je echt goed bent in wiskunde, aangezien bij ons dat echt het vak is waar veel mensen over struikelen (ook die in de 3e er nog wel 8en voor haalde). En verder doe vooral waar je je goed bij voelt!

Ik wil graag C&M met Economie + M&O doen. Ik kieswaarschijnlijk wiskunde A. Maar mijn tip is om te kijken wat jouw docenten en jij het beste bij je past. Wat je het leukste vind. Ook de vakken die je leuk vind zijn belangrijk, daar kan je je profiel mee invullen

xx

Ik doe N&G met wiskunde B en natuurkunde. Ja, wiskunde B is inderdaad pittig. T/m de 3e was ik echt super goed in wiskunde, nooit onvoldoende gehaald in die 3 jaar tijd en kreeg aan het eind van de 3e ook wiskunde B advies.
Ik heb geen spijt dat ik wiskunde B heb gekozen, ik kan nu namelijk zo veel studies meer doen in de richting die ik leuk vind, omdat ik wiskunde B en natuurkunde heb. Ik moet er wel heel hard voor werken om voldoendes te halen en dat lukt me ook niet altijd, op dit moment -5vwo- sta ik zelfs onvoldoende voor wiskunde, gelukkig niet een diepe onvoldoende.
Het is dus echt heel pittig, maar ik zou het wel doen. Persoonlijk vind ik dat scheikunde ineens veeeel moeilijker werd in de bovenbouw, daar heb ik op dit moment de meeste moeite mee.

Wiskunde B is kut. Geloof me, ik heb ervaring (ik ben er nu mee bezig. xD)

Maar in de bovenbouw wordt wiskunde sowieso een stuk moeilijker. Iedereen haalt hier gemiddeld 2/3 punten lager dan vorig jaar en een groot deel van de jaarlaag staat onvoldoende.

Wiskunde B is een kwestie van goed bijhouden. Zodra je stopt met het huiswerk bijhouden, ben je sowieso de pineut (kutwoord :grin:). Maar je zegt zelf dat je wiskunde B wel aankan, dus ik zou daar voor gaan, want daar heb je serieus meer aan bij de meeste studies. Bij de meeste studies krijg je namelijk wiskunde én statistiek. Dus moet je wiskunde A en wiskunde B beheersen. En geloof me wiskunde A is veel makkelijker om in te halen dan wiskunde B.

Ik ben nu nog wel goed in scheikunde, maar ik heb het pas sinds dit jaar dus het is nog heel makkelijk.

Ja, daarom wilde ik ook wiskunde B kiezen. Ik heb er gewoon veel meer aan.
Ik denk trouwens dat E&M geen optie is voor mij aangezien ik economie nu al heel moeilijk vind en ik heb het pas een paar maanden.

Hmm, ja daarom twijfel ik ook zo erg. Iedereen zegt altijd dat je vakken moet kiezen die je leuk vind en waar je goed in bent. Maar de meeste mensen zijn vaak goed in natuurkunde, scheikunde en wiskunde en vinden dat ook leuk, en ze zijn dan weer slecht in talen en geschiedenis en haten het ook. Of weer andersom. Maar bij mij loopt het heel erg door elkaar, zeg maar. Dus ik moet sowieso iets kiezen wat ik niet leuk vind. Scheikunde vind ik trouwens (nog) wel leuk, maar natuurkunde vond ik vanaf het begin af aan al niks. Maar ik ben bang dat ik bijna niks heb aan mijn profiel als ik geen natuurkunde kies.

Als je geneeskunde wilt studeren zou ik ZEKER natuurprofiel met wisB nemen. Ik heb dat ook gedaan ondanks mijn afkeer voor natuurkunde :stuck_out_tongue: Dat je voor wiskunde B minimaal een 8 moet staan is onzin, het is vooral bijhouden. Ik was echt geen super slimme of hardwerkende student en het is mij ook gewoon gelukt om te slagen. Niet met geweldige cijfers, maar had voor m’n exacte vakken ook gewoon 6’jes en hoger. Ik zou bij je profielkeuze vooral kijken naar je opties voor later. Het profiel Natuur en techniek met biologie (of natuur en gezondheid met natuurkunde, maakt verder niet uit) en economie als extra vakken geeft je de mogelijkheid elke studie te doen. Als je zeker weet dat je later geen studie wilt doen waarbij je scheikunde, natuurkunde of biologie gehad moet hebben om de studie te mogen doen, zou ik gewoon EM of CM kiezen.

^Het is niet dat ik natuurkunde niet kan en ik er slechte cijfers voor haal, integendeel zelfs. Ik sta er nu bijna een 9 voor en vorig jaar een 8. Maar mijn probleem is dat ik het wel met moeite doe. Het duurt best lang voordat ik het snap, en als de leraar het uitlegt snap ik er vaak nog weinig van. Mijn vader helpt me daarom ook vaak. Maar als ik het eenmaal snap, kan ik alle opdrachten goed doen, daarom lukt het me wel om goede cijfers te halen.
En wat is NLT precies, en wat heb je eraan?

Voor mij geld dat niet. Ik had, voor mij dan, echt een pretpakket met N&T/N&G.

Mijn tip is om bij je decaan te vragen wat verstandig is om te doen, die heeft verstand van dit soort zaken en kan je advies geven over wat handig is. Ook kan hij, in tegenstelling tot wij, je cijfers bekijken zodat hij beter advies kan geven.

^Ja, dat doe ik dan denk ik maar. Ik ga ook nog hulp van mijn mentor vragen, hij is mijn wiskundeleraar. In elk geval nog bedankt voor jullie hulp!