Vragen over kunst (PWS)

Hoi,
ik doe mijn profielwerkstuk over wat kunst met mensen doet etc.
Daarom heb ik een paar kleine vraagjes waarvan ik hoop dat jullie deze willen beantwoorden.
Je moet bij kunst natuurlijk niet alleen aan schilderijen en beelden denken, maar ook aan fotografie, design etc. etc. en niet alleen met kunst die je zelf ziet maar ook die je zelf maakt.
Beperk je vooral niet en vertel alles wat je wil vertellen misschien kan ik het wel gebruiken, want het is een heel breed onderwerp :slightly_smiling_face:

Wat betekent kunst voor jou?
Wat doet kunst met je? (emoties/gedachtengang)
Zorgt kunst er voor dat je een andere kijk op de wereld krijgt?
Heb je een persoonlijke ervaring met iets dat met kunst te maken heeft die heel belangrijk voor jou is/een keerpunt heeft gemaakt in jouw leven?

super bedankt alvast!

ps: als je hier wil discussiëren over dit onderwerp verder mag dit ook gewoon, vind ik altijd leuk haha

Haha, net bezig met mijn kunstopdracht (:

Wat betekent kunst voor jou? Kunst is voor mij een uiting van jouw kijk op de wereld, van jouw mening, van je gedachten en emoties. Het is iets heel eigens.
Wat doet kunst met je? (emoties/gedachtengang) Het zet me aan het denken, kan me raken.
Zorgt kunst er voor dat je een andere kijk op de wereld krijgt? Nee, maar ik denk wel na over het onderwerp en dan kan je kijk wel iets nuanceren.
Heb je een persoonlijke ervaring met iets dat met kunst te maken heeft die heel belangrijk voor jou is/een keerpunt heeft gemaakt in jouw leven? Nee niet echt, heb wel ontdekt dat ik kunst maken (dus tekenen maar ook andere vormen) heel fijn vind, ik vind het leuk om creatief bezig te zijn maar ook met mezelf. Maak bijvoorbeeld nu een zelfportret en nu denk ik dus ook heel erg over mezelf na. Maar het is niet levensveranderend ofzo.

Succes! (:

Kunst is mijn leven, op dit moment. Ik verdien er mijn brood mee (vormgeving).

Ik kan me ermee uiten. Het hielp me gek genoeg door zware tijden, wat andere dingen niet kunnen.

Voor mij sowieso. De aanpak van National Geographic bijvoorbeeld met fotografie vind ik altijd een goed voorbeeld. Maar ook toen ik Mondriaan en Picasso eindelijk ‘begreep’ ging ik op een heel andere manier naar kunst kijken. “Zo kan het ook”. Moeilijk uit te leggen.

Heb je een persoonlijke ervaring met iets dat met kunst te maken heeft die heel belangrijk voor jou is/een keerpunt heeft gemaakt in jouw leven?
Meerdere, gezien ik er een opleiding voor doe enz. Het is eigenlijk alle beetjes bij elkaar. Ik was al met kunst bezig zo lang ik me kan herinneren. Ik kom ook uit een kunstzinnige familie (mijn moeder is o.a. aquarel en aqryl schilder en mijn vader heeft geleerd voor tekenleraar).

Voor evt meer vragen mag je me Noten.

Kunst betekent veel voor mij: Het is de manier waarop ik mij uit, hetgeen dat mij door saaie dagen helpt, mijn steun en toeverlaat.

Het zet me aan het denken, ontroert me, maakt me aan het lachen, en als ik zelf gedichten schrijf, kan ik er mijn eigen in gevoelens kwijt, die ik dan óf met andere deel of weggooi.

Niet alle kunst, maar ik denk dat dat wel zou moeten. Als een kunstwerk geen andere kijk op de wereld biedt, heeft het naar mijn mening niks meer met creativiteit te maken, want dan laat het iets zien/horen wat je al weet. Pas als een kunstwerk wél een andere kijk op de wereld biedt, kan het raken, aan het denken zetten, schokken en verrassen.

Het moment dat ik op de blog van Amber-Helena Reisig (PuntKomma) terecht kwam en door haar gedichten geïnspireerd raakte om zelf gedichten te schrijven. Als ik geen gedichten schreef, was ik een heel ander persoon geweest.